عصر خودرو

مدیر ارشد مهندسی کارخانه عنوان کرد :

راه اندازی واحد تولید هیدروژن در ذوب آهن اصفهان

عصر بازار: به بهانه راه اندازی واحد تولید هیدروژن در ذوب آهن اصفهان با مهندس مهدی نصر مدیر ارشد مهندسی کارخانه گفتگویی انجام داده ایم

راه اندازی واحد تولید هیدروژن در ذوب آهن اصفهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹:۰۰
  • راه اندازی واحد تولید هیدروژن در ذوب آهن اصفهان
  • راه اندازی واحد تولید هیدروژن در ذوب آهن اصفهان
  • راه اندازی واحد تولید هیدروژن در ذوب آهن اصفهان

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، مهندس نصر گفت : کارگاه هیدروژن با ظرفیت تولید 105 نرمال مترمکعب در ساعت گاز هیدروژن (مجموع تولید همزمان هر سه واحد) به منظور خالص سازی گاز آرگون تولید شده از بلوک شماره 7 اکسیژن به مبلغ ریالی حدود یک میلیارد تومان و مبلغ ارزی 700 هزار دلار احداث گردید . پس از اتمام نصب پروژه در سال 1388 ، طرف خارجی آن (شرکت چینی JOC ) به دلیل عدم همکاری مناسب ، باعث تاخیر زیاد در راه اندازی پلنت گردید . 
مدیر ارشد مهندسی کارخانه افزود : به رغم عدم همکاری شرکت JOC برای راه اندازی این واحد ، خوشبختانه قطعات یدکی مورد نیاز برای راه اندازی تأمین گردید و با همکاری بسیار خوب و موثر کارکنان کارگاه اکسیژن ( زیر مجموعه مدیریت انرژی و بهینه سازی سوخت ) و مدیریت اتوماسیون و تحت نظارت کارشناسان شرکت JOC خوشبختانه بدون بروز مشکل حاد، پروژه با موفقیت کامل راه اندازی گردید .
وی گفت : پس از تکمیل واحد خالص سازی آرگون در بلوک 7 اکسیژن توسط حوزه بهره برداری، با به کارگیری هیدروژن تولید شده در کارگاه هیدروژن در واحد خالص سازی آرگون بلوک مذکور، امکان تولید و فروش حدود 1000 کیلوگرم در ساعت مایع آرگون فراهم خواهد شد که درآمد زایی قابل ملاحظه‌ای به میزان حدود 3 میلیون دلار در سال برای ذوب‌آهن حاصل خواهد گردید و معاونت بازاریابی و فروش می تواند آن را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.
مهندس نصر در پایان از تمامی همکاران مرتبط با پروژه در مدیریت ارشد مهندسی کارخانه، مدیریت انرژی و بهینه سازی سوخت ( به طور ویژه کارگاه اکسیژن)، مدیریت اتوماسیون، مدیریت تولید و توزیع برق ، مدیریت خرید تجهیزات قراردادهای توسعه و همچنین مدیریت مالی توسعه تشکر و قدردانی نمود.


