عصر خودرو

ریسک‌پذیری معامله‌گران کاهش یافت؛

نوسان بازارها در تعلیق بریتانیا

عصر بازار- هفته گذشته، هفته پرخبری برای بازارهای جهانی بود، اخباری که روندها را متاثر و معامله‌گران را با داده‌های تازه‌ای روبه‌رو کردند. روز پنج‌شنبه، علاوه‌بر برگزاری انتخابات پارلمانی بریتانیا، نشست سیاست پولی بانک مرکزی اروپا و جلسه شهادت رئیس پیشین «اف‌بی‌آی» در کنگره آمریکا برگزار شد. به این ترتیب، بازارهای روز جمعه نیز تحت‌تاثیر همین تحولات بود.

نوسان بازارها در تعلیق بریتانیا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز پنج‌شنبه ثبات سیاست پولی بانک مرکزی اروپا به تضعیف یورو انجامید تا چند روند تحت‌تاثیر این ضعف قرار بگیرند. آخر شب، جلسه شهادت جیمز کومی، معامله‌گران را به این تصور رساند که فعلا استیضاح دونالد ترامپ جدی نیست تا این بار رشد شاخص دلار بازارها را متاثر کند. روز جمعه نیز بازارها به اعلام نتایج اولیه انتخابات سراسری بریتانیا واکنش داشتند، جایی که از دست رفتن اکثریت حزب حاکم محافظه کار و تشکیل پارلمان معلق، پوند را کاهشی کرد و دلار را افزایشی نگه داشت. بارشد دلار، طلا تحت فشار ماند. در این میان، بورس‌های جهان نیز تحت‌تاثیر نگرانی‌های بریتانیایی، اولین افت هفتگی خود را از ماه آوریل تجربه کردند.

    روز انتظار

    بازارها روز چهارشنبه، عمدتا حالتی انتظاری داشتند اما روندها بعضا تحت‌تاثیر عوامل داخلی قرار گرفتند. روز سوم هفته میلادی، روز افت بهای طلا بود. اونس طلا که سه‌شنبه تا بهای 1294 دلار جهش کرده بود، چهارشنبه تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران قرار گرفت. افت 7 دلاری اونس در این روز که بهای این کالای گرانبها را به عدد 1287 دلار رساند در حالی بود که بازارها در انتظار سه تحول مهم روز پنج‌شنبه بودند. اونس در این روز علاوه‌بر سودگیری، تا حدی تحت‌فشار تصحیح فنی روند روزهای قبل نیز بود. چهارشنبه، حملات تروریستی وحشیانه داعش به دو هدف در تهران توجه همگان را به خود جلب کرد، اما بازارهای جهانی چندان واکنشی به این حملات نداشتند چراکه چهره امنیت ایران هنوز خدشه دار نشده است. بازارها با وجود این حملات عمدتا در انتظار انتخابات پنج‌شنبه بریتانیا، نشست بانک مرکزی اروپا و جلسه شهادت جیمز کومی ماندند. روز چهارشنبه، رشد شاخص دلار هم به ضرر طلا کار کرد. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 63/ 96 واحد ایستاده بود، چهارشنبه به عدد 74/ 96 واحد رسید. علاوه‌بر دلار، دیگر عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها یعنی نفت خام نیز به ضرر طلا کار کرد. نفت خام روز پنج‌شنبه روند افت خود را پی گرفت و به کف یک ماهه رفت.

     

    روز پرخبر

    بازارها روز پنج‌شنبه ابتدا متوجه آغاز رای‌گیری از بریتانیایی‌ها بودند، اما با توجه به اینکه نتیجه این رای‌گیری بنا نبود در این روز اعلام شود، دو خبر دیگر در کانون توجه قرار گرفتند. در چهارمین روز هفته میلادی، بانک مرکزی اروپا نشست سیاست پولی برگزار کرد که با وجود آنکه بازارها چند روز را به انتظار آن گذرانده بودند، خبری جدی برای معامله‌گران نداشت. شورای حکام این بانک در نشست روز پنج‌شنبه، سیاست پولی خود را دست نخورده نگه داشت و حتی نشست خبری ماریو دراگی، رئیس این نهاد نیز هیچ داده مهمی از سیاست‌های آینده نداشت تا بازارها تحت‌تاثیر این تحول قرار نگیرند. این بی‌خبری، باعث شد عمده توجه‌ها به جلسه شهادت رئیس پیشین اف‌بی‌ای در کنگره ایالات‌متحده جلب شود. البته نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا به‌طور غیرمستقیم طلا را تحت‌فشار گذاشت؛ چراکه با واکنش منفی یورو به تصمیم اروپایی‌ها، دلار رشد کرد و فلز زرد تضعیف شد.جیمز کومی که چندی پیش از سوی دونالد ترامپ از کار برکنار شده بود روز پنج‌شنبه به پرسش‌های اعضای کمیته ویژه سنا پاسخ داد و ترامپ را متهم به دروغگویی کرد. بسیاری گمان می‌کنند که برکناری او مربوط به تحقیقات اف‌بی‌ای درباره رابطه اطرافیان ترامپ با روسیه است. با این همه، سخنان کومی آنقدر تند نبود که بازارها را بترساند. تصور غالب‌بر این است که کومی می‌توانست مواضع تندتری علیه رئیس‌جمهوری آمریکا و گروه کاری او بگیرد، البته هنوز احتمال استیضاح ترامپ مطرح است. بازارهای جهانی به این نشست واکنش داشتند، اما در نهایت تکان شدیدی را تجربه نکردند. بازارهای بورس وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند و شاخص دلار هم توانست به رشد خود ادامه دهد. این شاخص در این روز روی عدد 91/ 96 واحد ایستاد. طلا هم در این روز تحت‌فشار ماند که نشان می‌داد علاوه‌بر اثر دلار، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یافته است. البته طلا در این روز به کمک نشست کنگره از کف روزانه بالا آمد. سودگیری در بازار فلزهای گرانبها حتی در این روز هم ادامه داشت. رشد اندک بهای نفت در این روز توانست مانع افت بیشتر طلا شود. اونس در این روز روی بهای 1278 دلار ایستاد.

