عصر خودرو

بازارهای معدنی قطر را دریابیم

عصر بازار- قطر میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۲ میلادی است اما امروز مشکلات سیاسی میان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس می‌تواند این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد.

بازارهای معدنی قطر را دریابیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای معدن ،این اتفاق در صورت ادامه از یک سو برگزاری جام جهانی را به خطر می‌اندازد و از سویی دیگر می‌تواند ساخت‌وسازهای مربوط به این رویداد جهانی از جمله ساخت ورزشگاه‌ها، هتل‌ها و... را با چالش همراه کند، زیرا قطر برای آماده شدن این میزبانی نیازمند واردات برخی مواد اولیه همچون مصالح ساختمانی، فولاد، آلومینیوم و... است. این اتفاق سیاسی از نگاهی می‌تواند ناآرامی در منطقه به همراه داشته باشد اما از سویی دیگر با توجه به آمادگی ایران برای صادرات محصولات مختلف می‌تواند بازار جدید به شمار آید.

    جام‌جهانی 2022 قطر به خطر افتاد

    پس از مشکلات سیاسی بین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، این کشورها تلاش می‌کنند قطر را منزوی کرده و میزبانی جام‌جهانی فوتبال 2022م را از این کشور بگیرند.به گزارش ایسنا و به نقل از skysports، کشور قطر روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد و رابطه این کشور با کشورهای عربی روز به روز در حال بدتر شدن است.کشورهای امارات، عربستان، بحرین، مصر، لیبی و چند کشور دیگر عربی روابط سیاسی خود با قطر را به حالت تعلیق در آورده‌اند و حتی کشورهایی مانند عربستان و امارات پا را فراتر از این گذاشته‌اند و تهدید کرده‌اند که ورزش قطر را هم تحریم کرده‌اند و در خاک این کشور به میدان نخواهند رفت.شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت تاکید کرد با شرایطی که به وجود آمده و به دلیل پشت کردن کشورهای عربی به قطر، برگزاری بازی‌های جام جهانی 2022م در این کشور هم به خطر افتاده و این احتمال زیاد است که قطر به خاطر حمایت از تروریسم (به گمان آنها) از میزبانی جام جهانی 2022م محروم شود و این رقابت بزرگ در کشور دیگری برگزار شود.


    ساخت‌وسازهای قطر برای میزبانی

    چند سال است قطر برای میزبانی هر چه بهتر در جام جهانی 2022 ، ساخت‌وسازهای خود را آغاز کرده بدون شک توریست‌های بسیاری برای دنبال کردن این بازی‌ها راهی قطر می‌شوند و اقامت آنها نیازمند احداث هتل‌های مجهز با امکانات روز است. در نتیجه این اتفاق ساخت‌وساز در قطر تحرک فراوانی پیدا کرد. ساخت استادیوم‌های مختلف، هتل‌ها و.... بازار محصولات معدنی این کشور را بسیار پر تقاضا کرد. این موضوع توانست فرصت خوبی را در اختیار فعالان معدنی و صنایع معدنی به ویژه فعالان صنعت فولاد، سیمان، سنگ و... قرار دهد تا آنها بتوانند در بازار قطر حضور پیدا کنند. اما امروز این اختلافات سیاسی می‌تواند موضوع را کمی تغییر دهد. تنش‌های سیاسی می‌تواند بازارهای اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار دهد اما با توجه به اینکه تنها مرزی که برای قطر باز است مرز آبی ایران است می‌توان پیش‌بینی کرد حضور ایران در بازار این کشور پررنگ‌تر از گذشته خواهد شد.


    بخش خصوصی برای حضور در بازار قطر آماده باشد

    یک کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه عنوان کرد که بخش خصوصی ایران می‌تواند به اختلاف پیش آمده میان قطر و عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به عنوان یک فرصت نگاه کرده و برای حضور در بازار قطر برنامه‌ریزی کند.به گزارش ایسنا، جهانبخش سنجابی شیرازی گفت: اختلاف بین قطر و عربستان و کشورهای خلیج‌فارس از دو زاویه قابل بررسی است. یک زاویه سیاسی است که از این بعد ما باید نگاه‌مان بی‌طرفانه و با تاکید بر گفت‌وگو برای حل اختلافات طرفین باشد.وی ادامه داد: به هر حال این اتفاق بازی پیچیده‌ای است و به غیر از قطر و عربستان بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در این قضیه حضور دارند و ماجرا ابعاد گسترده‌ای دارد؛ بنابراین نباید طوری عمل کنیم که اوضاع به کام ترکیه شود.عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: از نظر اقتصادی نیز این ماجرا دو بخش مختلف دارد. یک بخش به دولت ما مربوط است که باید برای کمک‌های انسانی به منظور تامین مایحتاج مردم قطر اعلام آمادگی کند. اما بخش خصوصی باید حرکت مستقلی انجام دهد و به سرعت وارد عرصه شود و با بخش خصوصی قطر تعامل کند تا از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را ببرد.این کارشناس مسائل اقتصادی خاورمیانه عنوان کرد: روزانه بخش قابل توجهی از مایحتاج مردم قطر از مرز زمینی عربستان وارد می‌شود؛ به طوری که براساس برآوردها 800 کامیون کالا از عربستان به قطر رفت و آمد داشتند که درحال‌حاضر یکی از نزدیک‌ترین مسیرها برای ارتباط با قطر کشور ما است و می‌توانیم در 12 ساعت مایحتاج مردم قطر را از مرزهای موجود به آنها برسانیم.سنجابی شیرازی اضافه کرد: این اتفاق فرصت مناسبی برای ایران در کوتاه‌مدت است، به ویژه بخش خصوصی ما باید در این زمینه فعال باشد و برای حضور در بازار قطر برنامه کوتاه مدت و میان‌مدت داشته باشد اما اقدام رسمی دولت ما باید متفاوت با بخش خصوصی باشد. بخش خصوصی ما باید برای جبران نیاز بازار قطر و کالاهای مورد نیاز مردم این کشور پیشتاز ارتباط با بخش خصوصی قطر باشد. به گزارش ایسنا، پس از ایجاد تنش اخیر بین دو کشور قطر و عربستان سعودی که پیشینه‌ای طولانی دارد، عربستان سعودی تنها مسیر زمینی قطر را مسدود کرد و متحدان این کشور که شامل مصر، امارات و بحرین هستند روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند.


    بازار سیمانی‌ها در قطر
    معاون فنی و تولید انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با صمت درباره اتفاقات رخ داده اظهار کرد: ما به دنبال تشنج در منطقه نخواهیم بود تا براساس آن بخواهیم از شرایط استفاده کنیم.نادر غفاری تصریح کرد: بنده تاکید می‌کنم اگر از دیدگاه اقتصادی و نه سیاسی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم باید دید تا چه اندازه این اتفاق تداوم پیدا می‌کند.وی ادامه داد: بازار سیمان بازاری نیست که بتوان آن را سریع در دست گرفت. باید بسترها در این زمینه فراهم شود. اگر این موضوع ادامه پیدا کند به طور طبیعی برای بازار آینده ما مفید خواهد بود.به گفته غفاری، تا امروز برای قطر سیمان سفید صادر شده اما این کشور سیمان خاکستری خود را از عربستان تامین می‌کرد. در نتیجه براساس این موضوع زیرساخت‌ها برای صادرات فراهم است.معاون فنی و تولید انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که آیا کنار کشیدن قطر از میزبانی جام جهانی 2022  می‌تواند تاثیری بر بازار سیمانی ایران در این کشور داشته باشد، تصریح کرد: درحال‌حاضر صادرات ویژه‌ای در زمینه سیمان خاکستری نداریم. در نتیجه، توقف این موضوع ما را متوجه زیانی نخواهد کرد.


    نگاهی به واردات قطر
    به گزارش کانال تلگرامی می‌متالز، واردات قطر 35/2 میلیارد دلار است که جزییات آن به این شرح است:
    28 درصد واردات محصولات صنعتی-مخابراتی-تجهیزات صنعت نفت و گاز-تجهیزات مهندسی-محصولات شیمیایی
    26 درصد واردات صنایع نظامی–خودرو-ماشین‌آلات صنعتی-موتورسیکلت-تراکتور
    18 درصد واردات فولاد-سنگ‌آهن-فلزات اساسی
    8 درصدواردات دارو-تجهیزات پزشکی
    5 درصد واردات طلا و زیورآلات –جواهر
    4 درصد واردات گوشت-لبنیات
    4 درصد واردات مرکبات-میوه-سبزی-مواد غذایی
    3 درصد واردات محصولات برقی -الکترونیکی
    2 درصد واردات محصولات چوبی-کاغذی-شکلات
    2 درصد سایر واردات
    کل صادرات قطر به عربستان-امارات - اردن-بحرین- مصر- لیبی و مالدیو 4/5میلیارد دلار و میزان واردات از این کشورها نیز 5/2میلیار دلار است. قطر 97 درصد مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می‌کند که 50 درصد آن از سوی مرز زمینی با عربستان انجام می‌شد که الان مسدود شده است. تنها جایگزین واردات با کشتی از طریق خلیج‌فارس است که نزدیکترین کشور ایران است.

    برچسب ها