عصر خودرو

یک کارشناس انرژی :

درهای بسته صنعت نفت، ایران را به انزوا می‌برد

عصر بازار- بهروزی فر گفت: اگر نتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و یا شرکت های طراز اول را وارد کشورمان کنیم مسلما جدای مسائل امنیتی و سیاسی در تامین بدیهیات مردم نیز دچار مشکل می شویم.

درهای بسته صنعت نفت، ایران را به انزوا می‌برد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا ، مرتضی بهروزی فر کارشناس حوزه انرژی گفت: ما بعد از حمله به سفارت آمریکا و تصویب قانون داماتو علیه ایران که بسیاری از شرکت های معتبر بین الملل از ایران رفتند سال هاست که سرمایه گذاری مناسبی در صنعت نفت و گاز کشور نداشته ایم، مخصوصا در دوران دولت نهم و دهم و تحریم ها که درهای صنعت نفت روی خارج بسته شد، امروز به شدت به سرمایه، تکنولوژی و مدیریت خارجی شرکت های معتبر دنیا نیاز داریم.

    وی افزود: اگر امروز نتوانیم امکانات بالقوه را بالفعل کرده و از ذخایرمان استفاده کنیم و برداشت مناسبی داشته باشیم و اگر نتوانیم در بازارهای نفت و گاز جایگاه خودمان را به دست بیاوریم عملا به انزوا می رویم.

    بهروزی فر تصریح کرد: مثلا اگر در زمان احمدی نژاد میزان صادرات ما به جای 2.5 میلیون بشکه 5 میلیون بشکه بود و یا اگر درصادرات گاز حرفی برای گفتن داشتیم به راحتی نمی توانستند ما را از بارار حذف کنند.

    وی خاطرنشان کرد: ذخایر نفتی ما وارد نیمه دوم عمر خود شده و نیازمند پول و ارز خارجی هستیم که بتوانیم زیرساخت هایمان را اصلاح کنیم و اگر نتوانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و یا شرکت های طراز اول را وارد کشورمان کنیم مسلما جدای مسائل امنیتی و سیاسی در تامین بدیهیات مردم نیز دچار مشکل می شویم.

    این کارشناس نفتی توضیح داد: در حال حاضر ذخایر نفتی کشور 5 تا 10 درصد تولید سالانه افت دارند بنا بر این اگر هیچگونه فعالیتی روی مخازن نداشته باشیم آنها را از دست می دهیم یعنی هم ذخایر و هم تولید و جایگاه مان را از دست می دهیم و  هم درآمدهایمان کاهش می یابد. ناگزیر چاره ای نداریم جز اینکه سرمایه و تکنولوژی خارجی را بیاوریم.

    وی یادآور شد: ما از زمان مصدق به دنبال این بوده ایم که اقتصاد بدون نفت داشته باشیم که این قضیه در کوتاه مدت و میان مدت غیر ممکن است اما تنها کاری که در این برهه می توانیم انجام دهیم این است که از محل درآمدهای نفتی و گاز صندوق توسعه ملی را بزرگ کنیم همان کاری که کشورهای توسعه یافته انجام می دهند و بر مبنای ذخایر ارزی زیرساخت هایشان را توسعه می دهند.

    بهروزی فر تاکید کرد: اگر در آمد نفتی مناسبی نداشته باشیم مسلما به نرخ 8 درصدی نمی رسیم و تا سرمایه گذاری خارجی نشود و زیرساخت ها با توجه به درآمدهای ارزی تکمیل نشود و فضای کسب و کار بر این مبنا درست نشود عملا غیر ممکن است که بتوانیم به رشد 8 درصد برسیم که تمامی اینها فعلا از مسیر افزایش درآمدهای نفتی میسر است.

    برچسب ها