عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد؛

بورس کالا می‌تواند به پیاده سازی اقتصاد الکترونیک کمک کند

عصر بازار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا یکی از شاهراه‌های پیاده‌سازی اقتصاد الکترونیک برای مبارزه با فساد و جلوگیری از رانت در بازار کالایی کشور است.

بورس کالا می‌تواند به پیاده سازی اقتصاد الکترونیک کمک کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، علی اکبر کریمی درباره چگونگی مبارزه با فساد و رانت در اقتصاد از سوی دولت گفت: به طور یقین یکی از مهمترین راهکارهای مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت حداکثری در معاملات و جا به جایی وجوه در سیستم بانکی و بویژه معاملات دولت است در این راستا هر چقدر که در استقرار و توسعه عملکرد سامانه ها الکترونیکی در زمینه های مختلف تلاش کنیم، این شفافیت گسترده تر خواهد شد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به نقش بورس کالا در افزایش شفافیت در بازارهای کالایی کشور اشاره کرد و افزود: در حوزه معاملات کالاها با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ و کوچک کشور ما انواع محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند، این بورس می تواند یکی از شاهراه های پیاده سازی اقتصاد الکترونیک برای مبارزه با فساد و  جلوگیری از رانت در معاملات کالا باشد.

    وی ادامه داد: شرکتهای بزرگی که معاملات کالایی در آنها صورت می‌گیرد حتی اگر به نوعی از لحاظ حقوقی دولتی محسوب نشوند اما وصل به بخش عمومی هستند و کالاهایی مثل مواد پتروشیمی، کشاورزی و غیره وقتی در سطح کشور بخواهند معامله شوند قطعا ممکن است رانتی و فسادی به وجود آید و کسانی با داشتن رانت اطلاعاتی، خرید پیش دستانه کنند و آن را در زمانی با قیمت بالاتر عرضه می کنند.

    وی ادامه داد: در این شرایط یکی از مکانیزمهایی که می‌تواند عدالت در روند معاملات را حاکم کرده و به شفافیت و کاهش فساد کمک کند، هدایت انجام معاملات در بورس کالا است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اقتصاد ما نیازمند ایجاد رقابت در تولید و فروش است که در حال حاضر بسترهای بورس کالا برای رسیدن به این اهداف مهم موجود است.

    کریمی با تاکید براینکه مسوولان درصدد توقف رشد رانت و فساد در اقتصاد هستند گفت: به طور طبیعی هر آنچه در بورس کالا عرضه می‌شود کاملا شفاف بوده و توسعه این بورس در سالهای اخیر محملی برای فاصله گرفتن از رانت بوده است؛ در این بین از بورس کالا نیز توقع می‌رود با ارائه خدمات بیشتر و عمق بخشیدن به بازارهای معاملاتی خود، نیازهای فعالان اقتصادی را برآورده کند تا عمده معاملات کالاهای کشور در مکانی امن و شفاف و در راستای سلامت اقتصادی انجام شود.

    این نماینده مجلس دهم در پاسخ به این موضوع که بعضا مخالفتهایی در خصوص انجام معاملات چند محصول در بورس کالا از سوی عده ای وجود دارد گفت: وقتی قرار است معاملات محصولاتی که عموما به شیوه‌های قدیمی و به صورت غیرشفاف در بازاری که دارای شفافیت بالا به همراه روشهای نوین است صورت گیرد، به طور طبیعی افرادی که از آن روشهای قدیمی بهره می‌بردند در مقابل تغییر جبهه می‌گیرند.

    وی افزود: البته این امر به معنای نبود ایراد در معاملات بورس کالا نیست، اما تجربه دنیا نشان داده روشهای سنتی دیگر پاسخگوی نیاز روز فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نیست و باید با طراحی ابزارهای مالی در مکانهایی همچون بورس، دروازه‌های جدید و جذابی را در اقتصاد ایجاد کرد.

    کریمی در پایان گفت: با عرضه گسترده محصولات در بورس کالا، کل حجم تقاضا در مقابل عرضه کالاها قرار می‌گیرد و کمبودها در تولیدات و امکانهای جدید صادراتی کالاها نمایان می‌شود که از این رو می‌توان برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسبی در جهت تنظیم بازارها داشت.

    برچسب ها