عصر خودرو

طلا به محدوده ۱۲۶۰ دلار بازگشت؛

افت یک درصدی اونس سیاسی

عصر بازار- فلز زرد در اولین هفته کامل ماه ژوئن که مملو از اخبار سیاسی بود، روزهای خوبی را پشت‌سر نگذاشت. در حالی که پیش از آغاز هفته گذشته، برخی کارشناسان از احتمال عبور بهای اونس طلا از مرز ۱۳۰۰ دلار سخن گفته و پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت نیز به نفع طلا بود، این کالای گرانبها در ۵ روز کاری گذشته ۱۲ دلار هم ارزان‌تر شد.

افت یک درصدی اونس سیاسی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اکنون اونس در حالی با افت حدودا یک درصدی و ثبت قیمت 1266 دلاری به هفته جدید وارد خواهد شد که روند و انتظارهای موجود، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را دچار اختلاف کرده است. پیش از آغاز این هفته اختلاف برانگیز، مرور تحولات روزهای گذشته، می‌تواند به تصمیم‌گیری معامله‌گران فلزهای گرانبها کمک کند.

    اونس طلا در نخستین روز کاری هفته تنها یک دلار رشد کرد و به قیمت 1279 دلار رسید. اونس روز دوشنبه تحت حمایت افزایش خرید فلز زرد به‌عنوان سرمایه امن و تحلیل‌های فنی اما شاخص دلار مانع رشد آن بود. تحولات ژئوپلیتیک، مهم‌ترین عامل روندساز در این روز بودند که طلا و نفت را تحت حمایت قرار دادند. طلا در این روز همراهی تحلیل‌های فنی را نیز با خود داشت. در اولین روز هفته، علاوه‌بر خبر قطع رابطه چند کشور عربی با قطر، حملات تروریستی در بریتانیا در آستانه انتخابات سراسری این کشور هم مورد توجه بود. شاخص دلار که جمعه دو هفته قبل روی عدد 71/ 96 واحد ایستاده بود، دوشنبه تا عدد 79/ 96 واحد بالا رفت. روز دوم روز جهش بود، اما این جهش پایدار نبود. اونس روز سه‌شنبه با 15 دلار جهش به قیمت 1294 دلار رسید. جهش روز سه‌شنبه که بهای اونس را به اوج 7 هفته‌ای برد، احتمال عبور اونس از مرز 1300 دلار را جدی‌تر کرد. در این روز همزمان با کمک تحلیل‌های فنی، افت شاخص دلار نیز حامی طلا بود. شاخص دلار سه‌شنبه تا عدد 63/ 96 واحد افت کرد. در این روز، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز ادامه داشت. در دومین روز کاری هفته، علاوه‌بر افت شاخص دلار، رشد بهای نفت خام هم به طلا کمک کرد.

    قیمت نهایی اونس در روز چهارشنبه 1287 دلار بود تا خوش‌بینی معامله‌گران شروع به آسیب خوردن بکند. در واقع جهش روز قبل باعث سودگیری معامله‌گران در این روز شد. طلا علاوه‌بر سودگیری، تا حدی تحت‌فشار تصحیح فنی روند روزهای قبل نیز بود. چهارشنبه، حملات تروریستی وحشیانه داعش به دو هدف در تهران توجه همگان را به خود جلب کرد، اما بازارهای جهانی چندان واکنشی به این حملات نداشتند. بازارها با وجود این حملات عمدتا در انتظار انتخابات پنج‌شنبه بریتانیا، نشست بانک مرکزی اروپا و جلسه شهادت جیمز کومی در روز پنجشنبه ماندند. روز چهارشنبه، رشد شاخص دلار هم به ضرر طلا کار کرد. شاخص دلار چهارشنبه به عدد 74/ 96 واحد رسید. نفت خام روز پنج‌شنبه به کف یک ماهه رفت.

    بازارها روز پنج‌شنبه ابتدا متوجه آغاز رای‌گیری از بریتانیایی‌ها بودند، اما با توجه به تغییر نیافتن سیاست پولی بانک مرکزی ارپوا در نشست پنجشنبه، خبر مهم‌تر، شهادت رئیس پیشین اف‌بی‌ای در کنگره ایالات‌متحده بود. جیمز کومی در این جلسه دونالد ترامپ را دروغگو خواند، اما سخنان کومی آنقدر تند نبود که بازارها را بترساند تا شاخص دلار به رشد خود ادامه دهد و روی عدد 91/ 96 واحد بایستد. طلا هم در این روز تحت‌فشار ماند که نشان می‌داد علاوه‌بر اثر دلار، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یافته است. اونس در این روز روی بهای 1278 دلار ایستاد.روز آخر هفته با نتایج اولیه انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شد و بعد که تشکیل «پارلمان معلق» قطعی شد، بازارها واکنش بیشتری به این انتخابات نشان دادند. با تشکیل پارلمان معلق در بریتانیا و افت شدید ارزش پوند، شاخص دلار تا عدد 27/ 97 واحد رشد کرد تا طلا باز هم تحت فشار بماند. به این ترتیب، رشد دلار اثر افزایشی ابهام‌های ناشی از انتخابات بریتانیا را خنثی کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو