عصر خودرو

کارشناسان بازار سرمایه عنوان کردند؛

فروش سهام در شرایط هیجانی صحیح نیست

بازگشت به تعادل از روز سوم

عصر بازار- سه کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد به اینکه بازار سهام در پایین‌ترین حد قیمتی ایستاده و وقوع حادثه تروریستی جایی برای اصلاح قیمت‌ها نمی گذارد پیش‌بینی کردند: بازار سهام تا روز دوشنبه هفته آتی به روند متعادل خود خواهد رسید.

فروش سهام در شرایط هیجانی صحیح نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، مصطفی حقیقی مهمانداری نماینده کارگزاران در شورای عالی بورس با بیان اینکه آثار حادثه تروریستی روز چهار شنبه بسیار مقطعی و تنها به طور روانی می‌تواند بر روی معاملات بازار سهام تاثیر گذار باشد، گفت: آثار روانی رخدادها و حوادث غیر مترقبه بر بازارها در همه بورس‌های دنیا وجود داشته و هیجان فروش سهام ناشی از حادثه تروریستی دو روز قبل تنها می‌تواند به لحاظ روانی در کوتاه مدت تاثیر گذار باشد.

    وی با اشاره به خاتمه غائله حملات تروریستی روز چهار شنبه گفت: انتظار می‌رود با تثبیت آرامش عمومی در کشور از اوایل هفته آینده سرمایه‌گذاران با طیب خاطر بتوانند معاملات خود را در بازار سهام ادامه دهند.

    به باور این کارشناس بازار سرمایه رفتار هیجانی بازار سهام با توجه به اینکه فضای کنونی سیایت و اقتصاد ایران مساعد چنین رفتارها و رخداد هایی است، بدون شک طولانی مدت نخواهد بود و این در حالی است که فروش سهام در شرایط هیجانی صحیح نیست.

    وی افزود: واگذاری سهام ارزان در چنین شرایطی به نفع خریداران تیز هوش و به زیان سهامداران هیجان زده‌ای است که بدون اندیشه به دنبال فروش سهام هستند.

    حقیقی مهمانداری به تردید ها و بیم‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری در بازار سهام اشاره کرد و افزود: پس از رای دوباره اکثریت مردم به دولت روحانی شاهد تاثیر مقطعی این انتخاب بر روی قیمت سهام بودیم و این در حالی است که با توجه به تجربه 4 ساله دولت کنونی در شناسایی آسیب‌ها و مشکلات انتظار می‌رود که در دولت دوازدهم با انتخاب خبرگان و کارشناسان زبده در هیات دولت بتواند این مشکلات را حل کند. از این رو باید به آینده اقتصاد ایران امیدوار بود.

    مهدی افشار اعلم از دیگر فعالان و کارشناسان بورس تهران نیز  با بیان اینکه برآورد شرایط امنیتی و سیاسی نشان می‌دهد که روند حرکت بازار سهام هیجانی تر از روز چهارشنبه هفته اخیر نمی‌تواند اتفاق بیفتد، افزود: اگر بخواهیم مشابه تاثیر حادثه تروریستی امروز تهران بر بازار سرمایه را در سال های گذشته بیابیم، باید به حادثه تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 نیویورک اشاره کرد که با اتفاق‌های دامنه داری همراه بود، منتهی در آن دوران عمق و ابعاد بازار سهام ایران بسیار کوچک تر از امروز بود و برای جمع و جور کردن آن مدت زمان مشخصی طول کشید.

    هیچ عاقلی در بازار خراب سهام نمی‌فروشد

    وی ادامه داد: وقتی بازار سهام در پایین ترین حد قیمتی ممکن ایستاده و به اصطلاح کف قیمتی ممکن را تجربه می‌کند، حتی با وقوع حادثه تروریستی به کجا می خواهد برود و تا چه حد می خواهد با کاهش مواجه شود؟

    این کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی اینکه بازار سرمایه دستکم تا روز دوشنبه هفته آینده به روند متعادل خود خواهد رسید، گفت: با در نظر گرفتن پاره ای از رفتار های هیجانی اندک در روز شنبه و در صورتی که سناریو جدیدی به اتفاق های حادثه تروریستی تهران اضافه نشود می توان انتظار برگشت بازار به روال عادی خود در واسط هفته آینده را داشت.

