عصر خودرو

ایران در پی توسعه انرژی های پاک است

عصر بازار- وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در مراسم افتتاح پاویون ایران در اکسپوی قزاقستان گفت: توسعه انرژی های پاک به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلایندگی جو، در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است.

ایران در پی توسعه انرژی های پاک است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «محمدرضا نعمت زاده» افزود: ایران روابط بسیار خوبی با قزاقستان دارد، ما از حضور در این اکسپو خوشحالیم زیرا توانسته‌ایم بخش کوچکی از توانمندی هایی را که در زمینه انرژی‌های پاک در کشور وجود دارد، به نمایش بگذاریم.
    به گفته وی، ایران کشوری با منابع غنی انرژی پاک است و بخاطر فلسفه تاریخی و دیرینه ملت ایران در زمینه حفاظت از سلامت کره زمین، سیاست‌های آب، خاک و خورشید در کشور طراحی شده و برنامه‌های مختلفی را برای استفاده از انرژی‌های خدادادی در دستور کار قرار داده است.
    نعمت زاده خاطرنشان کرد: در زمینه انرژی بادی، توان طراحی و مهندسی و ساخت توربین‌های بادی تا ظرفیت 2.5 مگاوات در کشور وجود دارد و در این زمینه قراردادی برای ساخت نیروگاه بادی با کشور قزاقستان منعقد شده است.
    وی با اشاره به تاریخ دو هزار ساله استفاده از آب در کشور که بخشی از آن در تاسیسات شوشتر در معرض بازدید گردشگران قرار داده شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از نظر طراحی و ساخت سدهای بزرگ، جزو 10 کشور مطرح جهان است.
    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در زمینه سلول‌های خورشیدی ایران در پی اجرای پروژه هایی است تا به تولید این سلول ها از کریستال بپردازد.
    وی با اشاره به وجود بزرگترین منابع گاز طبیعی جهان در ایران، ادامه داد: توربین های سیکل ترکیبی و توربین های گازی در کشور مورد استفاده قرار می گیرند و اکنون توربین‌های گازی و آبی 100 درصد در ایران تولید و صادر می‌ شوند.
    نعمت زاده یادآوری کرد: در ایران از زغال سنگ هیچ استفاده‌ای در تولید انرژی انجام نمی شود، بلکه فقط مصارف صنعتی دارد.
    وی ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی ایران بتواند با کمک همه کشورها بویژه قزاقستان در توسعه این صنایع گام های جدی بردارد.
    به گزارش ایرنا، اقلام صادراتی ایران به قزاقستان شامل ظروف شیشه ای، لوازم خانه داری و خوراک پزی، بخاری، کولرهای آبی، نشیمن های فلزی، کفپوش، کاشی، سیمان، سنگ مرمر، تراورتن، رخام، پشم شیشه، چرم، کاغذ، قند و شکر، شکلات، پسته، چای، خرما، انگور، آلو، رب گوجه فرنگی و... می شود.
    قزاقستان نیز کالاهایی مانند ماشینک های اکسترودینگ، کانتینرها، ابزار فرز، اجزا و قطعات موتور، موتورهای پیستونی، دستگاه های تهویه، محصولات آهنی یا فولادی، لوله های حفاری، پیچ و مهره، اکسیدآلومینیم، جو، گندم، دانه کتان، عدس، تفاله نشاسته و... به ایران فرستاد.
    قزاقستان با روسیه، چین، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان همسایه است. سواحل شمال شرقی دریای خزر نیز در خاک این کشور قرار دارد و از این نظر همسایه آبی ایران به شمار می رود.
    بیست و یکم آذرماه پارسال، پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در تهران برگزار و اعلام شد اکنون 114 شرکت در 14 پروژه ایرانی با اعتبار یک میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه ایرانی کار می کنند.
    اکسپو 2017 آستانه با موضوع «انرژی آینده» (Future Energy) از دهم ژوئن تا دهم سپتامبر سال 2017 (20 خرداد تا 19 شهریور سال 1396) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.
    لوگوی اکسپو 2017 آستانه برگرفته از نماد انرژی بادی، به عنوان شناخته شده ترین نماد انرژی جایگزین، تولید کننده انرژی از طریق نیروی باد در نظر گرفته شده است .
    ایران در نمایشگاه اکسپو 2015 میلان ایتالیا مقام دومی آن نمایشگاه را کسب کرده بود .

    برچسب ها