عصر خودرو

توسعه میدان خشت برای تولید نفت سبک آغاز شد

عصر بازار- در حالی مجارها به دنبال نفت سبک ایران هستند که با توسعه میدان نفتی «خشت» مشکل تامین نفت سبک مورد نیازشان بر طرف خواهد شد.

توسعه میدان خشت برای تولید نفت سبک آغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ،سال گذشته سیدمحسن قمصری مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران از ارسال درخواست رسمی مجارستانیها برای واردات نفت خام ایران خبر داد و گفت: مجارستانیها به دنبال واردات نفت سبک ایران هستند.

    پس از این درخواست قمصری به بوداپست مجارستان سفر کرد و مذاکراتی را با شرکت «ام او ال» به عنوان بزرگترین شرکت نفتی مجارستان به منظور امضای قرارداد بلندمدت و دائمی فروش نفت خام آغاز کرد.

    پس از این مذاکرات و امضای قرارداد ایران یک میلیون بشکه نفت خام سبک به مجارستان صادر کرد اما به دلیل آنکه اغلب نفت تولیدی در ایران نفت سنگین و فوق سنگین است تامین نفت مورد نیاز این کشور با دردسرهایی همراه بود.

    در واقع باید گفت شرکت «او ام ال» مجارستان که با ارائه درخواستی رسمی به شرکت ملی نفت ایران، خواستار واردات روزانه 30 تا 40 هزار بشکه نفت خام سبک از ایران شده بود به دلیل محدودیت تولید نفت سبک و بالا بودن ظرفیت تولید نفت خام‌ سنگین، مانع آغاز صادرات نفت ایران به مجارستان به عنوان یکی از کشورهای مصرف‌کننده نفت در بلوک شرق اروپا شد.

    اما با آغاز شمارش معکوس به منظور بهره‌برداری از فاز اول توسعه میدان نفتی خشت که در منطقه کازرون قرار گرفته است امکان تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت سبک را دارد عملا مشکل تامین نفت مورد نیاز مجارها برطرف شد.

    غلامحسین منتظری، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی اخیرا با بیان این که فرایند تکمیل توسعه میدان نفتی خشت در دست اجراست،اعلام کرده است پیش بینی می شود توسعه این میدان در نیمه نخست سال 97 به اتمام برسد و روزانه حدود 20 هزار بشکه نفت از آن استصحال و به وسیله خط لوله به گناوه و از آن جا به مبادی صادراتی منتقل شود.

    وی همچنین از ایجاد یک ایستگاه تقویت فشار گاز در کنگان، میدان هما و میدان وراوی خبر داد و تولید پایدار را از اهداف اصلی شرکت خواند.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی با اعلام اینکه هدف از توسعه فاز اول میدان خشت، تولید روزانه 20 هزار بشکه نفت سبک است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است نفت تولیدی میدان خشت از طریق چند راه گناوه به پایانه نفتی خارگ و مبادی صادراتی انتقال داده شود.

    این مقام مسئول با اشاره به تولید نفت سبک و مرغوب در میدان خشت، تاکید کرد: نفت این میدان دارای ای پی آی 30 بوده و در ردیف نفت خام‌های سبک کشور قرار می‌گیرد.

    از سوی دیگر، در حالی مدیران شرکت نفت از پیشرفت 80 درصدی توسعه فاز اول میدان نفتی خشت سخن می‌گویند که به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات مالی و ضعف پیمانکاران، هم اکنون توسعه فاز اول این میدان نفتی با تاخیرهای متعددی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که دست کم در طول یک سال گذشته تاکنون، پیشرفتی در توسعه این میدان نفتی حاصل نشده است.

    حجم ذخایر نفت خام درجای میدان خشت در 45 کیلومتری جنوب غربی کازرون و در مجاورت شهر کنارتخته، حدود یک میلیارد و 53 میلیون بشکه نفت برآورد شده که در مجموع 270 میلیون بشکه نفت این میدان قابل برداشت است.

    برچسب ها