عصر خودرو

سلطانی نژاد مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت های بورس کالا در خرید گندم از کشاورزان

عصر بازار- مدیر عامل بورس کالا گفت: اجرای قیمت تضمینی ازسوی دولت به کیفی سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی کمک کرده و می‌تواند گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و محصولات کشاورزی باشد.

استفاده از ظرفیت های بورس کالا در خرید گندم از کشاورزان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سلطانی نژاد با اشاره به جایگزینی طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران در راستای بازاری شدن گندم و توجه به کیفیت و جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، مقرر شد تا این طرح به صورت آزمایشی در 4 استان اجرایی شود.

    وی با اشاره به اینکه خرید مستقیم گندم کشاورزان ازسوی دولت در 4 استان کشور از طریق عرضه در بورس کالا در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: این طرح بصورت آزمایشی در 4 استان اردبیل ، زنجان، مرکزی و خراسان شمالی به عنوان استان‌های مطرح در تولید گندم اجرایی می شود و کشاورزان محصولات خود را از طریق شرکت بازرگانی دولتی که خود مباشر طرح است به فروش می رسانند.

    سلطانی نژاد عنوان کرد: کشاورزان در سال‌های گذشته در راستای خرید تضمینی از طریق دولت به سبب پرداخت‌ها، بار مالی دولت را افزایش می‌دادند و نمی‌توانستند به پول خود دست یابند، بنابراین دولت درصدد برآمد که هرچه زودتر مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

    وی با اشاره به ظرفیت استفاده از بورس کالا در خرید گندم از کشاورزان گفت: با اجرای این طرح کشاورز محصول خود را به‌صورت مستقیم در بورس کالا عرضه می‌کند و بعد از سه روز کاری پول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه زمانی که محصول در بورس کالا عرضه شود به شفافیت آن محصول کمک می‌کند، یادآورشد: عرضه محصول در بورس کالا می‌تواند به کیفیت بازار آن کمک رسان باشد.

    فضای رقابتی، نقطه بلوغ بازار است

    در ادامه امیرعلی امیر باقری کارشناس بورس نیز با اشاره به اینکه فضای رقابت کامل را می‌توان نقطه بلوغ  یک بازار دانست، گفت: اهمیت این فضا برای کالاهای استراتژیک دو چندان می‌شود، چراکه تعادل معنا داری بین قیمت و کیفیت ایجاد می شود و قیمت تعادلی برآیند و مبین واقعیات اقتصادی در آن حوزه است.

    وی ادامه داد: مصوبه هیات دولت در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گامی در این راستاست، چرا که این طرح مستقیماً خریدار و فروشنده را در فضایی رقابتی به هم ارتباط داده و با کاهش نقش مستقیم دولت گامی در جهت کاهش تصدی گری دولت در این حیطه خواهد بود.

    امیرباقری عنوان کرد: واگذاری سیلوهای دولتی به بخش غیر دولتی در ادوار گذشته گام مثبتی از جانب دولت در جهت خصوصی سازی واقعی این حوزه و پیش نیازی بر این مصوبه بوده که صورت پذیرفته است.

    وی در ادامه تصریح کرد: خرید تضمینی هر کالایی به قیمت ثابت تحت هر شرایطی، ناکارآمدی هایی در آن حوزه به‌دنبال دارد، این ناکارآمدی با همگن نبودن آن کالا تشدید می‌شود، چرا که هر گونه انگیزشی در خصوص بهبود کیفیت و افزایش راندمان تولید آن حوزه را از میان برده و کارایی بازار آن محصول را کاهش می‌دهد، گندم نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین فضای رقابتی این کالا منجر به افزایش کیفیت این محصول و رضایتمندی بیشتر مصرف کننده در سالهای آتی خواهد شد.

    این کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: از طرفی با توجه به تسویه سیتماتیک قیمت در بورس کالا، فروشنده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پول خود خواهد رسید که منجر به افزایش گردش مالی بنگاه و کاهش دوره وصول مطالبات خواهد شد، مابه التفاوت پرداختی نیز می‌تواند در زمینه اصلاح ساختاری محصول در دوره‌های آتی توسط کشاورز بکار گرفته شود.

    امیرباقری اضافه کرد: در سال گذشته این طرح در مورد ذرت و جو در بورس کالا اجرایی شد و آثار آن در زمینه کشف قیمت منصفانه، شفافیت معاملات و حمایت از تولیدکنندگان، مشهود بود.

    وی افزود: نظر به مبحث خودکفایی گندم و رشد مستمر در این زمینه باید امکانات آموزشی ،سخت افزاری و انبارداری مدرن موازی با ورود به این طرح، مهیا شود، سامانه نرم افزاری معرفی شده با جمع آوری اطلاعات کشاورزان، بانک آماری مناسبی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و سایر نهادها برای سیاست گزاری در این زمینه و پایش مستمر عرضه قرار داده و معیار پرداخت مابه التفاوت قیمتی از قیمت تضمینی توسط وزارت جهاد کشاورزی به نیابت از دولت خواهد بود.

    برچسب ها