    روز انتخاباتی

    روز آخر هفته با نتایج اولیه انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شد و بعد که تشکیل «پارلمان معلق» قطعی شد، بازارها واکنش بیشتری به این انتخابات نشان دادند. به گزارش بی‌بی سی، حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری ترزا می، نخست‌وزیر، اکثریت پارلمانی خود را از دست داده و پارلمان جدید، «معلق» خواهد بود، چون هیچ حزبی به اکثریت نرسیده است. ترزا می به امید کسب اکثریت بالاتر، انتخابات پیش از موعد برگزار کرد اما در مقابل حزب کارگر شمار کرسی‌های خود را افزایش داد. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر خواستار استعفای خانم می شده اما او گفته کنار نخواهد رفت. نتیجه این انتخابات ابهاماتی را در مورد آینده پدید آورده است. با از دست رفتن اکثریت حزب محافظه‌کار در پارلمان و ناکافی بودن تعداد کرسی‌های حزب کارگر، هیچ حزبی به تنهایی از اکثریت پارلمانی برخوردار نیست و در نتیجه، تنها راه باقی مانده تشکیل دولت اقلیت یا یک دولت ائتلافی، احتمالا به رهبری حزب محافظه‌کار است، اما با توجه به تاکید می به لزوم حمایت گسترده مردم برای موفقیت در مذاکرات برگزیت، مشخص نیست که آیا دولت آینده دوامی خواهد داشت یا اینکه برگزاری انتخابات دیگری در آینده نزدیک ضرورت خواهد یافت.مهم‌ترین واکنش به این اخبار را پوند استرلینگ داشت. نرخ برابری پوند مقابل ارز واحد اروپایی روز جمعه تا کف تقریبا 7 ماهه 12/ 1 هم پایین رفت، گرچه با تعدیل روند به بالای 14/ 1 بازگشت. نرخ نهایی روز پنج‌شنبه 1551/ 1 بود. به این ترتیب پوند در مقطعی از روز پس از انتخابات بریتانیا 5/ 2 درصد سقوط را تجربه کرد.

    البته شاخص فوتسی که نماد بورس لندن است، روز جمعه را با سطحی بالاتر آغاز کرد، گرچه مجموع عملکرد بورس‌های جهانی ناامیدکننده بود. رویترز وضعیت بریتانیا پس از انتخابات را «سقوط این کشور به آشوب سیاسی پیش از شروع گفت و گوهای برگزیت» اعلام کرده است. رویترز درباره رشد فوتسی هم نوشت: «پیشتر پیش‌بینی شده بود که شاخص سهام فوتسی 100 می‌تواند در واکنش به نتیجه انتخابات یک درصد سقوط کند، اما این شاخص که عمدتا از شرکت‌هایی تشکیل شده که اغلب درآمد غیرپوندی دارند و به افت پوند واکنش مثبت نشان می‌دهند، یک درصد رشد کرد. شاخص داخلی تر فوتسی 250، روز جمعه 6/ 0درصد افت داشت.»با افت پوند شاخص دلار به رشد خود ادامه داد تا بازار کالا تحت‌فشار پول آمریکایی بماند. رویترز صبح جمعه نوشت که دلار در حال ثبت بهترین هفته خود در یک ماه گذشته است. از آن سو، بازارهای سهام اولین هفته افت خود از ماه آوریل را ثبت کردند که نشان می‌داد معامله‌گران به شدت نگران ابهام‌های ناشی از نتیجه انتخابات بریتانیا هستند.طلا روز گذشته از سویی از افت بورس‌ها نفع می‌برد و از سوی دیگر تحت‌فشار ادامه رشد دلار و تداوم افت بهای نفت خام بود. اونس طلا روز جمعه را با قیمت 1274 دلار شروع کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز 1275 دلار رو آورد. این در حالی بود که صبح چهارشنبه، برخی از عبور اونس از مرز 1300 دلار در آینده نزدیک سخن می‌گفتند. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1267 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین هفته کامل ماه ژوئن رقم خورده باشد.

    برچسب ها