عصر خودرو

قاچاقچیان بورس کالا را هم دور زدند؛

محموله‌های پتروشیمی به‌جای عراق سر از تهران درآورد؟

عصر بازار- عدم‌وصول به گمرک مقصدِ محموله‌های صادراتی که قرار بوده از گمرک پارس جنوبی به کشور عراق صادر شود، محرز شد.

محموله‌های پتروشیمی به‌جای عراق سر از تهران درآورد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، صادرات محصولات پتروشیمی به کشور عراق در سالهای اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و در این بین با توجه به استفاده مواد یارانه‌ای در محصولات تولیدی در حال حاضر تنها راه توزیع این محصولات در بازارهای داخلی بورس کالای ایران می‌باشد. با توجه به آنکه مواد اولیه پتروشیمی به‌لحاظ ریالی از ارزش بالایی برخوردار است برخی کارخانجات که نمی‌توانند به بازارهای رسمی خرید دسترسی داشته باشند از طریق بازارهای غیررسمی و به‌صورت قاچاق اقدام به تهیه کالای مورد نیاز خود می‌نمایند، بر این اساس سودجویان می‌توانند با جعل مدارک مربوط به صادرات مواد پتروشیمی، کالای خارج‌شده از گمرکات را در بازارهای غیررسمی به فروش برسانند. همان‌طور که اشاره شد تنها راه باقی‌مانده برای شرکتهای پتروشیمی به‌غیر صادرات محصولات، توزیع تولیدات در بورس کالای ایران است که حداقل هزینه این روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای فروشندگان است.

    بر اساس اسناد زیر مشخص شده  است که حداقل سه شرکت پتروشیمی توانسته با جعل اسناد مربوط به صادرات محصولات به کشور عراق، زمینه توزیع کالای خود در بازارهای غیررسمی را ایجاد کنند.

    گفتنی است، گمرکی که قرار بوده محموله‌های پتروشیمی از طریق آن به بازار عراق صادر شود، گمرک پارس جنوبی یا عسلویه می‌باشد، در این بین بررسیهای یک تیم سه‌نفره از گمرک ایران نشان می‌دهد، کالاهای اظهارشده به‌عنوان صادرات به کشور عراق به مقصد خود نرسیده‌اند.

    تیم بررسی تأکید دارد، در صورت اثبات عدم رسیدن محموله به مقاصد صادراتی، احتمال جعل اسناد (گواهی خروج) نیز وجود دارد، این درحالی است که در سند زیر مشخصاً تأکید شده در خصوص گمرک منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی موضوع عدم وصول کالا به گمرک مقصد محرز شده است.

    نکته جالب که جا دارد مسئولان گمرک ایران در خصوص آن اقدامات لازم را انجام دهند این است که بعد از احراز موضوع، اقدامات اولیه برای جلوگیری از فعالیت سه شرکت مذکور که مرتکب تخلف شده‌اند صورت نگرفته است.

    برچسب ها