مدیر بازاریابی و فروش خارجی شرکت :
400 هزار تن محصولات ذوب آهن در نیمه اول سال جاری به 25 کشور جهان صادر شد
به بهانه بیست و نهم مهرماه روز ملی صادرات با بهزاد کرمی مدیر بازاریابی و فروش خارجی شرکت در خصوص میزان صادرات ذوب آهن اصفهان ، چالش ها و فرصت های پیش روی صادرات و مباحثی از دست به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
مهندس کرمی ضمن تبریک روز ملی صادرات به مدیران و کارکنان زحمتکش قدیمی ترین کارخانه فولاد کشور ،‌ ( ذوب آهن اصفهان ) گفت :این شرکت مفتخر است بر اساس تلاش های بی وقفه همکاران عزیز طی پنج دوره بعنوان صادر کننده نمونه کشورمعرفی شود و همچنین بعنوان تنها صادر کننده ممتاز یعنی بالاترین عنوان صادراتی جمهوری اسلامی ایران در بین صادر کنندگان آهن و فولاد کشور شناخته شود. ذوب آهن اصفهان در مجموع به 25 کشور  از جمله فرانسه ، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، پرتغال، یونان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق ، ترکیه ،ترکمنستان ، تاجیکستان، ارمنستان ، آذربایجان ، گرجستان ، هند ،عمان ،کویت ، چین ، لبنان، پاکستان ، عربستان سعودی ن قطر و اردن محصولات خود را صادر نموده است  .
وی افزود : حجم صادرات  شرکت در شش ماهه نخست سال جاری به حدود 400 هزار تن رسید که با توجه به شرایط بازار جهانی فولاد ، اقدام  در خور توجهی به شمار می رود . البته با توجه به کسب عنوان صادرکننده ممتاز در سال 1393 توسط ذوب آهن اصفهان و همچنین تغییر برخی پارامترهای انتخاب صادرکننده نمونه ملی ، ‌این فرصت به دیگر شرکتها داده شد تا بتوانند به این افتخار نائل گردند .
مدیر بازاریابی و فروش خارجی شرکت  در خصوص فرآیند صادرات و چالشهای پیش روی آن تصریح کرد :  در شرایط عادی معاملات تجاری در سطح بین الملل از طریق گشایش اعتبار اسنادی صورت می گیرد اما نکته قابل توجه اینکه ما در شرایطی هستیم که هنوز امکان مبادلات آزاد بانکی بین ایران و یگر کشور ها وجود ندارد و انتقال ارزش کالا با چالش های گوناگون همراه است. از سوی دیگرکشورهای مختلف از استاندارد های گوناگون فولاد های ساختمانی استفاده می کنند و در واقع نه تنها ظاهر محصولات فولادی متفاوت است بلکه خواص و مشخصات فیزیکی و شیمیایی آن نیز با سایر بازارها تفاوت دارد و که چنین موضوعاتی فرآیند صادرات را پیچیده می نماید به عبارت دیگر محصولات باید بر اساس نیاز بازار هدف تولید و با قیمت های بسیار رقابتی به دست خریداران برسد. در حال حاضر متأسفانه رکودی که در ایران وجود دارد و منحصر به کشور ما و یا حتی این منطقه خاورمیانه نیست وجود شرایط رکود در محصولات فولادیست که حجم بالایی از عرضه مازاد را به سایر بازارها سرازیر نموده است، مطلبی که در بخش محصولات ساختمانی پررنگتر و رکود عمیق تری را تجربه می نماید.
مهندس کرمی در پاسخ به این سوال که  چه عواملی در گسترش صادرات محصولات موثر هستنداظهار کرد : کیفیت محصولات ذوب آهن بسیار بالاست اما به نظر می رسد تنوع در محصولات بایستی افزایش یابد . همچنین لازم است مطابق با نیاز مشتریان اروپایی و کشور های جنوب خلیج فارس بعضی از تغییرات در تولید ایجاد شود بطور مثال در برش تیر آهن به دلیل اینکه در کشورهای اروپایی اسکلت فلزی بصورت پیچ و مهره ای ساخته می شود بر روی مقاطع آن حساسیت بسیار زیادی وجود دارد ویا کشورهای جنوب خلیج فارس بطور سنتی از استاندارد انگلیس یعنی BS استفاده می کنند که در این خصوص نیز لازم است برای انطباق با استاندارد مورد قبول این کشورها تغییراتی در شرایط و محصولات صادراتی شرکت بوجود آید.
وی در بخشی در دیگر از سخنان خود به چشم انداز صادرات محصولات شرکت با توجه به گشوده شدن فضای بین المللی پرداخت و افزود : در شرایط کنونی صادرکنندگان ایرانی برای دست یابی به ارز حاصل از صادرات خود راه های پرهزینه ای را بکار می برند که با توجه به برداشته شدن تحریم های ظالمانه کشورهای غربی و امکان تجارت بر اساس اصول بین المللی و استفاده از اعتبارات اسنادی ریسک و هزینه های انتقال ارز به کشور کاهش یافته و بالطبع شاهد رشد صادرات  خواهیم.
  مدیر بازاریابی و فروش خارجی شرکت در پایان در خصوص اینکه صادرات محصولات  با چه فرصت ها و چالش هایی مواجه است  و راهکار شما در این خصوص چیست گفت :  مهمترین فرصت ما ورود مجدد به بازار اروپایی و با طیف وسیعی از مقاطع فولادی سبک و سنگین  است  که با راه اندازی خطوط جدید و همینطور اصلاح سیستم برش  نورد این امکان ایجاد خواهد شد . صادرات ریل نیز به برخی از کشورهااز جمله فرصت های پیش رو محسوب می شود .


