عصر خودرو

ثبت دومین افزایش تک‌تومانی دلار؛

معامله‌گران سکه مقاومت می‌کنند

عصر بازار- درحالی‌‌که در اولین روز هفته، سکه در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، صحنه بازار در روز دوم هفته به شکل دیگری در آمد. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی به آرامی راه افزایشی را در پیش گرفت و با ۲ هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان رسید.

معامله‌گران سکه مقاومت می‌کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در روزی که بازارهای جهانی تعطیل و بهای اونس ثابت روی قیمت هزار و 266 دلار قرار گرفته بود، افزایش تحرکات سکه بازان منجر به بازگشت این فلز گرانبها به بالای مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان شد.

    به گفته فعالان، سکه در هفته‌های اخیر از نقطه یک میلیون و 197 هزار تومان پایین‌تر نرفته و عمدتا تلاش معامله‌گران موجب شده است که بالای مرز روانی نوسان کند. در این شرایط، تعدادی از معامله‌گران سکه نیز ترجیح داده‌اند در معاملات مداخله چندانی نکنند. این دسته در انتظار آغاز بازارهای جهانی و مشاهده روند بهای اونس بودند. همسو با افزایش قیمت سکه، روز یکشنبه، دلار نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با افزایش تک‌تومانی به قیمت 3 هزار و 735 تومان رسید. این ارز روز شنبه نیز یک تومان رشد را به ثبت رسانده بود.

    افزایش جزئی دلار ناشی از مقاومت معامله‌گران این بازار در برابر پایین رفتن قیمت آن بود. با این حال، عده‌ای در بازار باور دارند نوسانات محدود افزایشی یا کاهشی دلیل مشخصی ندارند. به گفته آنها، زمانی که نوسان محدود است، تغییر موضع‌گیری‌های دلالان بازار در تغییرات جزئی قیمت اثرگذار است. به بیان دیگر، زمانی که متغیرهای بیرونی اثر چندانی بر قیمت دلار ندارند، متغیرهای درونی چون تحرکات دلالان جهت نوسانات محدود را تعیین می‌کند. البته در این بین در چند ماه گذشته عرضه بازارساز نیز نقش مهمی بازی کرده است.

     

    بالا رفتن حجم معاملات آتی

    به گفته فعالان، روز یکشنبه حجم معاملات آتی در بازار بالاتر بود و بازیگران تمایل بیشتری به خرید و فروش به‌صورت فردایی داشتند. در این شرایط، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 734 تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نداشت. در ادامه روز، این ارز بیش از آنکه تمایل به کاهش قیمت داشته باشد، به‌سوی قیمت‌های بالاتر حرکت کرد. البته در این راه نیز نتوانست راه زیادی را طی کند و مانند روزهای اخیر نوسان دلار محدود باقی ماند.

    در این شرایط، عده‌ای از معامله‌گران با وجود نوسانات محدود اعتقاد داشتند که دلار در کف محدوده حمایتی قرار دارد. به باور این دسته، در این شرایط هم چنان خرید بهتر از فروش خواهد بود. این در حالی است که در اولین روز هفته قیمت دلار حتی تا نقطه 3هزار و 738 تومان بالا رفت. در آن مقطع زمانی، هیجان برای خرید ارز بالاتر رفت و انتظار رشد قیمت بیشتر شد. با این حال، در ادامه روز این ارز تغییر مسیر داد و بخش زیادی از معامله‌گران متضرر شدند.

    عمر نوسان سکه در کانال یک میلیون و 190 هزار تومان به بیش از یک روز نرسید و در دومین روز هفته این ارز به کانال یک میلیون و 200 هزار تومان بازگشت. فلز گرانبهای داخلی که در اولین روز هفته با 5 هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 199 هزار تومان رسیده بود، روز یکشنبه با 2 هزار تومان رشد مواجه شد و به قیمت یک میلیون و 201 هزار تومان رسید. در دومین روز هفته، نیم‌سکه نیز هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به قیمت 636 هزار تومان رسید. این در حالی بود که ربع سکه روی قیمت روز شنبه یعنی 365 هزار تومان باقی ماند.

    برچسب ها