عصر خودرو

تا چند سال آینده؛

چین و روسیه به دنبال پایان دادن امپراتوری دلار هستند

عصر بازار- چین و روسیه با خرید مقادیر بسیار زیادی طلا در سال های اخیر، به دنبال عدم وابستگی به دلار در معاملات و پایان دادن به امپراتوری دلار آمریکا هستند.

چین و روسیه به دنبال پایان دادن امپراتوری دلار هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، در سال های اخیر روسیه و چین اقدام به خرید طلا در مقادیر زیاد کرده اند و ذخایر طلای خود را به طرز معناداری افزایش داده اند. 

    به گفته تحلیل گران اقتصادی، این اقدام از سوی هر دو کشور به معنای پایان دادن وابستگی آنها به دلار آمریکا است و در سال های آینده، شاهد کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارهای مالی به دلیل روند پیش روی روسیه و چین خواهیم بود. 

    بر همین اساس، برآورد می شود که ظرف 15 سال آینده و در بلند مدت، شاهد افت چشمگیر ارزش دلار آمریکا خواهیم بود و این موضوع موجب می شود که دلار برای کشورها به عنوان منبع ذخیره ارز نباشد. 

    به طور سنتی، شمش به عنوان بخش اصلی ذخایر ارزی روسیه و چین محسوب می شود؛ این در حالی است که تقریبا 60 درصد از ذخایر ارزی جهان به دلار هستند.  

    همچنین داشتن ذخایر طلا باعث می شود که هر کشوری ضررهای ناشی از نوسانات دلار را جبران کند. 

    بر پایه این گزارش روسیه و چین، بیشتر به دنبال وابستگی به انجام تجارت با طلا هستند تا وابستگی آنها به دلار آمریکا در معاملات از بین برود. 

    این در حالی است که خرید طلا به کشورها کمک می کند تا به منابع مالی ملی خود را تنوع بخشند و اگر کشوری فقط یک نوع ارز خریداری کند، به شدت وابسته به نرخ آن ارز می شود؛ در حالیکه خرید طلا موجب می شود تا بانک مرکزی منابع خود را تنوع بخشد و دارایی های کشور را هم تقویت کند. 

    در حال حاضر چین بزرگترین وارد کننده طلای جهان است و با این کار پول ملی خود را نیز تقویت می کند.

    همچنین بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، چین و روسیه به ترتیب با داشتن 1,843 تن و 1,655 تن طلا در جایگاه ششمین و هفتمین دارنده بزرگ ذخایر طلا در جهان محسوب می شوند.

    البته آمریکا، آلمان و صندوق بین المللی پول هر کدام به ترتیب با 8,134 تن،  3.380 تن و 2,814 تن طلا در رتبه اول تا سوم قرار دارند.

    برچسب ها