عصر خودرو

سهامداران خرد بخوانند؛

ورود سودجویان به بازار سرمایه

سهام خود را نفروشید

عصر بازار- اگرچه بازار سرمایه روز سختی را همزمان با حملات تروریستی تهران تجربه کرد؛ اما کارشناسان بر این باورند که واکنش مقطعی بود و برخی سودجویان می خواهند سهام را مفت از مردم بخرند و یک شبه سود کنند.

ورود سودجویان به بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» مهر، بازار سرمایه از ماهها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، روند رو به رشدی را در پی گرفته بود و همانطور که همیشه به صورت سنتی، شاخص به برگزاری انتخابات و یا رویدادهای این چنینی واکنش مثبت نشان می‌دهد، این بار هم دوباره به روند قبلی ادامه داد و شاخص، روزهای رو به رشد خود را آغاز کرد.

    این روند تا روز سه شنبه هفته گذشته و پیش از تنش‌های اخیر منطقه‌ای میان کشورهای عربی و قطر، ادامه داشت و در روزی که به صورت رسمی جنگ سرد اعراب بر علیه قطر آغاز شد، شاخص تلاش خود برای حفظ وضعیت همچنان ادامه می‌داد؛ اما این شوک ناگهانی تا حدودی بازار سرمایه ایران را هم تحت‌الشعاع خود قرار داد؛ اگرچه برخی بر این باور بودند که مقاومت بورس برای تثبیت شاخص، چند روزی بود شروع شده است.

    در واقع کارشناسان بازار سرمایه بر این باور بودند که مقاومت شاخص در هفته‌های آینده هم ادامه‌دار خواهد بود و به طور قطع، تنش‌های منطقه‌ای بازار را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و ممکن است تاثیر منفی بر روی شاخص داشته باشد، اما بازار سرمایه ایران به این تنش‌های منطقه‌ای مدتها است که عادت داشت و واکنشش را هم بر اساس همین آشنایی، بروز می‌داد؛ اما حملات تروریستی روز چهارشنبه تهران، برای بازار سرمایه ایران چیز جدیدی بود.

    شاخص در همان ساعات ابتدایی حملات، روند منفی خود را آغاز کرد، اما آنگونه که کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند، شاخص اگرچه به طور طبیعی واکنش نشان می‌دهد، اما این روند حتما در معاملات روز شنبه(20 خرداد) متوقف خواهد شد و بازار سرمایه به روال منطقی خود باز می‌گردد؛ در حالیکه در همان روز بسیاری تلاش داشتند که وضعیت بازار سرمایه را متشنج نشان داده و این موضوع را به سهامداران القاء کنند که باید صف فروش برای سهام خود تشکیل دهند.

    در این میان فعالان بازار سرمایه از حضور برخی لیدرها و رهبرانی در بازار سرمایه خبر می‌دهند که قصد دارند از وضعیت به وجود آمده و حالت روانی ناشی از افت شاخص بورس بر اثر حملات تروریستی، بهترین استفاده را کرده و فضا را به نفع خود تغییر دهند، به همین دلیل صحبت از شرایط ناآرام بازار و ریزش شدید شاخص در روزهای آینده می‌گویند؛ در حالیکه کارشناسان و تحلیلگران باسابقه بازار می‌گویند که از اوایل هفته پیش رو، به طور قطع وضعیت به روال عادی باز خواهد گشت و مردم و سهامداران خرد نباید اجازه دهند که با سرمایه آنها بازی شود.

    به این معنا که القاء در میان سهامداران برای فروش سهامشان را دقیقا افرادی پیگیری می‌کنند که به دنبال سوءاستفاده از این فضا بوده و می‌خواهند نرخ سهام‌های به خصوص پربازده را بشکنند و برای خود سرمایه‌های بادآورده ای کسب نمایند. به همین دلیل مدام به بازار این جو را تزریق می‌کنند که باید صف فروش تشکیل شود و مردم و سهامداران خرد، سهام خود را بفروشند؛ در غیر این صورت چنین حرکتی از سوی هیچ یک از سهامداران عمده بازار سرمایه ایران برای فروش سهام خود مشاهده نشد و این سهامداران خرد هستند که معمولا از چنین فضایی متضرر می‌شوند.

    توصیه تحلیلگران بازار سرمایه به مردم: سهام خود را نفروشید

    ایمان مقدسیان
    بازار سرمایه ایران اگرچه بعد از تعطیلی روزهای ابتدایی هفته، بسیار کم‌رمق بود؛ اما شمار خریداران نیز کم شد و وقوع حادثه تروریستی، شوک زیادی را به بازار نیمه تعطیل وارد کرد؛ این درحالی است که سهامداران خرد نباید خود را اسیر این جریان کرده و سهام خود را بفروشند، چراکه امنیت بر کشور حکمفرما بوده و وضعیت شرکتها نیز کاملا مشخص است. بر همین اساس، چشم‌انداز بورس به خصوص با تعیین وضعیت کابینه دوازدهم، به طور قطع مثبت است و مردم نباید خود را اسیر رفتارهای هیجانی کرده و بدون منطق در بازار سرمایه تصمیم بگیرند، چراکه اکنون سهام آنها با بهایی نازل خریداری می‌شود. به هرحال چشم‌انداز بازار سرمایه مثبت است.

    مصطفی امید قائمی
    سرمایه گذاران بازار سرمایه بارها شاهد تاثیر هیجانی مثبت یا منفی ریسک های سیاسی، اقتصادی و ذاتی بازار بوده و به خوبی می‌دانند اثر چنین اتفاقاتی، کوتاه‌مدت است؛ این در حالی است که همواره، پس از فروکش کردن هیجان، بازندگان این جریان فروشندگان سهام بودند. بر همین اساس، سرمایه‌گذاران باید هوشیار باشند و تحت تاثیر فضای هیجانی قرار نگیرند؛ چراکه در غیر این صورت، حتما ضرر خواهند کرد. بر همین اساس به سهامداران توصیه می‌شود در صف‌های فروش قرار نگیرند، چراکه سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند. در نهایت پیش‌بینی ما این است که تاثیر این اتفاقات بر بورس، به زودی از بازار برچیده می‌شود و بازار به حالت عادی خود برمی‌گردد.

    فرزام بوعلی
    با توجه به حساس بودن بازار سهام به چنین حوادثی، البته افت قیمت‌ها دور از انتظار نبود؛ ولی باید توجه داشت که این تاثیرات کوتاه مدت است و در روزهای آتی، با مشخص شدن ابعاد واقعی ماجرا، بازار سرمایه مجدد به روال عادی خود برمی‌گردد. بنابراین مردم نباید رفتارهای هیجانی انجام دهند.

    احسان رضاپور
    وقوع چنین اتفاقاتی در بازار سرمایه، منطق را از بازار گرفته و فضای احساسی را حاکم می‌کند؛ بنابراین مردم نباید اسیر رفتارهای هیجانی شده و باید اجازه دهند که بورس مسیر منطقی خود را در هفته‌های پیش رو طی کند؛ این در شرایطی است که چنین رخدادهایی غالبا اثر کوتاه‌مدت و لحظه‌ای دارند و نحوه مدیریت حواشی پیرامون این موضوع در میان فعالان بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در خصوص این تاثیرها دارد. در نهایت به مردم توصیه می‌شود که از رفتارهای غیرعقلانی برای فروش سهام خود بپرهیزند و زیان را برای سرمایه‌های خود خریداری نکنند.

    مهدی حیدرزاده
    وقوع چنین حوادثی اگرچه ممکن است که سرمایه‌گذاران را با نگرانی مواجه کند، اما به هرحال این هیجانات به هیچ عنوان در بازار سرمایه ایران ماندگار نخواهد بود و به زودی آرامش برمی‌گردد. بر همین اساس با عادی شدن روال کار بورس، به طور قطع افرادی ضرر خواهند کرد که رفتارهای هیجانی از خود بروز داده و سهام خود را به دور از منطق در صف فروش قرار داده‌اند. این در حالی است که سهامداران منطقی در بازار، از تصمیمات زودهنگام برای فروش سهام خود خودداری می‌کنند.

     

    برچسب ها