عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر در گفت‌وگو با «عصربازار» مطرح کرد:

از بررسی معامله سهام در بورس لندن تا سرمایه گذاری های جدید و اصلاح پرتفوی

عصر بازار- شرکت ۷۲۰۰ میلیارد تومانی غدیر به عنوان یکی از هلدینگ های چند رشته ای بازار سرمایه ایران، پس از لغو تحریم ها برنامه های متعددی را پیگیری کرده و با رونمایی از صورت های مالی خود به زبان انگلیسی آماده پذیرش و معامله سهام خود در بورس لندن است.

از بررسی معامله سهام در بورس لندن تا سرمایه گذاری های جدید و اصلاح پرتفوی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»،  توافق با شرکت های بزرگ خارجی و امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای جدید نیز از دیگر برنامه ها و اقدامات مهم این هلدینگ بورسی است که در همین راستا شرکت در اواخر سال گذشته اقدام به افزایش سرمایه از محل اندوخته و آورده نقدی سهامداران کرد تا با سرمایه دو میلیارد دلاری خود افزون بر تکمیل پروژه های در دست اجرا، برای سرمایه گذاری در طرح های جدید دیگر نیز ورود پیدا کند.

    در همین راستا برای پیگیری برنامه ها و بررسی وضعیت پروژه های  "وغدیر"‍ به گفتگو با غلامرضا سلیمانی امیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر پرداخته ایم که شرح آن در ادامه آمده است.

    • ورود و عرضه سهام "وغدیر"‍ در بورس لندن چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

    شرکت تاکنون صورت های مالی و نظام گزارشگری مالی را در چارچوب استانداردهای بین المللی (IFRS) ارتقا داده است. چون یکی از پیش شرط های اصلی پذیرش در بورس های خارجی، استاندارد کردن صورت های مالی در چارچوب ضوابط پذیرفته شده بین المللی است. پس از این، دیگر اقدامات مربوط به پذیرش سهام شرکت اتخاذ و پیگیری خواهد شد.

    • در خصوص لزوم تامین مالی داخلی از طریق افزایش سرمایه و یا دریافت اعتبارات خارجی چه برنامه هایی به اجرا درآمده است؟

    در جهت تقویت بنیه مالی و اقتصادی بنگاه های اقتصادی زیر مجموعه، شرکت سرمایه گذاری غدیر افزایش سرمایه شرکت های زیر مجموعه و هلدینگ ها را در دستور کار قرار داده و با پیگیری، بسیاری از موارد را اجرایی کرده و به نتیجه رسانده است. همچنین برای اجرای پروژه ها، قراردادهای مختلفی را با سرمایه گذاران خارجی تفاهم و بعضاً منعقد نموده است.

    • حجم سرمایه گذاری های جدید  "وغدیر" در زمینه پروژه های زیر بنایی از جمله حوزه های نفت و گاز، نیروگاه های خورشیدی و بادی و بخش های فولادی و حمل و نقل و همچنین حوزه فناوری اطلاعات به چه میزان است و کدامیک از این سرمایه گذاری ها منجر به امضای تفاهم نامه و قرارداد نهایی شده است؟

    در حوزه نفت و گاز، شرکت سرمایه گذاری غدیر در مجموعه یازده شرکت دارای صلاحیت حرفه ای در بخش های بالادست و پایین دست نفت و گاز قرار گرفته است. با تأسیس شرکت اکتشاف و تولید در زیر مجموعه غدیر و امضای تفاهم نامه با وزارت نفت ،چهار میدان نفتی و گازی مورد موافقت قرار گرفته است که شرکت سرمایه گذاری غدیر در آنها فعالیت نماید. همچنین احداث خط لوله گاز در جنوب شرق کشور نیز توسط شرکت غدیر سرمایه گذاری خواهد شد. در بخش نیروگاه خورشیدی، اخیراً نیروگاه خورشیدی جدیدی در اصفهان با سرمایه گذاری و تلاش شرکت سرمایه گذاری غدیر تکمیل و به بهره برداری رسیده است. پروژه فولاد نی ریز، به اتمام رسیده و در آینده نزدیک افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید. در حوزه فناوری اطلاعات هم شرکت سرمایه گذاری غدیر فعالیت های جدیدی را سرمایه گذاری کرده و از چند سال قبل نیز در این حوزه با حجم قابل قبولی فعالیت دارد.

    • آیا در بحث اصلاح پرتفوی سرمایه گذاری های بورسی و غیر بورسی برنامه خاصی را برای سال مالی جاری خود برآورد کرده اید؟ منابع حاصل از فروش آنها در چه بخش هایی سرمایه گذاری خواهد شد؟

    مجموع پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت به طور مستمر و متناسب با تحولات بازار و در راستای کسب حداکثر منفعت برای سهامداران، مدیریت و اصلاح می شود. شرکت سرمایه گذاری غدیر سهامدار هفت هلدینگ تخصصی مثلا در رشته های مختلف تولیدی، صنفی و تجاری است. ساماندهی شرکت های زیر مجموعه و اصلاح پرتفوی همواره در دستور کار است. منابع حاصل از فروش سهام، در خرید سهام با شرایط مناسب تر مصرف می شود.

    • طبق آخرین اخبار سهام شرکت های هلدینگ سیمان غدیر، فولاد غدیر ایرانیان و هلدینگ صنعت و معدن غدیر آماده عرضه در بازار بورس تهران بودند. این برنامه در چه مرحله ای بوده و چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

    شرکت برنامه عرضه سهام شرکت های مذکور را در دستور کار دارد. اما برای حفظ حقوق شرکت و رعایت صرفه و صلاح سهامداران، عرضه سهام با توجه به منفعت مورد انتظار، شرایط بازار سهام، وضعیت رشته فعالیتی که شرکت مورد نظر در آن رشته مشغول فعالیت است، انجام می شود. در مورد شرکت های نام برده شده، اقدامات لازم در حال پیگیری است.

    • پرتفوی غیر بورسی سرمایه گذاری غدیر نشان از تمایل بالای این مجموعه به سرمایه گذاری در حوزه برق و سایر منابع انرژی دارد؟ لطفا در این باره و علت ورود به این حوزه توضیح بفرمایید.

    حوزه برق و انرژی یکی از بخش هایی است که شرکت سرمایه گذاری غدیر در آن سرمایه گذاری قابل توجهی کرده و به آن علاقمند است. ساخت و بهره داری از نیروگاه انرژی خورشیدی در اصفهان نمونه کوچکی از این موارد است. البته شرکت، عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر در بازار سهام را نیز مورد توجه قرار داده است. به هر صورت در جهت ایجاد و تقویت زنجیره ارزش در گروه شرکت های سرمایه گذاری غدیر، فعالیت در رشته برق و انرژی غدیر هم منجر به سودآوری می شود و هم در تامین داده های تولید فرآیندهای تولیدی در گروه سرمایه گذاری غدیر مفید خواهد بود.

    • حرکت به سمت حوزه برق و سرمایه گذاری در این بخش چه بازدهی را برای مجموعه در پی خواهد داشت؟

    همانطور که در سوال قبل توضیح داده شد، حرکت به سمت حوزه برق و سرمایه گذاری در این رشته، هم منجر به تقویت زنجیره ایجاد ارزش در گروه شرکت سرمایه گذاری غدیر می شود و هم دارای بازدهی مناسب مالی و اقتصادی خواهد بود.

    • برنامه شما برای توسعه فعالیت های مرتبط با صنعت حمل نقل و گسترش دامنه نفوذ شرکت بین المللی توسعه ساحل و فراساحل نگین کیش در آن چیست؟

    هلدینگ حمل و نقلی نیز یکی از صنعت های فعال در مجموعه گروه شرکت سرمایه گذاری غدیر است. در این حوزه سرمایه گذاری در ساخت 100 واگن راه آهن، خرید کشتی های متانول بر و LNG  در دستور کار است. همچنین توافقاتی با مراجع ذیربط برای سرمایه گذاری در بنادر جنوبی کشور صورت گرفته است.

    • در بحث صنعت سیمان چه برنامه هایی را در هلدینگ سیمانی غدیر در نظر دارید و چه چشم اندازی را برای افزایش درآمدهای صادراتی در این بخش متصور هستید؟

    با توجه به نسبت ظرفیت تولید سیمان در کشور و حجم تقاضای سیمان در بازار، جهت گیری صادراتی برای این محصول یک ضرورت است. در هلدینگ سیمان، برای صادرات سیمان به کشورهای همسایه و تولید سیمان در حد استانداردهایی که برای آن تقاضا در خارج کشور وجود داشته باشد، اقدامات لازم در حال انجام است و برای شرکت منافعی را نیز ایجاد کرده است.

    • شرکت سرمایه گذاری غدیر در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 مبلغ  266 میلیارد ریال ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری ها برآورد کرده است؛ این مبلغ مربوط به کدام سرمایه گذاری ها بوده و تا چه اندازه بازگشت ذخایر مذکور به حساب ها و تعدیل از این محل برای پایان دوره مالی منتهی به پایان آذر ماه را انتظار دارید؟

    برآورد ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری ها اقدامی در جهت ایجاد شفافیت و اطمینان برای برآورد درآمد سهم است و در شرکت های سرمایه گذاری که فعالیت اصلی آنها اداره بهینه پرتفوی سهام و ابزارهای مالی است، این برآورد انجام می شود. مرتبط کردن میزان ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری ها به یک یا گروهی از سرمایه گذاری ها، منطقی و مفید نیست و به دلیل آنکه ارزش سبد سهام به طور مستمر متاثر از تغییرات قیمت هر سهم موجود در سبد است، نمی توان این ارتباط را ثابت فرض کرد. به طور طبیعی با تغییرات قیمت سهام، ذخایر مزبور ممکن است کاهش و منجر به تعدیل بازدهی سبد سهام شود. این انتظار وجود دارد که با توجه به رونق کسب و کار و بهبودی که در فضای اقتصاد کلان ایجاد خواهد شد، ذخایر پیش بینی شده برگشت داده شود.

    برچسب ها