عصر خودرو

برنامه افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی به بالای ۴۰ درصد

عصر بازار- وزارت نیرو به دنبال این است که با نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده حرارتی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی ، متوسط راندمان این واحدها را از ۳۷.۹ درصد فعلی به بیش از ۴۰ درصد برساند.

برنامه افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی به بالای ۴۰ درصد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بر اساس آمار رسمی شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) متوسط راندمان نیروگاه های کشور در حال حاضر 41.2 درصد است که اگر فقط نیروگاه های حرارتی را در نظر بگیریم ، این رقم به 37.9 درصد می رسد.

    متوسط راندمان 37.9 درصدی واحدهای حرارتی در ایران در حالی است که ایران یکی از کشورهای توانمند در سطح جهان در ساخت واحدهای نیروگاهی است اما به دلیل وجود واحدهای قدیمی و فرسوده که نیازمند به سازی و نوسازی هستند ، متوسط راندمان نیروگاه های حرارتی کشور پایین است.

    در حال حاضر ظرفیت اسمی تولید برق کشور 76 هزار و 947 مگاوات است که از این رقم 62 هزار و 542 مگاوات که معادل 81.28 درصد از کل ظرفیت اسمی تولید برق کشور است را ظرفیت اسمی تولید برق در واحدهای حرارتی (بخاری، گازی، سیکل ترکیبی) شامل می شود.

    به‌طور معمول نیروگاههای حرارتی با عمر بالای 25 سال نیازمند نوسازی و بازسازی محسوب می‌شوند. از ظرفیت 62 هزار و 542 مگاواتی تولید برق کشور که ظرفیت اسمی تولید برق در واحدهای حرارتی است ، 12 هزار و 26 مگاوات ظرفیت واحدهایی است که بیش از 25 سال از عمر آنها می گذرد. در این بین، عمر 2 هزار و 432 مگاوات واحد نیروگاهی بین 26 تا 30 سال، عمر 2 هزار و 553 مگاوات واحد نیروگاهی بین 31 تا 35 سال، عمر 4 هزار و 855 مگاوات واحد نیروگاهی بین 36 تا 40 سال و عمر 2 هزار و 186 مگاوات واحد نیروگاهی بیش از 40 سال است.

    وزارت نیرو به منظور افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی کشور که موجب کاهش مصرف سوخت در تولید برق واحد و به موجب آن کاهش آلایندگی هوا می شود ، از سال گذشته طرح بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده تولید برق را در دستور کار قرار داده است.

    «حمید چیت چیان» وزیر نیرو در این زمینه به تسنیم گفت: "در کنار آماده‌سازی واحدهای موجود برای پاسخگویی به پیک مصرف سال 96، تمرکز ویژه بر روی افزایش راندمان نیروگاه‌ها و بازتوانی نیروگاه‌ها مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفته است. "

    این عضو کابینه دولت تصریح کرد: "یکی از مواردی که واحدهای فرسوده به آن دامن می زنند افزایش مصرف آب و آلودگی بیشتر برای محیط زیست است که تلاش می کنیم با افزایش ظرفیت تولید برق هم با احداث واحدهای جدید و هم با بازتوانی و نوسازی نیروگاههایی که عمر بیشتری دارند، متوسط راندمان واحدهای حرارتی کشور را افزایش داده و شاهد آلایندگی کمتر این واحدها باشیم."

    وی افزود: "در طول اجرای برنامه ششم توسعه، باید 26 تا 27 هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور افزوده شود که تلاش می کنیم بخشی از این رقم با بازتوانی نیروگاههای موجود محقق شود."

    بر این اساس وزارت نیرو سال گذشته با محوریت فعالیت و مدیریت شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ، مجوز بازسازی و نوسازی 13 نیروگاه بخاری و یک نیروگاه گازی را از شورای اقتصاد گرفت تا مطابق ماده 12 قانون رفع موانع تولید و از محل منابع مالی صرفه جویی در انرژی، این اقدام انجام شود.

    این واحدهای حرارتی که در دستور کار نوسازی و بازسازی قرار دارند شامل نیروگاه های بخاری اصفهان ، همدان ، بعثت ، شهید رجائی ، بیستون ، لوشان ، بندرعباس ، رامین ، طرشت ، تبریز ، منتظری ، منظر القائم و نیروگاه گازی ری می شود.

    به منظور نوسازی و بازسازی این واحدهای حرارتی از سال گذشته مذاکراتی با شرکت های مختلف داخلی و خارجی در حال انجام است از کشورهایی چون روسیه ، ژاپن ، صربستان ، ایتالیا ، آلمان ، فرانسه ، کره جنوبی و چین تاکنون شرکت های فعال در صنعت نیروگاه سازی برای حضور در این پروژه ها ابراز تمایل کرده اند و مذاکراتی نیز با مسئولان ایرانی در مجموعه وزارت نیرو داشته اند.

    «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درخصوص نحوه مشارکت شرکت های داخلی و خارجی در طرح بازسازی و نوسازی نیروگاه های فرسوده ایران به خبرنگار تسنیم گفت: واحدهای فرسوده نیروگاهی باید با یک برنامه زمان بندی شده و مدون یک به یک از مدار خارج شده ، بازنشست شوند و واحدهای نو و با راندمان مناسب جایگزین آنها شوند.

    وی ادامه داد: این مهم در دستور کار ما قرار دارد و در قالب طرح بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده نیروگاهی که برای فاز نخست ، نوسازی واحدهای بخاری در برنامه قرار گرفته ، این کار انجام می شود.

    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: در این زمینه هم از توان شرکت های داخلی و هم از توان شرکت های خارجی استفاده می کنیم چرا که هدف ما ارتقای راندمان واحدهای حرارتی تولید برق کشور است که در این طرح بزرگ ، همگام با دیگر برنامه های وزارت نیرو به ارتقای سطح تکنولوژی در بحث تجهیزات نیروگاهی اقدام خواهیم کرد و تلاش می کنیم واحدهایی که جایگزین واحدهای فرسوده می شوند با توربین هایی با راندمان بالا در کلاس های F ، H و یا حتی بالاتر باشند.

    وی ادامه داد: اجرا و تکمیل این طرح بزرگ ، زمان بر است و زمانی که واحدهای جدید در مدار بهره برداری وارد می شوند می خواهند برای یک دوره مثلا 20 ساله در مدار باشند ، از این رو باید با تکنولوژی های روز جهان ساخته و تجهیز شوند تا بعد از چند سال واحدهای از رده خارج و با تکنولوژی پایین قلمداد نشوند.

    «علیرضا نصراللهی» مجری طرح بازتوانی نیروگاههای شرکت تولید نیروی برق حرارتی نیز در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: ملاک کار جهت آغاز مذاکرات قراردادی با پیمانکاران اخذ موافقت شورای اقتصاد است و هر زمان که مجوز این شورا اخذ شود، کار آغاز خواهد شد.

    وی در خصوص تضامینی که به پیمانکاران در طرح بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده اعطا می شود ، اظهار داشت: طبق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر ضمانت لازم به‌صورت ضمانت دولتی و یا Sovereign Guarantee برای این پروژه‌ها و قراردادهایشان دیده شده است.

    از این رو وزارت نیرو به دنبال این است که با نوسازی و بازسازی واحدهای فرسوده حرارتی با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی ، متوسط راندمان این واحدها را از 37.9 درصد فعلی به بیش از 40 درصد برساند.

    برچسب ها