در گفتگو با مدیرکیفیت به بهانه روز استاندارد مطرح شد :
کارشناسان ذوب آهن در تمامی کمیته های تدوین استانداردهای ملی حضور دارند

به بهانه فرا رسیدن 22 مهرماه روز جهانی استاندارد با مهندس عباس عباس زاده مدیر کیفیت شرکت در خصوص استانداردهای ذوب آهن اصفهان ،‌ چرایی ورود محصولات بی کیفیت به کشور ، جایگاه شرکت در تدوین استاندارد ها و مباحثی از این دست  به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید :
مهندس عباس زاده ضمن تبریک روز جهانی استاندارد به خانواده صنعت ، جامعه کیفیت ایران به ویژه همکاران ذوب آهنی گفت :‌  همان طور که می دانید استاندارد کلمه ای انگلیسی است که به رغم معانی و تعاریف متفاوتی که برای آن در نظر گرفته شده است ، اغلب آن را به معنی مقیاسی برای اندازه گیری مقدار کیفیت ،مدل و نمونه ای که دارای مشخصات رسمی باشد به کار می برند .  استاندارد یعنی اطمینان از کیفیت مطلوب و به همین دلیل است که کیفیت ، مسابقه ای است که هرگز پایان ندارد.
  استاندارد مستقیماً بر افزایش کیفیت و تحت ضابطه قرار دادن تولیدات ملی نظارت دارد
وی افزود : هدف از استاندارد دستیابی به میزان مطلوبی از نظم و مقررات در یک زمینه خاص است که باید مبتنی بر نتایج قاطع علوم ، فنون و تجربیات برای ارتقاء منافع مطلوب جامعه باشد. فرآیند استاندارد سازی ، تدوین مقررات جهت ایجاد نظم در زمینه خاص و نظارت بر اجرای آن را در بر می گیرد . سازمان استاندارد در کشورها به عنوان مقام ذی صلاح، با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فنی، فرهنگی و ... استانداردهای مختلف ملی را تدوین و بر حسن اجرای آن نظارت می نماید. استاندارد مستقیماً بر افزایش کیفیت و تحت ضابطه قرار دادن تولیدات ملی نظارت دارد.
مدیر کیفیت شرکت بزرگترین حق از حقوق مشتریان را کیفیت در معنای کامل آن عنوان نمود و تصریح کرد :      کیفیت به طور کامل ابعاد گوناگون خواست مشتری را در بر می گیرد که مرغوبیت ، سلامت ، قیمت و ... و در یک کلام نیازهای مشتری را تأمین می نماید. بنابراین ذینفعان بنگاه های اقتصادی باید برای رضایت مشتری احترام لازم را قائل شوند . با رعایت استانداردهای تولید است که این امر میسر خواهد شد .
مهندس عباس زاده گفت :  استاندارد سازی، نیل به کیفیت بالاتر و هزینه کمتر با ایجاد اطمینان از وجود رقابت میان تولید کنندگان و فروشندگان را امکان پذیر و انتخاب کالا، تجهیزات و خدمات مورد خریداری را برای مصرف کنندگان آسان می سازد . استانداردهای روز افزون بین المللی به برداشتن موانع میان ملت های فقیر و غنی کمک می کند و تجارت سالم و قیمت های منصفانه را در پی خواهد داشت . باید به این باور برسیم که جهان بزرگ ما بدون استاندارد به سرعت متوقف خواهد شد .
استاندارد مهمترین عامل ارتقای بهره وری در سازمان ها و واحدهای تولیدی است
این مقام مسول ادامه داد :‌  استاندارد مهمترین عامل ارتقاء بهره وری در سازمان ها و واحدهای تولیدی است که با رعایت الزامات آن ، حضور موفق در بازارهای رقابتی ایجاد خواهد شد. به گفته دکتر جوران پدر مدیریت کیفیت نوین، سازمان هایی که کیفیت سرلوحه اهداف آنهاست و کالاها و خدمات را با کیفیت بالا تولید می کنند
از دو طریق تحت تأثیر کیفیت قرار می گیرند . اول کیفیت می تواند بر نتایج مالی آنها اثر بگذارد زیرا محصولات و خدماتی که برتر از محصولات و خدمات رقبا هستند قابلیت بیشتری برای فروش دارند در نتیجه افزایش فروش و کاهش هزینه ها ایجاد می شود  و از این رو به سود آوری بیشتری دست می یابند . دوم تعقیب کیفیت بالا فرهنگ را متحول می سازد که این اتفاق پس از موفقیت های تکراری در حذف کیفیت ضعیف ، ضایعات فرایند و عدم رضایت مشتری رخ خواهد داد.
مهندس عباس زاده در پاسخ به این سوال که محصولات ذوب آهن اصفهان از چه استانداردهایی در سطح ملی و بین المللی برخوردار هستند اظهار کرد : ذوب آهن اصفهان بعنوان اولین و بزرگترین تولید کننده مقاطع ساختمانی در کشور از همان شروع بهره برداری ، محصولات مقاطع ساختمانی خود را مطابق با استانداردهای ملی ایران تولید می نماید . این استانداردها عبارتند از :   استاندارد ملی در مورد مقاطع تیرآهن استاندارد به شماره های 1791-16348-3277  ،  استاندارد ملی در مورد مقاطع میلگردها به شماره 3132  ،  استاندارد ملی در مورد مقاطع ناودانی به شماره 1-4447  ،  استاندارد ملی در مورد مقاطع نبشی به شماره 1-13968 ، استانداردهای ملی در مورد مقاطع H-Beam به شماره های 13781-14484 . شایان ذکر است در سطح بین المللی نیز محصولات تولیدی مطابق استانداردهای ENDIN,BS,ASTM می باشد . 
چرا الزامات استاندارد مانع از ورود محصولات بی کیفیت به کشور یا تولید این محصولات نمی شود نیز از جمله سایر سوالات بود که مدیر کیفیت شرکت در پاسخ چنین گفت :‌ عرضه محصولات بی کیفیت در بازار مصرف ،  از دو طریق واردات و تولید داخل صورت می گیرد . در معقوله واردات ، عدم شناخت و آشنایی وارد کنندگان و مصرف کنندگان در خصوص تأثیرات منفی کیفیت پایین محصولات در طی زمان و یا حوادث طبیعی نظیر زلزله مطرح است . در این مورد مصرف کنندگان تنها قیمت محصول را مد نظر دارند و به اینکه محصول با کیفیت پایین ، چه خطرات جبران ناپذیری را ایجاد خواهد نمود توجه ندارند ، از طرف دیگر ارگانهای نظارتی مسئول نیز  بایستی ملاحظات اقتصادی را در اولویت های بعدی کار خود قرار دهند و از عرضه محصولات خارج از استاندارد جلوگیری بعمل آورند. در مقوله تولید داخلی نیز بایستی واحدهای نظارتی، اجرای الزامات استاندارد را به طور کامل از تولیدکنندگان داخلی طلب نموده ضمن اینکه برای شناخت بیشتر مصرف کنندگان نسبت به معرفی و تشویق واحدهای تولید کننده که الزامات استاندارد را رعایت می کنند ، اقدام نمایند.
مهندس عباس زاده جایگاه ذوب آهن در تدوین استانداردهای ملی برای محصولات فولادی را چنین تبیین کرد : ذوب آهن اصفهان ، به دلیل وسعت و تنوع در محصول و دارا بودن دانش ، تکنولوژی و تجهیزات کارآمد از قابلیت و توانایی ها بسیار بالایی در تدوین استاندارد های ملی برای محصولات فولادی و سایر استانداردها مرتبط برخوردار است . این شرکت اصفهان بیش از 35 سال است که با سازمان ملی استاندارد همکاری داشته و هم اکنون، کارشناسان کارخانه در تمامی کمیته های تدوین استانداردهای ملی حضور دارند. تاکنون بیش از 50 فقره استانداردهای ملی در زمینه محصولات فولادی با حضور کارشناسان کارخانه ، تدوین شده است و چندین استاندارد ملی، هم اکنون در حال تدوین است .
وی در پایان به دریافت استانداردهایی که در آینده مدنظر است پرداخت و افزود : خوشبختانه تمام محصولات تولیدی ذوب آهن دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری می باشند . مهمترین تولید آتی ذوب آهن اصفهان ، ریل های UIC60 است که عملیات تجهیز کارگاهی خط تولید آن خوشبختانه بسرعت به پیش رفته و در آینده نزدیک شاهد تولید ریل ملی خواهیم بود. از اهداف این مدیریت اخذ گواهینامه بین المللی تأیید کیفیت ریل می باشد که کارهای مقدماتی آن انجام شده و فاز تکمیلی آن پس از تولید، انجام خواهد پذیرفت. با توجه به اینکه در ذوب آهن علاوه بر اخذ تأییدیه های استاندارد در مورد محصولات ، استانداردهای سیستم های مدیریتی نیز شامل ISO9001 ، ISO14001 ، OHSAS 18001 ، ISO 10015 پیاده سازی شده، اقدام آتی، در جهت اجرای تغییرات بوجود آمده در استانداردهای  ISO9001 و ISO14001 خواهد بود که برنامه ریزی آموزش های اولیه آنها انجام شده است .

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها