عصر خودرو

ارزش صادرات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به بیش از یک میلیارد دلار رسید

عصر بازار- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: میزان صادرات تولیدات صنایع مستقر در این منطقه طی سال ۹۵ در مقایسه با سال قبل از آن با ۲۲ درصد افزایش به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافت.

ارزش صادرات منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به بیش از یک میلیارد دلار رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ،حسن خلج طهرانی ارزش صادرات از این منطقه را درسال 94 حدود 828 میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: این رقم در سال 95 به بیش از یک میلیارد دلار افزایش یافت.
    وی افزود: از لحاظ تناژ نیز میزان صادرات از این منطقه از 2 میلیون و 64 هزارتن سال 94 به بیش از2 میلیون و 677 هزارتن در سال 95 رسید.
    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس افزود : میزان تولیدات صنایع مستقر دراین منطقه نیز از سه میلیون و 784هزارتن سال 94 با 13 درصد رشد به چهار میلیون و 275هزارتن در سال 95 افزایش یافت.
    این مقام مسئول در ایمیدرو یادآور شد: آمارهای ارائه شده نشان از رشد همه جانبه تولید و صادرات و همچنین آهنگ شتابان رو به پیشرفت صنایع مستقر دراین منطقه دارد.
    وی یکی از مهمترین اهداف پیش روی مدیریت این منطقه را، کمک به کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و در نتیجه حداکثر کردن سود صنایع مستقر دراین منطقه ذکر کرد.
    فولاد، آلومینیوم، روی و قیر از مهمترین تولیدات صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و همچنین صادرات آنها به خارج از کشور محسوب می شود.
    خلج طهرانی ازسواحل هرمزگان بخصوص منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به عنوان منطقه ای فوق العاده برای سرمایه گذاری در زمینه صنایع انرژی بر و حمل ونقل و ترانزیت نام برد و با اشاره به درخواست های ارائه شده از سوی شرکت های بین المللی گفت: برجام باعث شد تا آنها و همچنین بخش خصوصی داخل تمایل بیشتری به سرمایه گذاری دراین منطقه پیدا کنند.
    وی با تشریح دیگر فعالیت های این منطقه ابراز داشت: با ایجاد بسترهای لازم و توسعه فعالیت ها، میزان تخلیه واگن ها به وسیله سامانه خودکار واگن برگردان این منطقه در دو ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با چهار هزارو 26 واگن افزایش به بیش از 15هزار واگن رسید.
    خلج طهرانی، افزایش آمار تخلیه واگن های صادراتی، تخلیه و بارگیری گندله مورد نیاز صنایع فولادی را نشان دهنده توسعه فعالیت و افزایش تولید صنایع فولادی مستقر دراین منطقه طی سال گذشته به این طرف دانست.
    به گفته وی بارگیری گندله به مقصد 2 کارخانه احیای فولاد هرمزگان و همچنین احیای فولاد کاوه جنوب کیش(مستقر در این منطقه) در دو ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز با 127هزارو 423 تن افزایش به 441هزارتن رسید.
    مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس یادآورشد: با توجه به زیرساخت ها و توانایی های موجود، این منطقه به مهمترین محل استقرار صنایع انرژی بر کشور تبدیل شده است.
    دراطلاعات منتشره دسترسی به راههای بین المللی چهارگانه با محوریت آبهای آزاد و راه آهن بین المللی، مجاورت با پالایشگاههای بزرگ نفت ستاره خلیج فارس، و بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی، 2 نیروگاه بزرگ برق، آب شیرین کن ها، اسکله اختصاصی با ظرفیت 12میلیون تن تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی و فلزی مجهز به 32کیلومتر نوار نقاله(رفت و برگشت) و سامانه خودکار (مکانیزه) تخلیه واگن بعنوان بخشی از ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ذکرشده است.
    این درحالی است که اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد نفتی، امضای قرارداد پنج ساله برای صادرات فرآورده های پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، آماده سازی سایت توسعه، استانداردسازی الگوهای زیست محیطی و تمدید گواهینامه های ایزو از موسسه های بین المللی بعنوان بخشی دیگر ازویژگی های این منطقه معرفی شده است.
    در اطلاعات مذکور میزان اشتغال ایجاد شده دراین منطقه حدود12هزارنفر ذکر و پیش بینی شده؛ با بهره برداری کامل از طرح های در دست ساخت طی برنامه ششم توسعه ازجمله توسعه صادرات فرآورده های نفتی و همچنین اعلام آمادگی تعدادی از شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری دراین منطقه رقم مذکور به حدود دو برابر افزایش یابد.
    در استان هرمزگان 6 منطقه ویژه اقتصادی به نامهای قشم، صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، بندر شهید رجایی، کشتی سازی خلیج فارس، منطقه انرژی بر پارسیان (غرب استان) و منطقه ویژه اقتصادی لاوان ( نفتی) و همچنین 2 منطقه آزاد تجاری کیش و قشم فعالیت دارند درحالی که با موافقت هیات دولت منطقه آزاد صنعتی و نفتی جاسک نیز به آنها اضافه شده است.
    منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (ازواحدهای وابسته به ایمیدرو زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) در 13کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

    برچسب ها