عصر خودرو

روابط بانکی ایران و اتریش وارد فاز جدید می‌شود

عصر بازار- رئیس‌کل بانک‌مرکزی در دیدار با وزیر دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی اتریش از ایجاد روابط کارگزاری ۲۲ بانک ایرانی با بانک‌های اتریش خبر داد.

روابط بانکی ایران و اتریش وارد فاز جدید می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در ملاقات با هانس یورگ شلینگ، وزیر دارایی و ایوالد نووتنی، رئیس کل بانک مرکزی اتریش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نشست‌های پیشین هیئت‌های بانکی و اقتصادی دو کشور گفت: یکی از نتایج این نشست‌ها، زمینه سازی برای تبادل تجربیات و آموزش کارشناسان بانکی ایرانی بود که با موفقیت به انجام رسید و با توجه به ظرفیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، انتظار می‌رود بستر مناسب برای انتقال تجربیات دو کشور، بیش از پیش فراهم شود.

    سیف با بیان اینکه روابط مناسب بانکی پیش‌نیاز تحقق اهداف اقتصادی مشترک میان دو کشور به شمار می‌رود، افزود: با پیگیری‌های مسئولان اقتصادی و بانکی دو کشور هم‌اکنون روابط میان بانک‌های مرکزی دو کشور گسترش یافته و همچنین مناسبات بانکی به ویژه با دو بانک بزرگ اتریشی، یعنی اوبر بانک (Oberbank) و رایفایزن (Raiffeisen)، در شرایط خوبی قرار دارد. این دو بانک، هردو از بانک‌های خوشنام اتریش هستند و سابقه مثبتی از همکاری آنها با بانک‌های ایرانی موجود است. بر اساس گزارش ها، تاکنون 22 بانک ایرانی روابط خود را با اوبربانک برقرار کرده‌اند که علاقه آن بانک را به توسعه روابط نشان می‌دهد.

    رئیس‌کل بانک مرکزی با مطرح کردن وضعیت کنونی نظام بانکی ایران در زمینه‌ انطباق با آخرین استانداردهای بین‌المللی گفت: نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد که به آخرین استانداردهای بانکداری جهان، به ویژه در زمینه‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، مجهز باشد. در این رابطه اقدامات مثبتی برای تطبیق کامل نظام بانکی ایران انجام گرفته است و بانک‌های ایرانی به صورت عملیاتی و به تدریج در حال تطبیق کامل با این استانداردها، به ویژه در زمینه‌های رعایت اصول افشا و استانداردهای حسابرسی IFRS هستند.
    سیف در ادامه به تشریح وضعیت اجرای مقررات مبارزه با پولشویی و اصول شناسایی مشتری در ایران پرداخت و افزود: در زمینه مبارزه با پولشویی در ایران اقدامات گسترده انجام گرفته است. از سال 2012، 13 دستورالعمل مرتبط با مجموعه مقررات مبارزه با پولشویی به بانک‌های ایرانی ابلاغ شده است و هم‌اکنون مشتریان بانک‌های ایرانی برای افتتاح حساب ملزم به ارایه اطلاعات هویتی خود هستند. علاوه بر این، سامانه «نهاب» نیز اطلاعات مشتریان بانک‌های ایرانی را نزد بانک مرکزی تجمیع می‌کند.
    وی افزود: در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار،‌ دستورالعمل الزامات بانک‌ها در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به صورت کامل بازنگری و در ادامه، زمینه عملیاتی شدن کامل آن در نظام بانکی ایران فراهم خواهد شد.
    رئیس‌کل بانک مرکزی وضعیت کلی روابط بانکی میان دو کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: پیش از این جلساتی با هیئت‌های اتریشی در زمینه‌های نظارت بانکی برگزار شده بود که همانگونه همکاران شرکت کننده در نشست‌های پیشین با هیئت‌های اتریشی اعلام کرده‌اند، بسیار مفید بود و تداوم تبادل تجربیات بانکی دو کشور قطعا برای نظام بانکی ایران مثمر خواهد بود. همه اینها در مجموع، نشان دهنده عزم و اراده کشور اتریش برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است.
    همچنین در این نشست، هانس یورگ شلینگ، وزیر دارایی اتریش، با ابراز خرسندی از ادامه برگزاری نشست‌های وین در تهران گفت: کشور ایران در زمینه‌های بانکی دستاوردها و پیشرفت‌های بسیاری داشته است که برای ما اهمیت بسیار دارد. بر همین اساس امید است با تداوم برگزاری این نشست‌‌ها، جزییات باقی مانده نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همچنین ترکیب هیئتی که همراه با بنده به ایران سفر کرده، نشان دهنده عزم ما برای توسعه هرچه بیشتر مراودات بانکی و اقتصادی است.
    وزیر دارایی اتریش با اشاره به به نتایج برنامه‌‌های آموزشی برای کارشناسان بانکی ایران گفت: با بسترسازی که توسط بانک مرکزی اتریش با هدف گسترش و تضمین همکاری‌های بانکی انجام گرفت، از طریق موسسه «Joint Vienna Institute»، همکاری‌های آموزشی آغاز شد که تاکنون نیز دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.
    وی افزود: همچنین دستاورد دیگری که عزم و جدیت اتریش را برای توسعه روابط اقتصادی با ایران نشان می‌دهد، افتتاح حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی اتریش است و جای تقدیر دارد.

    هانس یورگ شلینگ در ادامه ضمن تایید گفته رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر اهمیت تسهیل مراودات بانکی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی افزود: پس از برگزاری نشست‌های پیشین، دیگر نیاز نیست مباحث اصولی و پایه‌ای مطرح شوند و از این به بعد باید به دنبال عملیاتی کردن برنامه ها باشیم. بر همین اساس، دو بانک مطرح اتریش نیز در این جلسه حضور دارند تا شرایط لازم را برای عملیاتی شدن و پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک دو کشور بررسی کنند.
    در ادامه این نشست، ایوالد نووتنی، رئیس کل بانکی مرکزی اتریش نیز با ابراز رضایت از جلسات برگزار شده پیشین در وین اظهار داشت: برخی از مواردی که در نشست‌های پیشین مطرح شده بود، به مرحله اجرا رسیده است. از جمله آن همکاری‌های آموزشی است که به نحو عالی در حال انجام هستند و حتی اخیراً از کشور ایران هیئتی به اتریش سفر کرده است. بر همین اساس نیز ما از تخصص و تبحر کارشناسان ایرانی مطلع شدیم و موسسه JVI نیز برای گسترش این دوره‌ها اعلام آمادگی کرده است.
    نووتنی در ادامه سخنان خود، به سابقه دیرینه همکاری‌های بانک‌های اتریشی و ایرانی اشاره کرد و از علاقه مشتریان بانک‌های اتریشی برای توسعه و تداوم این روابط سخن گفت. وی تصریح کرد: سابقه همکاری دو بانک اتریشی اوبربانک و رایفایزن، به دلیل علاقه همیشگی مشتریان این بانک به برقراری روابط مالی با بانک‌های ایران، حتی به پیش از تحریم‌ها برمی‌گردد. امروز نیز نمایندگان این دو بانک جهت بررسی مواردی نظیر مقدمات لازم برای امضای توافق‌نامه‌های همکاری، شرایط ضمانت طرح‌ها و پروژه‌ها، افتتاح حساب بانک‌های ایرانی نزد بانک‌ های اتریشی و غیره، در این جلسه حضور یافته‌اند.

    برچسب ها