عصر خودرو

تبدیل ایران به بازار هدف بعدی بیت کوین با ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا

عصر بازار- وبسایت خبری کوین تلگراف در بررسی‌های جدید خود با اشاره به مشکلات پیش آمده برای کشور‌هایی که از دلار آمریکا استفاده می‌کنند و طبق دستور دونالد ترامپ از سفر به آمریکا محروم شده‌اند، اعلام کرده است که این دولت‌ها می‌توانند به قطب بزرگ بازار بیت کوین تبدیل شوند.

تبدیل ایران به بازار هدف بعدی بیت کوین با ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آریا، در ماه‌های گذشته آقای ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی یک مصاحبه تلویزیونی رسمی اعلام کرد که در پاسخ به اقدام دولت آمریکا مبنی بر لغو صدور ویزا به چند کشور از جمله ایران، دیگر دلار آمریکا در دولت ایران استفاده نخواهد شد. رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه تلویزیونی به برنامه های بانک مرکزی برای جایگزینی دلار با دیگر ارزهای رایج دنیا اشاره کرد. ضمن اینکه بر این موضوع تاکید کرد که گرفتاری دولت ایران با دلار از زمان تحریم های اولیه وجود داشت و این روند ادامه پیدا کرد اما در مورد سایر ارز‌ها مشکلی نداریم.

    براساس بیانیه رسمی بانک مرکزی ایران و گفته های آقای سیف، دولت ایران قصد دارد به استفاده از دلار آمریکا در ایران پایان دهد و یک ارز پایدار در معاملات بین المللی بیشتر استفاده می شود را جایگزین آن کند. بانک مرکزی ایران در حال بررسی این موضوع است که آیا یک ارز خارجی مانند یورو که به طور گسترده در معاملات خارجی ایران استفاده می شود انتخاب کند، یا چند ارز را معین کند و به مردم اجازه دهد ارزی را انتخاب کنند که آن را ترجیح به استفاده می‌دهند. یک مسئله مهم دیگر که وجود دارد این است که شالوده صنعت نفت ایران که به طور میانگین سالانه 41 میلیارد دلار درآمد دارد، دلار است.

    تأثیر بر بیت کوین و تقاضای آن

    صنعت بیت کوین در ایران بازار بسیار کوچکی دارد. BTXCapital نخستین صرافی بیت کوین ایران است که در اوت سال 2015  (مرداد و شهریور ماه 1393) کار خود را شروع کرد و به بازار ایران این نوید را داد که می تواند به جای دلار از آن به  عنوان یک واحد پولی با قابلیت‌های ویژه و امنیت نسبی بیشتر استفاده کند. BTXCapital در جدید‌ترین اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد که ایران با داشتن بیش از 50 میلیون کاربر اینترنت، پتانسیل تبدیل شدن به بازار بزرگ بعدی بیت کوین جهان در سال های آینده را دارد.

    گانش جونگ، مدیرعامل Draglet (شرکت پشتیبان شبکه بازار بیت کوین که BTXCapital از آن به عنوان زیرساخت های پایه استفاده می کند) تأکید کرد: احتمال رونق زیاد بیت کوین در بازار‌های ایران بسیار است. وی گفت: در ایران به دست آوردن بیت کوین سخت است. راه هایی برای خرید بیت کوین هست اما فرآیند آن مشکل و مقادیر خرید کم ولی با این وجود بازار بیت کوین در ایران بزرگ است. جونگ در ادامه به این موضوع اشاره کرد که جمعیت بزرگی که به صورت گسترده به اینترنت دسترسی دارد، بدین معنی است که یک پتانسیل بزرگ و بکر برای بیت کوین به شمار می آید.

    پلتفرم ما تجارت را واقعاً آسان می کند. همه آن چیزی که نیاز دارید در ابتدا انجام دهید مقداری سرمایه‌گذاری است پس از انجام این کار می‌توانید تجارت را شروع کنید.
    همان گونه که دولت هند در شرایط بحران اقتصادی خود شروع به جست وجوی گزینه های ذخیره ارزش یا دارایی های شبهه طلا مانند بیت کوین کرد، ممکن است مردم ایران نیز اکنون در شرایط منع استفاده از دلار به پول هایی مانند بیت کوین که به آسانی قابلیت نقل و انتقال دارد، روی بیاورند.
    بیت کوین یک فضای مجازی است که در آن از تکنیک های رمزگذاری برای ایجاد واحدهای پول و بررسی انتقال وجوه استفاده می شود. ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 پروتکل بیت کوین را طراحی و شبکه آن را در سال 2009 راه اندازی کرد.

    برچسب ها