عصر خودرو

نگاهی به جدیدترین قرارداد خرید هواپیمای ایران؛

بازنشستگان صاحب بزرگترین ناوگان بوئینگی کشور

عصر بازار- پس از آنکه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر توانست با نهایی کردن مذاکرات خود قراردادهایی جداگانه با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR به امضا برساند، شرکت هواپیمایی آسمان نیز مذاکراتی را آغاز کرد که روز گذشته نخستین نتیجه آن با انعقاد قرارداد خرید ۶۰ فروند بوئینگ امضا شد.

بازنشستگان صاحب بزرگترین ناوگان بوئینگی کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شرکت هواپیماساز بوئینگ آمریکا که برای نزدیک به چهار دهه امکان حضور در بازارهای ایران را از دست داده بود، پس از اجرایی شدن برجام توانست مذاکرات خود را با ایرلاین‌های ایرانی از سر بگیرد که نتیجه آن در گام نخست قرارداد فروش 80 هواپیما به ایران‌ایر و سپس 60 فرورند هواپیما به آسمان بود.

    شرکت آسمان که در طول سال‌های گذشته مانند دیگر ایرلاین‌های ایرانی برای حضور در بازارهای بین‌المللی با مشکلاتی جدی مواجه بود، در طول چند ماه قبل مذاکراتی را با بوئینگ ترتیب داد که در نخستین گام به امضای یک توافق‌نامه ابتدایی انجامید.

    با برطرف شدن آخرین مشکلات و مسائلی که در مذاکرات مطرح بود، شرکت آسمان روز گذشته قرارداد رسمی را با مسئولان بوئینگ در تهران امضا کرد تا به این ترتیب در گام نخست خرید 30 فروند هواپیمای بوئینگ MAX 737 را نهایی کند. طبق برآوردهای صورت گرفته 95 درصد از این قرارداد را فاینانس پوشش خواهد داد و آسمان در گام نخست تنها 5 درصد از قرارداد را به شکل نقدی پرداخت می‌کند.

    این قرارداد که با پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری اجرایی می‌شود، می‌تواند وضعیت ناوگان هواپیمایی آسمان را با مدرن‌ترین ایرلاین‌های منطقه و جهان سازگار کند.

    30 فروند هواپیمای بوئینگ 737 جدید در شرایطی به ایران فروخته خواهد شد که در حال حاضر تنها یک ایرلاین بین‌المللی نخستین فروند از سفارش‌های خود از این خانواده را دریافت کرده است. طبق آمارهای ارائه شده شرکت بوئینگ تاکنون بیش از 3700 فروند از این مدل هواپیما سفارش دریافت کرده و تاکنون تنها دو فروند آن را تحویل داده است.

    بوئینگ MAX 737 که مدل جدید از خانواده مطرح هواپیماهای 737 به حساب می‌اید، از سال 2011 وارد مرحله برنامه‌ریزی شد و توانست نخستین پرواز خود را در ژانویه 2016 انجام دهد پس از آن بوئینگ فرآیند رسمی تحویل این هواپیما را به ایرلاین‌های سفارش‌دهنده آغاز کرد که ایرلاین مالزیایی مالیندو در می سال 2017 توانست دو فروند از این هواپیما را تحویل بگیرد. بوئینگ همزمان با آغاز برنامه اجرایی خود تحویل سفارش برای این هواپیما را نیز آغاز کرد که در سال 2011، 150 فروند، 2012 908 فروند، 2013، 708 فروند، 2014، 890 فروند، 2015، 409 فروند، 2016، 540 فروند و 2017 تاکنون 94 فروند سفارش جذب کرده که البته با ورود سفارش‌های شرکت آسمان رقم آن از 3700 فروند اعلامی نیز بالاتر خواهد رفت.

    این هواپیما در کلاس‌های مختلف توانایی جابه‌جایی مسافران را خواهد داشت که از 138 مسافر در بوئینگ 7-737 آغاز می‌شود و تا 220 مسافر در بوئینگ 9-737 ادامه پیدا می‌کند همچنین این هواپیما توانایی پرواز چند هزار کیلومتری را نیز دارد و از این رو هواپیمایی آسمان می‌تواند پس از تحویل آنها چه در مسیرهای داخلی و چه در حوزه‌های بین‌المللی از آن استفاده کند.

    با اضافه شدن 60 فروند هواپیمای جدید سفارشی ایران تعداد کل خریدهای قطعی پس از اجرای برجام به 260 فروند هواپیما می‌رسد. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران در قالب برنامه‌ای 10 ساله به خرید حدود 500 هواپیمای مسافربری جدید احتیاج خواهد داشت.

    برچسب ها