عصر خودرو

۵۰۰ میلیون دلار برای تامین پروژه های شرکت های ایرانی در عراق پیش بینی شد

عصر بازار- عضو هیات رئیسه و دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق از پیش بینی بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری برای تامین مالی پروژه های شرکت های ایرانی در عراق از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی خبر داد.

۵۰۰ میلیون دلار برای تامین پروژه های شرکت های ایرانی در عراق پیش بینی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «سیدحمید حسینی» افزود: عراق از بازارهای بزرگ منطقه برای ایران است که هم نیاز به کالاها و خدمات مختلف بویژه خدمات فنی و مهندسی و مبادلات اقتصادی و فرهنگی دارد و هم از توان مالی خوبی برخوردار است.
    به گفته این مقام مسئول، سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور طی چند سال گذشته در حد سالیانه هشت تا 9 میلیارد دلار باقی مانده و با برنامه ریزی های انجام شده در خصوص اتصال خطوط راه آهن، مخابرات، برق، سوآپ نفت، توسعه گردشگری و ... تلاش شده تا علائق بین دو کشور به حداکثر رسیده و طرفین از این ارتباط سود ببرند.
    وی تصریح کرد: اخیرا ستاد اقتصاد مقاومتی کشور بودجه ای 500 میلیون دلاری برای تامین مالی پروژه های شرکت های ایرانی در عراق پیش بینی کرده است.
    حسینی با اشاره به مقوله تامین امنیت در عراق، اظهار داشت: این کشور قوانین و مقررات تثبیت شده ای ندارد و نظام سیاسی و مسئولان عراقی از ثبات لازم برخوردار نیستند.
    وی یادآوری کرد: اکنون وزارتخانه های اصلی این کشور نظیر وزارت دفاع، کشور، بازرگانی و صنعت به دلیل اختلافات سیاسی بدون وزیر هستند، بر همین اساس فعالان اقتصادی کشورمان برای حضور در بازار عراق خود به تامین امنیت می پردازند یا در مناطقی نظیر جنوب عراق که از امنیت بالاتری برخوردار است به فعالیت می پردازند.
    دبیرکل اتاق ایران و عراق خاطرنشان کرد: با اتفاقاتی که در موصل حادث شده و امیدواری هایی که در خصوص اضمحلال داعش داده می شود، در آینده باید به فکر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با اهل تسنن و مناطقی که امروز تحت نفوذ داعش است نیز باشیم.
    به گزارش ایرنا، حوالی صبح جمعه سی ام مهرماه پارسال، نیروهای متخاصم داعش در حمله به مناطقی از شهر کرکوک عراق، به نیروگاه دبیس این شهر یورش بردند و با تیرباران کمپین محل اقامت مهندسان ایرانی، چهار تن از آنان را به شهادت رسانده و چند تن دیگر را زخمی کردند.
    مدیرعامل شرکت صادرات تجهیزات و خدمات آب و برق ایران (صانیر) در پی این حادثه گفته بود، صنعت انرژی کشور بویژه صادرات تجهیزات آب و برق نیازمند حمایت ویژه نهادهای حکومتی با شرایط کنونی منطقه خاورمیانه و ناامنی های موجود است.
    به گفته وی، با وجود خودکفایی نسبی صنعت برق، اما شرکت های فعال در این عرصه با مشکلات نبود حمایت امنیتی در کشورهای پر ریسک منطقه، حمایت نشدن از سوی بانک ها، بی مهری شرکت های بیمه و حتی شرکت های حمل و نقل مواجه هستند.
    حسینی در ادامه درخصوص فعالیت شرکت های نفتی ایرانی در عراق، گفت: از آنجایی که نظام استاندارد صنایع نفتی عراق از استانداردهای آمریکایی تبعیت می کند و ایران نمی تواند به دلیل تحریم ها از آنها استفاده کند، شرکت های ایرانی در این کشور توفیقی نداشته اند.
    این مقام مسئول ادامه داد: عراقی ها به دلیل مسائل مالی، بطور عمده نیازمند سرمایه گذاری اند و عملیات پیمانکاری کمتری دارند.
    وی همچنین با اشاره به مساله ریزگردهای ایران که منشا عمده آنها از کشور عراق است، تاکید کرد: ریزگردها بیشتر متاثر از سدسازی های بی رویه ترکیه در سال های گذشته و همچنین بروز خشکسالی های پیاپی در منطقه است؛ موضوعی که جز با تعامل و همکاری کشورهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر از این موضوع یعنی ایران، ترکیه، عراق، سوریه و عربستان حل نمی شود.
    حسینی یاداوری کرد: در آینده نزدیک ایران میزبان سمیناری بین المللی با موضوع تالاب ها و محیط زیست خواهد بود که می تواند در جلب توجه هرچه بیشتر نهادها و سازمان های بین المللی به موضوع ریزگردها و دخالت موثر جهانی برای مقابله با آن موثر باشد.
    چندی پیش رایزن بازرگانی عراق در ایران اعلام کرد: ایران سومین کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز عراق است.
    «شاکر رزاق الدعمی» در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: در همکاری اقتصادی و صادرات به عراق جایگاه نخست متعلق به چین و جایگاه دوم مربوط به ترکیه است.
    به گفته وی، در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که اکنون میزان صدور کالا و خدمات افزایش یافته است.

    برچسب ها