عصر خودرو

مذاکره با اتریشی‌ها برای تامین واگن‌ مترو

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت از مذاکراتی جهت خرید واگن‌های مترو و مسافربری از اتریش خبر داد.

مذاکره با اتریشی‌ها برای تامین واگن‌ مترو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به  نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت زاده ظهر امروز در دیداری با وزیر امور دارایی، رییس بانک مرکزی و برخی دیگر از مدیران اقتصادی و بانکی اتریش به صحبت درباره‌ی روابط تجاری دو کشور پرداخت و گفت: قطعا روابط دو کشور ایران و اتریش عادی شده و به حالت قبل باز خواهد گذشت. اکنون نیز صنعتگران و تجار دو کشور خواهان برقراری روابط بانکی درست هستند تا بتوانند معاملات خود را گسترش دهند.

    وی همچنین اظهار کرد: با توجه به پیشرفت مذاکرات بین بانک‌های دو کشور اکنون سرمایه‌گذاران دو طرف متقاعد شده‌اند که قراردادهایی را با یکدیگر منعقد کنند اگرچه این هنوز ابتدای راه است اما ما قراردادهای متعددی داریم که در انتظار اصلاح روابط بانکی دو کشور هستند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قراردادهای به امضاء رسیده میان دو کشور، عنوان کرد: اکنون قراردادی میان شرکت گلگهر با واحدهای صنعتی اتریش به امضاء رسیده که قرار بر آن است که 780 میلیون یورو فاینانس از طریق کشور اتریش فراهم شود.

    نعمت‌ زاده در عین حال از قراردادهایی که در زمینه‌ی گشایش LC از سوی بانک‌های اتریشی به امضاء رسیده اشاره کرد و از قرارداد با ABL اتریش در زمینه طراحی خودروی کم مصرف خبر داد.

    وی همچنین به قراردادهایی که در زمینه نفتی و تجاری میان دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز ما منتظر فعال شدن سیستم بانکی هستیم و اکنون مذاکراتی برای تولید واگن‌های مترو و مسافربری صورت گرفته است که این پروژه می‌تواند ارزشی بالغ بر یک میلیارد یورو داشته باشند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز، عنوان کرد: براساس توافق‌هایی که با 1+5 و آمریکا داشته‌ایم بحث‌های حقوقی مربوط به تحریم‌ها برطرف شده اما در حوزه بانکی هنوز در برخی کشورها ابهاماتی وجود دارد که البته با استعلام‌های صورت گرفته بخش قابل توجهی از این ابهامات روشن شد و اکنون جا دارد کشورها از احتیاط بیش از حد در این زمینه دست بردارند.

    نعمت زاده ادامه داد: شاید برخی اظهارات رییس جمهور جدید آمریکا شک و شبه‌هایی در شبکه بانکی اروپایی ایجاد کرده باشد، چرا که پیش از آن تمام مسائل در این حوزه به شفافیت روشن شده و به تمام ابهامات پاسخ داده شده بود، اما شاید خود ترامپ هم حرف‌های خود را قبول نداشته باشد چرا که معمولا پس از مدتی حرف‌های خود را تغییر می‌دهد، اما با توجه به این‌ که نمی‌تواند به یک باره تمام حرف‌های خود را رد کند به شکل تدریجی این کار را انجام می‌دهد.

    وی ادامه داد: اما فکر می‌کنم کشور اتریش ما را خوب می‌شناسد و باید با اطمینان بیشتری وارد عمل شود به هر صورت فرصت‌ها از دست می‌رود و ممکن است شرکت‌های ایرانی که آمادگی فعالیت با خارجی‌ها را داشتند پس از مدتی به شک افتاده و تصمیم بگیرند فعالیت‌های خود را به شیوه دوره تحریم ادامه دهند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: به خاطر نداریم طی این سال‌ها ما از مواضع خود و آنچه براساس آنها متعهد شده‌ایم عدول کرده باشیم، چرا که ایران همواره خود را ملزم به رعایت قوانین بین‌الملل و به خصوص قوانین بانکی دانسته است.

    وزیر امور دارایی اتریش هم در این دیدار به صحبتی کوتاه پرداخت و با اشاره به روابط تجاری دو کشور، گفت: اگرچه ممکن است روند این همکاری‌ها کند باشد، اما شعار ما این است که برای موفقیت اهمیتی ندارد گام اول چقدر بلند باشد بلکه مهم آن است که تلاش در جهت درست صورت بگیرد که تاکنون هم در مذاکرات میان ایران و اتریش پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آمده و ثابت شده مسیر طراحی شده روند درستی را داشته است.

    وی همچنین اظهار کرد: ترکیب هیاتی که از اتریش راهی ایران شده تا مذاکرات را دنبال کند، گویای علاقه‌مندی و تصمیم راسخ این کشور بر سرگیری روابط دو کشور است.

    وزیر امور دارایی اتریش در عین حال تاکید کرد: با این وجود لازم است برای گسترش همکاری‌ها بحث تضمین‌های بانکی مورد توجه قرار گیرند، چرا که تامین امنیت حقوقی در اجرای قراردادها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    رییس بانک مرکزی اتریش هم در صحبت‌های خود در این دیدار از افتتاح حساب ایران در بانک مرکزی اتریش خبر داد و از اقدامات خوب ایران در زمینه‌ی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریست یاد کرد.

    رییس بانک کنترل اتریش هم با بیان این که از فوریه 2016 اتریش از اولین بانک‌هایی بوده که ضمانت بانکی با ایران را اجرایی کرده، توضیح داد: البته اکنون معاملات میان دو کشور محدود است و همچنان برای معاملاتی که مدت آنها بیش از دو سال می‌شود نیاز به تضمین دولتی وجود دارد اما برنامه ریزی‌های صورت گرفته بر این اساس است که پس از تامین تضمین‌های لازم این معاملات تا سطح چهار برابر افزایش پیدا کند.

    وی همچنین از امضای توافق‌نامه‌ای توسعه تجارت خبر داد و از تسویه حساب معوق‌های بانکی 145 میلیون یورویی ایران تشکر کرد.

    برچسب ها