عصر خودرو

شاخص‌های دلار و بورس افت کرد؛

روندسازی پوپولیسم در بازارها

عصر بازار- هفته جدید بازارهای جهانی عمدتا تحت‌تاثیر اخبار سیاسی آغاز شد. صبح دوشنبه، توجه به نتیجه انتخابات سراسری فرانسه و محلی ایتالیا که نشان از عقب‌نشینی بیشتر پوپولیست‌ها در اروپا داشت، رفتار معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار داد و از سوی دیگر، ادامه تنش‌های سیاسی در ایالات‌متحده میان نخبگان دو حزب عمده با دولت پوپولیست،‌ نااطمینانی‌ها را قابل توجه نگه داشت. البته یک خبر مهم اقتصادی نیز روندسازی کرد و آن،‌ سقوط روز جمعه ارزش سهام شرکت «اپل» بود.

روندسازی پوپولیسم در بازارها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار »به نقل از دنیای اقتصاد, پیروزی حزب رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده فرانسه در دور نخست انتخابات پارلمانی و همچنین شکست سنگین حزب پوپولیست «جنبش 5 ستاره» در انتخابات شهرداری‌های ایتالیا، خیال اروپایی‌ها را راحت‌تر کرد تا یورو رشد را تجربه کند. با این همه، سقوط سهام اپل، بورس‌های آسیا و اروپا را با خود پایین کشید. با رشد یورو و باز شدن پای دادستان کل آمریکا به پرونده اخراج رئیس سابق «اف‌بی‌آی»،‌ شاخص دلار تضعیف شد. به این ترتیب، با افت دلار و شاخص‌های سهام و همچنین رشد بهای نفت خام، حمایت از فلز زرد افزایش یافت. گرچه با رشد قیمت، سودگیری معامله‌گران هم تشدید شد.

    روز پرخبر

    دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه برگزار شد که نتایج آن نشان داد حزب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه در آن پیروزی بزرگی به‌دست آورده است. به‌نظر می‌رسد با برگزاری دور دوم انتخابات در روز 18 ژوئن، حدود سه چهارم کرسی‌های پارلمان در اختیار حزب «جمهوری به پیش» قرار خواهد گرفت. این خبر حس خوبی به معامله‌گران اروپایی داد؛ گرچه پایین‌ترین نرخ مشارکت فرانسوی‌ها در انتخابات در تاریخ جمهوری مدرن، برخی را متاثر کرد.

    از سوی دیگر حزب جنبش 5 ستاره ایتالیا که به شدت مخالف اتحادیه اروپا و به شدت پوپولیست است هم در انتخابات محلی ایتالیا عقب نشینی عمده‌ای داشت. انتخابات شهرداری در حدود 1000 شهر کوچک و بزرگ ایتالیا که آن نیز روز یکشنبه برگزار شد، نامزدهای این حزب را ناکام گذاشت تا اروپا دلیل دیگری برای خوشحالی داشته باشد. در نتیجه این تحولات، بازدهی اوراق قرضه دولتی ایتالیا که روندی وارونه قیمت این اوراق دارد به کمترین سطح از ژانویه 2017 رسید. حتی بازدهی اوراق قرضه پرتغال به کف 9 ماهه رسید.

    همزمان با این رویدادهای سیاسی، تنش‌ها در آمریکا ادامه داشت. براساس گزارش‌ها، سنای ایالات‌متحده روز سه‌شنبه میزبان جف سشنز، دادستان کل این کشور خواهد بود تا از او سوالاتی درباره اخراج جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی توسط دونالد ترامپ و نشست‌های اعلام نشده او با مقام‌های روس پرسیده شود. هنوز مشخص نیست که این جلسه شهادت عمومی یا پشت درهای بسته خواهد بود. هفته گذشته، جلسه شهادت جیمز کومی به‌صورت علنی برگزار شد. همچنین اعلام شده که دادستان‌های عمومی مریلند و بخش کلمبیا برنامه دارند که پرونده‌ای علیه دونالد ترامپ در دادگاه‌های آمریکا بگشایند. آنها مدعی‌اند که پرداخت‌های خارجی به کسب‌و‌کارهای رئیس‌جمهوری آمریکا برخلاف قانون اساسی این کشور است.

