عصر خودرو

رتبه اعتباری قطر کاهش یافت

عصر بازار- به دنبال بروز بحران در روابط قطر و کشورهای عربی، موسسه اعتبار سنجی جهانی اس اند پی رتبه اعتباری بلندمدت قطر را با یک درجه کاهش به ۲ آ منفی رساند و چشم انداز اقتصادی این کشور را منفی اعلام کرد.

رتبه اعتباری قطر کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ، سرمایه گذاران در بازار بورس، اوراق قرضه و پول ملی قطر این هفته به دلیل تنش دیپلماتیک به وجود آمده میان این کشور و همسایگان عربی اش، با زیان های غیرمنتظره ای روبرو شدند.

    پس از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند، بازار بورس این کشور در روز سه شنبه حدود 11 میلیارد دلار کوچکتر شد که از سال 2010 تاکنون بی سابقه بود. شناورترین اوراق قرضه قطر نیز در طول این هفته همزمان با کاهش رتبه اعتباری این کشور با افت همراه بود. تعداد قراردادهایی که برای حفاظت از دارایی ها در برابر نکول احتمالی در قطر در حال بسته شدن است، به بالاتر از قراردادهای بسته شده در کشورهایی نظیر پرو و اسلوونی رسیده است.

    هرچند تنش در روابط بین قطر و اعضای شورای همکاری خلیج فارس چیز تازه ای نیست، اما به گفته نبیل الرنتیسی، مدیر موسسه خدمات مالی منا در ابوظبی هیچ کس انتظار نداشت، انزوای قطر این بار تا این حد قاطعانه، مستقیم، شدید و طراحی شده اتفاق بیافتد.

    شاخص اصلی بورس قطر کار خود را در این هفته با 7.1 درصد افت به پایان برد که بدترین عملکرد هفتگی از دسامبر 2014 تاکنون بود. با افزایش تنش ها در هفته گذشته، شاخص سهام این کشور بدترین عملکرد را در بین کل بورس های جهان به ثبت رساند.

    میزان بازدهی اوراق قرضه 3.5 میلیارد دلاری 3.25 درصدی دولت قطر که موعد سررسید آنها سال 2026 است، در پنج روزه منتهی به روز جمعه بیش از 40 واحد رشد داشت که بیشترین افزایش از زمان انتشار آنها در می 2016 بوده است. موسسه اعتبار سنجی جهانی اس اند پی  رتبه اعتباری بلندمدت قطر را با یک درجه کاهش به 2 آ منفی رساند و چشم انداز اقتصادی این کشور را منفی اعلام کرد.

    موسسه مودیز نیز اعلام کرد که قدرت اعتباری حاکمیتی قطر عمدتا به دلیل افزایش هزینه های تامین مالی تاثیری منفی خواهد پذیرفت و افزایش خروج سرمایه گذاری خارجی از این کشور موجب کاهش منابع ارزی این کشور خواهد شد.

    برچسب ها