    افشار اعلم با این عبارت که هیچ عاقلی در بازار خراب به بهانه ترس از حمله داعش آتش به مال خود نمی‌زند، گفت: در دهه 80 تا به امروز چندین مورد شوک هیجانی پیش بینی شده و به تبع آن بالا و پایین شدن نماگرهای بورس را شاهد بوده‌ایم و این در حالی است که اگر در سال 84 اغلب سهامداران اقدام به نگه داشتن دارایی های مالی خود می کردند، به طور حتم امروز از داراترین سرمایه گذاران محسوب می‌شدند.

    از این رو واکنش های هیجانی برخی سرمایه گذاران ترسو در چنین شرایطی تنها زمینه برای سوء استفاده برخی از فرصت طلبان در بازار سهام را فراهم می‌کند.

    فرشید زرین کیا از کارگزاران بورس تهران نیز  با بیان اینکه حادثه تروریستی تهران از جمله ریسک های سیستماتیک تاثیر گذار بر بازار سهام بود که امکان پیش بینی آن برای هیچ سرمایه گذاری قابل تصور نبود ، عنوان کرد: چنین رخدادهایی پیش از این نیز در کشور های عراق و سوریه و یا دیگر کشورها رخ داده و این در حالی است که به نظر می‌رسد شوک حاصل از این حادثه برای بازار سهام ایران تنها دو یا در نهایت سه روز تبعات داشته باشد و ادامه دار نخواهد بود.

    وی افزود: با وجود واگذاری سهام از سوی برخی معامله گران اغلب حقیقی در روز چهارشنبه هفته اخیر اما بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به خریداری سهام کردند و به نظر می‌رسد با توجه به عملیات خنثی سازی این حادثه تروریستی از روز یکشنبه هفته آینده شاهد بازاری متعادل و آرام باشیم.

    حقوقی ها فعلاً سهام نمی خرند

    این کارشناس بازار سرمایه عدم وجود نقدینگی و به گردش درنیامدن آن در بازار سهام را یکی از دلایل اصلی رکود دامنه دار در بازار سهام عنوان کرد و افزود: هم اکنون اغلب شرکت‌های حقوقی تا زمان مشخص شدن اعضای کابینه دولت جدید به هر دلیلی از خرید سهام در بازار امتناع می‌کنند و این در حالی است که کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی و همچنین برخی سیاست ها در کشور چین از جمله تداوم سیاست انقباضی در اقتصاد باعث شده تا سهام شرکت‌های بزرگ با رشد همراه نباشند.

    وی ادامه داد: در چنین شرایطی سهام شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین بی آنکه اتفاق بنیادی جدیدی در ساختار سودآوری آنها پدید آمده باشد همراه با جریان پولی معامله گران کم تعداد بازار سهام با جهش های قیمتی مواجه باشند تا حدی که هم اکنون آمار حجم معاملات سهام در فرابورس از بورس تهران بیشتر شده است.

    کارشناس کارگزاری ساو آفرین با پیش بینی اینکه وضعیت بازار سهام دستکم در سه ماهه دوم امسال با دورنمای روشنی مواجه نخواهد بود افزود: وجود عواملی همچون تغییر کابینه دولت دوازدهم در مرداد ماه و یا لزوم تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها در شهریور ماه و عدم تامین اعتبار لازم برای خریداران سهام باعث خواهد شد تا بازار سهام همچنان در رخوت و گنگی کنونی پایدار بماند.

    وی گفت: پس از این دوره در صورت مشخص شدن سیاست‌های اقتصادی جدید دولت و همچنین راه حل‌های آن برای عبور از بحران بانک ها و صندوق های بازنشستگی و دیگر مشکلات می‌تواند ترسیم کننده چشم انداز بازار سهام در نیمه دوم امسال باشد.

    برچسب ها