عصر خودرو

۴۵ هیأت وزیران تصویب کرد

مجوز خرید گندم کشاورزان از سوی کارخانجات آردسازی کشور

عصر بازار- هیأت وزیران در مورد اجازه دادن به کارخانجات آردسازی کشور و در چارچوب مفاد ابلاغی دستورالعمل اجرایی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به خرید گندم مورد نیاز خود از طریق مرکز خرید از کشاورزان مصوبه‌ای صادرکرد.

مجوز خرید گندم کشاورزان از سوی کارخانجات آردسازی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، هیأت وزیران در جلسه 1396.3.7 به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده 36 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 1393 تصویب کرد:

    1. به کارخانجات آردسازی سراسر کشور اجازه داده می‌شود، با هماهنگی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و در چارچوب مفاد دستورالعمل اجرایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود، نسبت به خرید گندم مورد نیاز خود از طریق مراکز خرید مورد تأیید شرکت یاد شده از کشاورزان اقدام نمایند.

    تبصره 1 کارخانجات آردسازی مؤظفند در صورت خرید مستقیم از کشاورزان برای سهمیه نانوایی‌های یارانه‌ای نسبت به پرداخت مرحله اول بهای گندم خریداری شده از طریق سامانه خرید تضمینی بانک کشاورزی اقدام نمایند.

    مابه‌التفاوت قیمت پرداختی توسط کارخانجات آردسازی تا قیمت خرید تضمینی گندم از محل اعتبارات مربوط قانون بودجه سال 1396 کل کشور پرداخت می‌شود.

    تبصره 2 - سازوکار اجرایی موضوع این بند و هزینه مترتب بر خرید گندم توسط کارخانجات آردسازی براساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می‌شود.

    2- شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران مؤظف است مطابق قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب 1368 نسبت به خرید باقی‌مانده گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با نرخ تضمینی و با روش پرداخت دو مرحله‌ای از محل اعتبارات مصوب مربوط اقدام نماید.

    3- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل معادل 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات مطابق جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است برای خرید گندم داخلی خط اعتباری در اختیار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و خریداران بخش‌های خصوصی و تعاونی قرار دهد.

    تبصره - شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران مؤظف است تسهیلات دریافتی را مطابق زمان‌بندی جدول مذکور بازپرداخت و وزارت جهاد کشاورزی انجام این تکلیف را پیگیری نماید.

    4- به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران اجازه داده می شود پس از خرید گندم از کشاورزان نسبت به عرضه موجودی گندم مازاد بر ذخایر راهبردی خود در تالار صادراتی بورس کالا یا در قالب مزایده بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده گندم صادراتی، پس از انجام حسابرسی ویژه یارانه موضوع ماده 70 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 تعیین و تکلیف می‌گردد.

    5- وزارت جهاد کشاورزی مؤظف است اقدامات لازم در مورد ثبت مشخصات کشاورزان گندم‌کار به همراه حداکثر مقدار محصول قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت که براساس سطح زیر کشت آنان و پیش‌بینی میزان تولید در هر منطقه استخراج شده را در سامانه خرید تضمینی درج نماید.

    6- قیمت فروش گندم موضوع بند 3 تصویب‌نامه شماره هـ 51252ت/ 97477 مورخ 1393.8.26 همچنان برای نانوایی‌های یارانه‌ای به اعضای هر کیلوگرم 6650 ریال و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلوگرم 9 هزار ریال (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین می‌شود.

    این مصوبه در جلسه مورخ 1396.3.7 هیأت وزیران تصویب و با شماره 31449 مورخ 1396.3.20 از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

    برچسب ها