عصر خودرو

سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی صندوق ها در سهام اجرایی نشد؛

فریز ابلاغیه سازمان بورس در بایگانی صندوق ها!

عصر بازار- صندوق‌های سرمایه گذاری "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" در حالی اواسط دی ماه سال گذشته ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۵ درصد و حداکثر ۲۰ درصدی از ارزش کل دارایی های خود در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام شدند که تاکنون این ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار به دلایل متعدد اجرایی نشده است.

فریز ابلاغیه سازمان بورس در بایگانی صندوق ها!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، ادامه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" پس از اتمام مدت فعالیت فعلی آنها، منوط به تغییر نوع صندوق مذکور به صندوق‌ سرمایه‌گذاری"در اوراق بهادار با درآمد ثابت" یا صندوق‌های "مختلط" یا "سهام" خواهد بود.

    این ابلاغیه در حالی از سوی مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس صادر شد که ابلاغیه اصلاحات نصاب سرمایه گذاری و حداقل شرایط بررسی درخواست تمدید فعالیت و افزایش سقف صدور واحدهای  سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" و "در اوراق بهادار با درآمد ثابت" برای صندوق‌های فعال کنونی الزام آور نبوده و تنها در راستای ارائه گزینه ای جدید به آنها در راستای فعالیت بیشتر در بازار سرمایه است.
    این تغییرات برای آن دسته از صندوق‌های با درآمد ثابتی که از این به بعد قصد فعالیت در بازار دارند، الزامی است؛ اما برای صندوق‌های موجود چنین الزامی وجود ندارد. اما باید دانست با توجه به مهلت سه ماهه داده شده برای فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت چنانچه علاقه ای برای افزایش سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری داشته باشند و یا تقاضای تمدید مهلت فعالیت از سازمان بورس داشته باشند، مکلفند با تبعیت از امید نامه جدید از اختیارات بیشتری در مدیریت دارایی ها استفاده کنند.
    در راستای بررسی عدم تمایل مدیران صندوق‌ها برای اجرای این ابلاغیه، هفته نامه بازار امروز به گفتگو با دو تن از کارشناسان این حوزه پرداخته که شرح آن در ادامه آمده است.

    الزام صندوق‌ها به رعایت حد نصاب 5 درصدی با شرایط بازار سهام هم خوانی ندارد!
    علیرضا مستقل، مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری پویا و از مدیران سابق صندوق‌های سرمایه گذاری، در خصوص ابلاغیه سازمان بورس برای افزایش مشارکت صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سهام اظهار کرد: سازمان بورس در حالی رعایت حد نصاب حداقل پنج درصدی از ارزش کل دارایی های صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس را تعیین کرده که الزام و اجبار حداقل پنج درصدی برای این امر با شرایط بازار سهام هم خوانی لازم را ندارد و همین امر موجب گردید از دستورالعمل مذکور استقبال نشود.
    به گفته وی، مدیران صندوق‌ها در اکثر موارد از این دستورالعمل استقبال نکرده اند، حتی با آن مخالفت نیز دارند و یا اجرای آن را به آینده موکول کرده اند. در برخی موارد اندک نیز مدیران صندوق‌ها سهامی خریداری می کنند که به دلیل داشتن اوراق تبعی به گونه ای ضمانت شده اند.
    وی حجم پایین معاملات و عدم وجود رونق مطلوب در بازار را به عنوان یکی از عوامل مهم در عدم استقبال برای رعایت این حد نصاب ها برشمرد و گفت: طی ماه های اخیر شرایط اقتصادی کشور و وضعیت اکثر شرکت ها چندان مطلوب نبوده و بازار روند بی ثباتی داشت که همین امر موجب می شود برای ورود نقدینگی تمایلی از سوی سهامداران و نیز مدیران صندوق ها وجود نداشته باشد.
    مستقل با بیان اینکه تخصیص حداقل پنج درصدی دارایی های صندوق‌ها به بازار سهام خللی در عملکرد آنها ایجاد نمی کند، تاکید کرد: در شرایطی که نسبت P/E جذاب باشد، فرصت خرید محسوب می شود. اما با وجود اینکه اجرای این دستورالعمل چندان تاثیر با اهمیتی در عملکرد صندوق‌ها ندارد، اما به دلیل نامطلوب بودن شرایط بازار و وضعیت عملکردی شرکت ها، در حال حاضر سرمایه گذاری در سهام توجیه ندارد و در نتیجه سرمایه گذاران ریسک گریز همچون صندوق‌های سرمایه گذاری با احتیاط عمل کرده و این ابلاغیه را به اجرا در نمی آورند.

    کاهش نرخ سود راهکاری اثربخش برای افزایش خرید سهام توسط صندوق‌ها
    سید حمید علما، کارشناس بازار سهام نیز در خصوص این ابلاغیه اظهار کرد: دستورالعمل رعایت حد نصاب صند صندوق‌ها در حالی صادر شد که اجرای آن برای صندوق‌هایی که در حال حاضر فعال هستند، الزامی نیست. بلکه این الزام مخصوص صندوق‌هایی است که بخواهند بعد از صدور این دستورالعمل تاسیس شده و مجوز فعالیت دریافت کنند. همچنین صندوق‌هایی که قصد افزایش سقف صدور واحدهای سرمایه گذاری خود را دارند، نیز ملزم به رعایت این حد نصاب ها هستند.
    وی وجود تضمین سود در صندوق‌های با درآمد ثابت را یکی از مهمترین دلایلی عنوان کرد که مانع از اجرای این دستورالعمل توسط مدیران صندوق‌ها می شود. چرا که صندوق‌ها برای امکان پرداخت سود به سرمایه گذاران خود از ریسک گریزانند و مناسب نبودن روند ماه های گذشته در بورس مانع از پذیرش ریسک بورس و تزریق نقدینگی صندوق‌ها به این بخش از بازار سرمایه شده است. وی ضمن مخالفت با اجرای کلی این دستورالعمل به صورت اجباری، اظهار کرد: بنده موافق این دستورالعمل نیستم؛ زیرا این امر سیاستگذاری مستقیم برای صندوق‌ها است و با ریسک گریز بودن صندوق‌ها در تناقض است.
    علما که تجربه مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری را در کارنامه کاری خود دارد، تاکید کرد: سازمان بورس در حالی چنین دستورالعملی را صادر کرده و صندوق‌ها را به خرید سهام و حق تقدم سهام ملزم ساخته که این نهاد متولی بازار متعهد پرداخت سود به سرمایه گذاران صندوق‌ها نیست و این مدیران صندوق‌ها هستند که باید پاسخگوی سرمایه گذاران خود باشند.
    وی کاهش نرخ سود بانکی و اوراق مشارکت را به عنوان یک راهکار مهم و اثرگذار برای استقبال صندوق‌ها از سرمایه گذاری در بازار سهام دانست و گفت: این امیدواری وجود دارد که در سال جاری نرخ سود بانکی کاهش یابد و همین امر می تواند با افزایش استقبال مدیران صندوق‌ها برای سرمایه گذاری در بورس، به حرکت سرمایه صندوق‌ها به سمت بازار سهام منجر شود.

    برچسب ها