عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد؛

لزوم اصلاح دستورالعمل‌های بازار سرمایه برای بهبود جذب نقدینگی

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص فراخوان سازمان بورس درخصوص بازنگری و اصلاح رویه توقف نمادها و نحوه انتشار اطلاعات از سوی ناشرین گفت: در شرایط کنونی برخی تغییرات ساختاری و تجدید نظرها در قوانین بورس لازم و امری ضروری و مفید برای معاملات است.

لزوم اصلاح دستورالعمل‌های بازار سرمایه برای بهبود جذب نقدینگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، علی زارعی در مورد فراخوان سازمان بورس و اوراق بهادار جهت اعلام نظر در خصوص دستورالعمل‌های مرتبط با نحوه توقف و بازگشایی نمادها، نحوه افشای اطلاعات با اهمیت و گزارش پیش بینی درآمد هر سهم گفت: با توجه به شرایط بازار سهام برخی تغییرات ساختاری و تجدید نظرها در قوانین بازار لازم و امری ضروری و مفید برای معاملات می باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس اعمال تغییرات و نیز رفع محدودیتها علاوه بر تعمیق بازار سهام موجب افزایش رضایتمندی سرمایه‌گذاران و بهبود روند ورود نقدینگی به بازار سهام خواهد شد.

    وی اضافه کرد: مهمترین برنامه‌های نهاد ناظر در دستورالعمل جدید بازگشایی و توقف نمادها، تغییر در نحوه ارائه گزارش‌های مالی توسط شرکت‌ها و نیز شیوه ارائه اطلاعات با اهمیت است که بدون شک اجرای این تغییرات می‌تواند راه‍گشای معاملات در بازار سهام باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به چالش توقف طولانی مدت نماد شرکتها در بورس گفت: این موضوع نقدشوندگی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر این اساس نمونه بازار این مشکلات و نارضایتی‌ها در بورس را می‌توان در توقف طولانی مدت نماد معاملاتی بانکها از تیرماه گذشته دید.

    وی اذعان داشت: توقف نمادهای بانکی به دلیل تغییر در نحوه ارائه گزارش‌ها به IFRS بود اما متاسفانه اقدام مناسبی در راستای حمایت از سهامداران این بانکها و توقف و حبس نقدینگی آنها در بورس صورت نگرفت و شاهد این مدعا نیز توقف نماد بانک صادرات است که کماکان نیز ادامه دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد سازمان بورس در زمینه توقف و بازگشایی نمادها کارنامه قابل دفاعی نداشته است.

    زارعی تاکید کرد: از این رو اعمال تغییرات در روند توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در تالار شیشه‌ای بر اساس فراخوان سازمان بورس می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

    وی همچنین با اشاره به این که نحوه انتشار گزارش‌های مالی از دیگر موضوعات قابل توجه در فراخوان سازمان بورس است اذعان داشت: تبدیل گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم به گزارش تجزیه و تحلیل مدیریت بر اساس استانداردهای بین‌المللی موضوعی است که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس مشکلات موجود بر تحلیل سهامداران اثرات گذار است و در این رابطه باید تغییراتی اعمال شود.

    این کارشناس بازار سرمایه از نحوه انتشار اطلاعات نهانی به عنوان سومین موضوع قابل توجه در فراخوان سازمان بورس یاد کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین عوامل موثر بر معاملات بورس چگونگی انتشار اطلاعات نهانی و با اهمیت شرکت‌ها است که این موضو نیز بر تصمیم معامله‌گران اثر گذار بوده و باید در این زمینه نیز دقت نظرهای لازم در نظر گرفته شود.

    بر اساس این گزارش، سازمان بورس در هفته گذشته در راستای تجدید نظر و اطلاح قوانین و رفع محدودیت های بازار سرمایه طی فراخوانی عمومی از کلیه فعالان بازار سرمایه دعوت کرد نظرات و پیشنهادهای خود را تا روز چهارشنبه 31 خرداد ماه 1396 در خصوص مواد اصلاحی دستورالعمل های نحوه انجام معاملات، پذیرش اوراق بهادار و نحوه افشای اطلاعات توسط ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران اعلام کنند.

    برچسب ها