    مجموع این تحولات یار یورو و دشمن دلار بود تا با افت شاخص دلار، اونس طلا فضای رشد داشته باشد. اما اونس از افت بازارهای سهام نیز نفع می‌برد. افت 4 درصدی سهام اپل در روز جمعه، بورس‌های آسیایی و اروپایی را روز دوشنبه تحت‌تاثیر قرار داد. اروپا با آنکه دوشنبه اخبار سیاسی خوبی دریافت کرده بود، باز هم تحت فشار ماند. شاخص فناوری SX8P دوشنبه 8/ 2 درصد افت کرد تا بدترین روز خود از اکتبر 2016 را تجربه کرده باشد. این شاخص اوایل ژوئن به اوج 15 ساله رفته بود. شاخص STOXX 600 نیز 6/ 0 درصد افت کرد. اگر اخبار خوب سیاسی و رشد بهای نفت خام نبود، بورس‌های اروپایی، افت بیشتری را تجربه می‌کردند. نفت خام روز گذشته تحت‌تاثیر برخی تحلیل‌ها از احتمال برخورد نفت به کف قیمتی در روزهای گذشته رشد کرد، گرچه عرضه هنوز بالاست و نفت برنت دوباره به زیر مرز 50 دلار بازگشته است. با افت شاخص‌های دلار و بورس و همچنین رشد بهای نفت خام، فلز زرد توانست اندکی از قیمت نهایی هفته گذشته فاصله بگیرد. اونس طلا که هفته گذشته با حدود یک درصد افت به بهای 1266 دلار رسیده بود، دوشنبه را با قیمت 1267 دلار آغاز و بعد به سوی مرز 1270 دلار حرکت کرد. البته در قیمت‌های بالاتر، دوباره فروش‌ها افزایش و قیمت‌ها کاهش می‌یافت. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1265 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز از دومین هفته ماه ژوئن رقم خورده باشد.

    هفته مرکزی

    بازارها روز دوشنبه نوسان‌های قابل‌‌توجهی داشتند، اما ممکن است امروز را با آرامش بیشتری سپری کنند؛ چراکه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو امروز سه‌شنبه آغاز خواهد شد و فردا با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد. تصمیم‌گیری این کمیته درباره نرخ بهره و لحن بیانیه آن درباره سیاست‌های آینده پولی می‌تواند روندهای سه‌شنبه را انتظاری و روندهای چهارشنبه را نوسانی کند. اما بانک مرکزی آمریکا، تنها بانکی نیست که این هفته تصمیم‌های مهمی خواهد گرفت.

    تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت‌تاثیر نشست بانک‌های مرکزی مهم جهان از جمله آمریکا، انگلیس و ژاپن قرار خواهد داشت. نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا یک شوک بزرگ به بازارهای مالی این کشور و ارزش پوند وارد کرده است و بازارها در انتظار اخبار اقتصادی هستند. هیچ یک از احزاب سیاسی بزرگ بریتانیا موفق به کسب اکثر کرسی‌های پارلمانی نشده و اکنون تشکیل دولت جدید با ابهام و چالش بزرگی روبه‌رو شده است. این در شرایطی است که مذاکرات برگزیت نیز در پیش است و این مذاکرات قرار است 19 ژوئن رسما آغاز شود. افت شدید ارزش پوند موجب شده است تا شاخص ارزش دلار به بالاترین سطح خود در 2 هفته اخیر برسد.

    این گزارش می‌افزاید به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده برگزاری نشست فدرال رزرو آمریکا و بانک‌های مرکزی انگلیس، ژاپن و سوئیس تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در نشست 13 و 14 ژوئن افزایش خواهد داد. انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، اروپا و چین نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا داشته باشد. آمارهای مهم نرخ تورم و تولیدات صنعتی چین و انگلیس طی روزهای آینده منتشر می‌شود. آمریکا نیز تورم قیمت تولیدکننده را اعلام خواهد کرد. جانت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز در پایان نشست در روز چهارشنبه کنفرانس خبری برگزار خواهد کرد. بانک‌های مرکزی سوئیس و انگلیس روز پنج‌شنبه نرخ بهره و سیاست‌های پولی جدید را اعلام خواهند کرد. بانک مرکزی ژاپن نیز روز جمعه نرخ بهره جدید را اعلام می‌کند. به‌نظر می‌رسد وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا خواهد داشت.

    در حالی که قیمت جهانی طلا طی هفته گذشته برای نخستین بار در یک ماه اخیر با کاهش روبه‌رو شده و نشست فدرال رزرو آمریکا نیز در پیش است، سوالات مهم و راهبردی در بازار طلا وجود دارد. به‌نظر کارشناسان اقتصادی، قیمت طلا ممکن است در کوتاه‌مدت با کاهش روبه‌رو شود و این فرصت خوبی را برای خرید فراهم خواهد کرد، ولی قیمت طلا در بلندمدت روندی کاملا صعودی خواهد داشت.

    برخی تحلیلگران بر این باورند که در صورت کاهش قیمت طلا به زیر 1252 دلار در هر اونس نباید تعجب کرد. عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند افزایش قیمت طلا در بلندمدت را توجیه کند. کریستوفر وچیو، تحلیلگر ارشد موسسه دیلی اف ایکس می‌گوید: افت قیمت طلا در کوتاه‌مدت فرصت خوبی را برای خرید فراهم خواهد کرد. نگرانی‌های مربوط به رشد دستمزد و نرخ تورم در اقتصاد آمریکا می‌تواند عامل مهمی برای افزایش قیمت جهانی طلا باشد. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست 13 و 14 ژوئن 100 درصد خواهد بود، اما احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر به کمتر از 50 درصد رسیده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو