عصر خودرو

با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت؛

کک نفتی در مسیر صنعتی شدن قرار دارد

عصر بازار- مدیر طرح کک نفتی پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: طرح احداث کارخانه تولید کک آندی، در مسیر صنعتی شدن قرار دارد و تخصیص خوراک این کارخانه با همکاری این پژوهشگاه نهایی شده است.

کک نفتی در مسیر صنعتی شدن قرار دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، جواد ایوک‌پور، مدیر طرح کک نفتی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این‌که طرح کک نفتی از سال 91 با مشارکت شرکت ایمیدرو آغاز شد، گفت: دلیل اصلی راه انداری این طرح نیاز این شرکت به کک نفتی به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم بود از این رو ایمیدرو پروژه چند مرحله‌ای را با پژوهشگاه آغاز کرد که این پروژه مطالعات خوراک و همچنین موضوعات مرتبط با کاهش گوگرد را شامل می‌شود. در مراحل بعدی ساخت پایلوت، داده‌گیری و شبیه‌سازی طرح در دستور کار قرار گرفت.

    وی با تاکید بر این‌که ظرفیت این پایلوت حدود 2 بشکه خوراک در هر بچ است، افزود:  این پایلوت توانایی تست خوراک های مختلف و مناسب برای کک سازی را در شرایط مختلف عملیاتی داشته و البته شباهت های زیادی به واحد صنعتی دارد؛ ضمن اینکه داده های مورد نیاز برای طراحی واحد جدید را می تواند فراهم کند.

    ایوک پور با بیان این‌که طرح احداث کارخانه تولید کک آندی در مسیر صنعتی شدن بوده و تخصیص خوراک این کارخانه با همکاری پژوهشگاه نهایی شده، تصریح کرد: گزارش های زیست محیطی و مجوز آن با مشاوره پژوهشگاه اخذ شده است. همچنین بررسی های اولیه در زمینه احداث کارخانه انجام گرفته و در حال حاضر، تهیه اسناد مناقصه بین المللی در حال انجام است که بر این اساس، امیدواریم تا تابستان سال آینده مراحل مناقصه این پروژه نیز به اتمام برسد و احداث کارخانه هر چه سریعتر انجام شود.

    مدیر گروه تبدیل و بهینه سازی پژوهشکده پالایش با اشاره به انتخاب شرکت فرانسوی اکسنس برای تهیه گزارش امکان سنجی بیان کرد: پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان مشاور، بر روند فعالیت‌های فنی تهیه گزارش توسط این شرکت فرانسوی نظارت داشته و تمام مدارک ارسالی از سوی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادات و نظرات متناسب از سوی پژوهشگاه به سازمان ایمیدرو منتقل شده است.

    وی به مراحل مختلف امکان‌سنجی این پروژه  اشاره کرد و افزود: امکان سنجی این پروژه شامل دو فاز است که انتخاب ساختار فرایندهای مناسب برای تولید کک نفتی با لحاظ کردن شرایط اقتصادی مناسب فاز اول این امکان سنجی به حساب می‌آمد. فاز دوم این امکان سنجی، شامل بررسی ساختار منتخب، تخمین دقیق تر هزینه ها و زیرساخت های مورد نیاز و آنالیز اقتصادی بود. نتایج نهایی امکان سنجی بیانگر فاکتورهای اقتصادی قابل توجه و بالا برای این واحد است.

    ایوک پور با بیان این‌که کارخانه قرار است در منطقه آزاد اروند احداث شود، تصریح کرد: این کارخانه در زمینی به مساحت 50 هکتار با ظرفیت 27 هزار بشکه احداث خواهد شد که از این میان 20 هزار بشکه آن ته مانده برج تقطیر در خلاء پالایشگاه آبادان است و حدود 7 هزار بشکه آن به عنوان خوراک جانبی از ته ماند سنگین و پالایش شده یکی از واحدهای پالایشگاه اراک تامین می شود. از محصولات با ارزش این کارخانه می توان به کک نفتی آندی، دیزل با استاندارد یورو 5 و نفتا به عنوان خوراک پتروشیمی اشاره کرد.

    وی با تاکید بر این‌که کک سازی از دو جنبه  برای کشور حایز اهمیت و بسیار استراتژیک است، افزود: مورد اول تولید کک مورد نیاز صنایع به خصوص صنایع فلزی است که تا کنون برای رفع این نیاز به میزان قابل ملاحظه‌ای کک از دیگر کشورها وارد ایران شده است. مورد دوم که می‌تواند جنبه بسیار مثبتی را در بر داشته باشد ارتقاء کیفیت نفت کوره است.

    ایوک پور پژوهشگاه را در زمینه فرآیند کک سازی توانمند دانست و تصریح کرد: با توجه به تجربیات پژوهشگاه در زمینه کک سازی، وجود تجهیزات آزمایشگاهی و پایلوتی و تخصص های مختلف موجود در گروه های مختلف پژوهشگاه، امکان انجام طیف وسیعی از همکاری ها در این حوزه با بخش های خصوصی و یا دولتی فراهم است.

    این مقام مسئول گفت:  فعالیت هایی مانند نمونه گیری، آنالیز و بررسی خوراک، تست های پایلوتی، انجام امکان سنجی اولیه، تهیه گزارش زیست محیطی و در نهایت تهیه بسته طراحی فرآیند و مهندسی پایه واحد کک سازی و همچنین تهیه اسناد مناقصه ساخت از جمله مواردی است که تجربیات پژوهشگاه می تواند بسیار سودمند واقع شود.

    پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری مشترک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به فناوری کک نفتی دست یافت و واحد نیمه صنعتی آن در شهریور ماه 94 با حضور مدیران دو سازمان افتتاح شد. فرآیند ککینگ، یک فرآیند ارتقاء کیفیت مهم و متداول در پالایشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود و فراورده‌های میان تقطیر و کک به عنوان محصولات این فرآیند هستند که کک آن در صنایع فلزی مانند آلومینیوم‌سازی و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو