عصر خودرو

حقوقی‌ها مجددا مانع از افت شاخص شدند؛

نقاب سبز بازار سهام

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با رشد محدود ۱۵ واحدی به سطح ۷۹ هزار و ۸۷۰ واحد رسید. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن با افت ۷۰واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) ‌به کار خود پایان داد.

نقاب سبز بازار سهام
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در جریان معاملات دیروز اگرچه نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس تهران با حمایت حقوقی‌ها با رشد قیمت همراه و مانع افت نماگر بازار سهام شدند، اما کلیت بازار سمت و سویی نزولی داشت. حمایت حقوقی‌ها از معاملات سهام دیروز در شرایطی صورت گرفت که به نظر می‌رسد دلیل حمایت این معامله‌گران از بسیاری از نمادهای بزرگ، با هم متفاوت باشد. گروهی از سهامداران عمده‌ با توجه به چینش پرتفوی خود به حمایت از برخی سهم‌ها می‌پردازند. گروه دیگر نیز به منظور حمایت از سطوح روانی برخی سهم‌ها در سمت خرید حاضر می‌شوند.

     

    دو جنس حمایت در بورس تهران

    سهامداران دیروز از مجموع 37 صنعت بورسی، شاهد افت شاخص 19 صنعت و رشد شاخص 11 صنعت بودند. بررسی صنایعی که با رشد همراه بودند نشان می‌دهد شاخص گروه‌های بزرگ بورسی با حمایت بازیگران عمده بازار با رشد همراه شده است. به‌طور مثال گروه‌هایی نظیر کانه‌های فلزی، معادن، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در میان صنایع سبزپوش قرار داشتند. دلیل حمایت بازیگران حقوقی از نمادهای بورسی نشان‌دهنده دو نوع حمایت متمایز خریداران حقوقی از سهم‌ها است. به عبارت دیگر جنس حمایت سهامداران عمده در نمادها با یکدیگر متفاوت بود. سهام شرکت ملی صنایع مس ایران روز گذشته با حمایت بی‌چون و چرای بازیگران حقوقی همراه بود. حقوقی‌ها با خرید بیش از 9 میلیون سهم «فملی» حضور 92 درصدی در سمت خرید داشتند. بررسی معاملات این سهم حاکی از آن است که صندوق گنجینه آرمان شهر که مالک حدود 3/ 1 درصد از سهام این شرکت است، از اواسط فروردین ماه خریدهای متعددی از این سهم داشته است(این صندوق از اول خرداد تا روز گذشته بیش از 14 میلیون سهم از «فملی» خریداری کرده است).

    معدنی و صنعتی چادرملو نیز روز گذشته شاهد حمایت قابل توجه سهامداران عمده بود. معاملات این شرکت که حضور بیش از 85 درصدی سهامداران حقوقی را در سمت خرید دیده بود، با رشد 78/ 0 درصدی قیمت همراه شد. در این خصوص روز گذشته سرمایه‌گذاری امید 4 میلیون سهم از این شرکت خریداری کرد. همچنین این شرکت 3 میلیون سهم از «کگل» نیز خریداری کرد.در این نماد بیش از97 درصد از خرید از سوی بازیگران حقوقی صورت گرفت. به‌نظر می‌رسد رفتار سهامداران عمده‌ای نظیر گنجینه آرمان‌شهر و سرمایه‌گذاری امید در راستای سیاست‌های پرتفوی این صندوق‌ها باشد. در ادوار گذشته نیز بازار به کرات شاهد رفتارهایی از این دست بوده است. اما در گروه بانکی، بانک ملت نیز شاهد حمایت بازیگران حقوقی بود. سابقه معاملاتی «وبملت» نشان می‌دهد قیمت این سهم همواره بعد از رسیدن به 100 تومان با حمایت سهامداران عمده و بازارگردان‌ها روند صعودی را در پیش می‌گیرد. روز گذشته قیمت این سهم با 2/ 0 درصد رشد به 101 تومان رسید.

    در این خصوص بازیگران بزرگ بازار بیش از 7 میلیون سهم از بانک ملت خریداری کردند و حضور 85 درصدی در سمت خرید داشتند. گروه مالی ملت که در سه روز گذشته حدود 6 میلیون سهم از «وبملت» خریداری کرده است، بعد از بازگشایی این نماد (از اواخر بهمن‌ماه) همواره حمایت ازاین سطح مقاومتی را داشته است. در فولاد مبارکه اصفهان نیز حقوقی‌ها بیش از 8 میلیون سهم خریداری کردند و قیمت این سهم به 140‌تومان رسید. در سابقه معاملاتی این سهم قیمت این سهم بارها به 140 تومان رسیده و بار دیگر در یک فرآیند ریزشی در محدوده 130 تومان معامله شده است. به نظر می‌رسد حمایت بازیگران حقوقی از این سهم صرفا به جهت محکم کردن سطح 140 تومانی است. سهامداران عمده تلاش می‌کنند با خرید‌های سنگین به تدریج سطح مزبور را به یک سطح حمایتی از «فولاد» تبدیل کنند. در چنین نمادهایی به نظر می‌رسد که حمایت سهامداران عمده، اغلب از سطوح روانی سهم‌هاست. سهامداران عمده در این خصوص از قیمت این سهم‌ها حمایت می‌کنند تا بتوانند از کف‌های مقاومتی فاصله بگیرند.

    نزولی و صعودی‌های صنعت‌های بورسی

    در گروه‌های فلزی-معدنی با حمایت بازیگران حقوقی رشد قیمتی نمادهای زیر‌مجموعه صورت گرفت. با وجود این امروز تحت تاثیر بازگشایی بازارهای جهانی و نوسان قیمت کامودیتی‌ها ممکن است رفتار جدیدی را از این گروه‌ها شاهد باشیم. دیروز گروه زراعت با رشد2 درصدی (تحت تاثیر رشد نماد «زمگسا») بیشترین رشد شاخص را در میان صنایع بورسی به جای گذاشت، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و محصولات غذایی در رده‌های بعدی قرار گرفتند. گروه محصولات غذایی از ابتدای سال رشد 8 درصدی داشته است. روز یکشنبه، از 17 نماد فعال این صنعت (در بورس) 6 نماد رشد قیمت و 9 نماد افت قیمت را تجربه کردند. مارگارین بیشترین رشد را میان دیگر نمادهای این گروه داشت و با صف خرید به کار خود پایان داد. در این نماد 80 درصد از سهامداران حقیقی در سمت فروش حضور داشتند.حدود 25 درصد از حقوقی‌ها نیز در سمت خرید فعالیت داشتند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیمی از نمادها سبزپوش و نیم دیگر قرمزپوش به کار خود پایان دادند. در این صنعت، معدنی دماوند بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساند. طی معاملات دیروز «کدما» حقیقی‌ها 634 هزار سهم خریداری کردند. باما نیز دیگر نماد مثبت روز گذشته این گروه بود. نماد «کاما» که در دو روز معاملاتی گذشته حمایت قابل توجه بازیگران حقوقی را به همراه داشته است، شاهد تحرک 92 درصدی این سهامداران در سمت خرید بود.

    در گروه مخابرات، رشد قیمتی مخابرات ایران منجر به رشد شاخص این صنعت شد. در این نماد صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی 395 هزار سهم خریداری کرده است. اما نگاه اجمالی به صنایع با ریزش شاخص روز گذشته حاکی از این است که بیشتر گروه‌های کوچک حضور داشتند. در این میان با وجود اینکه صنعت رایانه از ابتدای سال رشد 40 درصدی و در هفت روز معاملاتی گذشته رشد 4/ 6 درصدی داشته است، دیروز افت 29/ 0 درصدی را به ثبت رساند. نمادهای زیر‌مجموعه این صنعت از ماه پایانی سال گذشته با چاشنی خوش‌بینی سهامداران به خصوص در زمینه عرضه اولیه سهام شرکت به‌‌پرداخت ملت (به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های خدمات پرداخت اینترنتی) با رشد همراه شد. حمایت سهامداران در نمادهایی نظیر «آپ» باعث شد که این سهم از قیمت 1000 تومان بعد از عرضه اولیه به حدود 2هزار و 700 تومان برسد. حمایت سهامداران در دیگر نمادهای این گروه نظیر «مرقام»، «سیستم»، «مداران» و «رانفور» نیز قابل توجه بوده است. با این وجود اکثر نمادهای مثبت روزهای اخیر این گروه، روز یکشنبه با افت قیمت به کار خود پایان دادند. در شرکت آسان پرداخت پرشین که این روزها در روند نزولی قیمتی حرکت می‌کند، کماکان شاهد حمایت حقوقی‌ها هستیم. دیروز بیش از 40 درصد از خرید در اختیار بازیگران بزرگ بازار بود. اما در نماد «مرقام» شرایط متفاوت بود. این نماد که برای سومین روز معاملاتی روند نزولی را ادامه داده است با عرضه قابل توجه سهامداران با صف فروش به کار خود پایان داد. خودرو در ادامه افت قیمتی در هفت روز معاملاتی گذشته دیروز نیز ریزش 47/ 0 درصدی شاخص را به ثبت رساند. بیشتر نمادهای این صنعت روز گذشته روند نزولی داشتند. بعد از آنکه اغلب نمادهای این گروه در کش و قوس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با رشد قابل توجهی مواجه شدند، به نظر می‌رسد این ‌روزها روند اصلاحی در پیش گرفته‌اند. در این گروه «خمحور» بیشترین افت روزانه را به ثبت رساند. تولید محور خودرو در حالی با صف فروش به کار خود پایان داد که حقوقی‌ها در سمت فروش بیش از 400 هزار سهم را به فروش رساندند. بیشترین رشد قیمتی نیز در نماد فنرسازی خاور صورت گرفت. معاملات این سهم که تنها میان سهامداران حقیقی صورت گرفت، با رشد 5 درصدی قیمت پایان یافت.

    بازار در روز کم‌نوسان

    روز گذشته سهامداران حقوقی در معاملات بازار سهام نقش پررنگی را ایفا کردند. در حالی که در نماد شرکت‌های بزرگ بازار حضور این سهامداران نهایتا رشد شاخص کل را به همراه داشت، اما فشار عرضه‌ها از سوی حقیقی‌ها به افت شاخص کل هم‌وزن انجامید. در حالی که فشار فروش در معاملات دیروز بیشتر از حجم تقاضا بود (بدون در نظر گرفتن حمایت حقوقی‌ها)، این حمایت‌ها نهایتا به رشد 15 واحدی (رشد 02/ 0 درصدی) شاخص کل بورس منجر شد. شاخص‌سازان معاملات روز گذشته را می‌توان نمادهای «وامید»، «اخابر»، «فولاد»، «فملی»، «وغدیر» و «پارسان» منتسب دانست. معاملات در «وامید» که تا ساعات پایانی بازار متعادل پیش می‌رفت، با خرید بیش از 3 میلیونی حقوقی‌ها (98 درصد حجم خرید در این سهم) با رشد نزدیک به 5 درصدی به پایان رسید. «وغدیر» دیگر نماد موثر بر رشد شاخص بود، تحرکات حقوقی‌ها در معاملات روز گذشته با خرید بیش از 11 میلیون سهمی قابل رویت است (5/ 97 درصد از حجم خرید). این سهامداران در «پارسان» نیز با خرید بیش از 4 میلیونی، 93 درصد از حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها