عصر خودرو

چرا ایران مقصد مناسب برای سرمایه گذاری است؟

عصر بازار- «چشم انداز ورود سرمایه های خارجی به ایران در سال جاری مثبت است»؛ این را سید حمید حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می گوید.

چرا ایران مقصد مناسب برای سرمایه گذاری است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد با آشکار شدن دستاوردها برجام در سال 1396 و تداوم رونق اقتصاد، سال 1396 ، سالی استثنایی در تاریخ ایران تلقی می شود.

    هر چند بسیاری از کارشناسان از جمله مهدی تقوی، استاد  دانشگاه علامه طباطبایی و برخی دیگر از همکاران حمید حسینی در اتاق بازرگانی چشم انداز ورود سرمایه های خارجی را مثبت ارزیابی می کنند، بررسی ها نشان می دهد اجرایی شدن سرمایه گذاری های مصوب در سال گذشته نیز خود می تواند به رونق بیش از پیش اقتصاد ایران کمک کند.

    اگر سال جاری اولین سال اجرای برنامه ششم تلقی شود، افزایش ورود سرمایه های خارجی را می توان اقدامی در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده در این حوزه ، در قالب ششمین برنامه توسعه ای ایران نیز دانست.

    در قالب برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است 160 هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی در 5 سال وارد ایران شود . رقمی خیره کننده که می تواند بنیان های اقتصادی ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد . با این حال باید توجه داشت که همواره عملکرد برنامه های سرمایه گذاری از پیش بینی ها عقب تر است و یران ممکن است در صورت تداوم وضعیت موجود به سختی بتواند این ایده را محقق سازد.

    اقتصاد ایران در سال های اخیر ، بیش از گذشته نیازمند افزایش سرمایه گذاری، چه در حوزه جذب سرمایه از داخل و چه در حوزه جذب سرمایه از خارج کشور است چرا که عقب ماندگی در این حوزه و کاهش شدید سرمایه گذاری ها ، مشکلات فراوانی را در برای اقتصاد ایران ایجاد کرد .

    بسیاری معتقدند کاهش نرخ سرمایه گذاری در کنار هدایت سرمایه های موجود به سوی بخش غیر مولد جامعه سبب شد اقتصاد یش از پیش تحت فشار قرار گیرد و نمود این فشار را در رکود سخت و سنگینی که در سال های ابتدایی دهه نود، اقتصاد ایران را درگیر کرد، می توان مشاهده نمود .

    پیش از این گزارش ها ارائه شده بر تقاضای ورود 13 میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران ، پس از اجرای برجام دلالت داشت . آنچه گزارش مصوبات نشان می دهد تصویب 11.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در هیات سرمایه گذاری است .

    برجام در دی ماه سال 1394 اجرایی شد و در اولین ماه های پس از اجرای آن ایران توانست اقداماتی مثبت را در راستای بازپس گیری بازارهای از دست رفته نفت اجرایی کند . از سوی دیگر صنعت خودرو، صنایع پتروشیمی، حمل و نقل و انرژی با تقاضای فراوان خارجی ها برای سرمایه گذاری روبرو شدند که این امر خود نشان دهنده ظرفیت های شناخته شده اقتصاد ایران در میان سرمایه گذاران جهان بود .

    دو سال گذشته ، هیات های خارجی فراوانی از ایران بازدید کردند و مذاکرات گسترده ای میان اعضای این هیات ها و ایران صورت گرفت. پیش بینی ها نشان می دهد اقتصاد ایران در سال جاری می تواند شرایط تازه ای را با ورود سرمایه های خارجی تجربه نماید.

    به این ترتیب اگر سال 1394، سخت ترین سال اقتصاد ایران در دهه های اخیر لقب گرفته است، سال 1396 می تواند سال ورود به دوران جدید برای اقتصاد لقب بگیرد چرا که با آشکار شدن نتایج برجام، قفل هایی که بر دست و پای اقتصاد ایران زده شده بود باز شده و شرایط برای بهبود موقعیت فراهم می شود.

    حمید حسینی ، فعال اقتصاد در این زمینه می گوید: همان گونه که سخت تر شدن شرایط اقتصاد ، به سرعت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار نداد و آنها به فاصله چند ماه با واقعیت تلخ تحریم های ناجوانمردانه و جنگ اقتصادی آشنا شدند، بهبود شرایط اقتصاد و رشد قابل توجه در سال گذشته نیز به سرعت اثار خود را نشان نمی دهد اما بدون تردید امسال سالی است که گسترده شدن فضای اقتصادی در زندگی مردم ، خود را نشان خواهد داد .

    پیش بینی ها بر افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران طی سال جاری شمسی استوار است . ایران آماده عقد اولین قراردادهای خود در حوزه نفت و گاز شده است و در حالی که بخش انرژی همچنان یکی از جذاب ترین بخش ها برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است، پتروشیمی ها، حمل و نقل، صنعت خودرو نیز بازاری مناسب برای سرمایه گذاران محسوب می شوند.

    چرا ایران مقصد مناسب سرمایه گذاری است؟

    ایران با جذب بیش از 11 میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال گذشته توانست رتبه دوم کشور سرمایه پذیر در منطقه را از آن خود کند. قابلیت های ایران برای افزایش سرمایه های ورودی بالاست چرا که منطقه خاورمیانه در شرایط کنونی از ناامنی و جنگ، تنی مجروح دارد.هر چند تحرکات تروریست ها در میانه خرداد ماه ، تهران را داغدار کرد اما بررسی ها نشان می دهد تحرکاتی از این دست نمی تواند امنیت سرمایه گذاری در ایران را زیر سئوال ببرد چرا که تداوم چنین حرکت هایی است که تاثیر خود را بر سرمایه گذاری ها آشکار می کند. مهدی تقوی در این زمینه به خبرآنلاین می گوید:ایران باید نشان دهد توان بالایی در جذب سرمایه ها دارد، جز این هم نیست و ورود سرمایه گذاران خارجی خود امنیت کشور را به امنیت سرمایه گذاران گره می زند. وی می گوید: ایران قابلیت آن را دارد که در این دوران سالانه حتی تا 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند البته لازم است با اولویت بندی دقیق، سرمایه ها را به بخش هایی هدایت کند که اشتغال در پی دارد و از سوی دیگر نیاز اساسی توسعه کشور محسوب می شوند.

    برچسب ها