عصر خودرو

بررسی نقش بازار سرمایه در تولید؛

سهم ۲۳ درصدی GDP بر دوش شرکت های بورسی است

عصر بازار- سهم شرکت های بورسی از کل تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) در حدود ۲۳ درصد بدون احتساب نفت و ۲۱ درصد از کل تولید ناخالص ملی (GNP)، است.

سهم ۲۳ درصدی GDP بر دوش شرکت های بورسی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بر اساس آمارهای منتشر شده از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در نه ماه نخست سال 1395، تولید و فروش این شرکت ها از 213 هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

    با توجه به اینکه تولید ناخالص داخلی کشور طی این دوره یک هزار و 8 هزار میلیارد تومان بود، این شرکتها 21.1 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند.

    همچنین سهم ارزش افزوده مجموع شرکتهای بورسی در حدود 22.9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت را شامل می شود.

    تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت طی دوره نه ماه نخست سال 1395 در حدود930 هزار میلیارد تومان است.

    در 9 ماه نخست سال 1395، صنعت فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با فروش 45 هزار و 92 میلیارد و 225 میلیون ریال با اختصاص سهم 21.1درصدی، بیشترین میزان فروش را در میان صنایع بورسی از آن خود کرده است. سهم این صنعت در سال 1394 در حدود 14.3 درصد از کل فروش صنایع بود.

    و اما صنعت محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی به ترتیب با سهم 17.5 ،14.3 و 11.6 درصد در رتبه های بعدی قرار دارد.

    یادآور می شود، چهار صنعت فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی در مجموع 138 هزار میلیارد تومان حدود 65 درصد فروش کل صنایع بورسی را تشکیل می دهد.

    برچسب ها