عصر خودرو

آمادگی ایران برای تامین صادرات محصولات کشاورزی و پروتئینی به قطر

عصر بازار- با توجه به تنش ایجاد شده در روابط میان قطر با کشورهای عربی امکان تامین تمامی نیازهای قطر به محصولات کشاورزی وجود دارد.

آمادگی ایران برای تامین صادرات محصولات کشاورزی و پروتئینی به قطر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، ایران با تولید سالانه 128 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و برخورداری از تنوع اقلیمی از توانمندی خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است که با توجه به تنش ایجاد شده در روابط میان قطر با کشورهای عربی امکان تامین تمامی نیازهای قطر به محصولات کشاورزی وجود دارد.

    البته ناگفته نماند که بازار هدف صادراتی محصولات کشاورزی ایران کشورهای حاشیه خلیج فارس است که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی بخش خصوصی در این حوزه فرصت بسیار مناسبی جهت حضور در این بازار است.

    حال به سراغ مسئولان مربوطه می‌رویم تا از آخرین وضعیت برنامه صادرات محصولات کشاورزی به قطر با خبر شویم:

    محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: بازار قطر برای صادرات مناسب است از این رو سفارت ایران با مسئولان این کشور برای امر صادرات باید وارد مذاکره شود.

    وی افزود: گرچه میان ارتباط کشورهای عربی و قطر تنش هایی ایجاد شده، اما روابط با برزیل به عنوان صادرکننده مرغ به کشورهای عربی قطع نشده است.

    یوسفی ادامه داد: با توجه به عدم رقابت با برزیل بدون تخصیص مشوق صادراتی امکان صادرات وجود ندارد و تنها به سبب مهم بودن ذبح اسلامی برای کشور قطر از این زاویه باید بهره بگیریم.

    صادرات تخم مرغ به عراق با اما و اگرهایی همراه است

    ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: برای تامین تخم مرغ مورد نیاز قطر آمادگی داریم، اما تا کنون هیچ درخواستی در این زمینه نداریم.

    به گفته وی امکان صادرات به هر میزانی که مورد نیاز قطر باشد، وجود دارد.

    نبی پور با بیان اینکه اقتصاد همراه با سیاست است، گفت: از این رو تحریم کشورهای عربی علیه قطر دلیلی مبنی بر صادرات تخم مرغ به این بازار نیست.

    رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران تصریح کرد: در صورت اعلام نیاز ما برای آغاز صادرات به این کشور آمادگی لازم را داریم.

    اعلام آمادگی کشتیرانی والفجر برای صادرات به قطر

    رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان کرد: قطر جز کشورهای حوزه خلیج فارس و مشتریان قدیمی ما محسوب می‌شود که طی سالیان گذشته رابطه تجاری خوبی با این کشور داشتیم.

    وی افزود: در گذشته کشتیرانی والفجر دارای کانتینرهای یخچالی روزانه محصولات میوه و تره بار را از طریق بندر بوشهر به کشورهای قطر، عمان، بحرین و امارات می‌برد که هم اکنون با وجود تحریم کشورهای عربی علیه قطر فرصت برای حضور در این بازار افزایش یافته است.

    نورانی ادامه داد: طی جلسات روزهای گذشته کشتیرانی والفجر برای صادرات محصولات کشاورزی به قطر از طریق بندرعباس، بوشهر و لنگه اعلام آمادگی کرد.

    به گفته این مقام مسئول صادرات محصولات کشاورزی به این کشور نیازمند نگاه ویژه دولتمردان است تا با رفع موانع صادراتی و قرنطینه‌ای بخش خصوصی در کنار دولت حرکت جدی در این زمینه آغاز نماید.

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به پتانسیل بالای صادرات محصولات کشاورزی از ایران، گفت: براساس اعلام فائو ایران توامندی تامین نیازهای خود و تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد از این رو بایستی حرکت‌های پایداری در بخش تجارت بردارد چرا که به عنوان تولیدکننده و صادرکننده توان حضور در تمامی عرصه‌ها را داریم.

    برچسب ها