عصر خودرو

مدیرعامل بزرگترین هلدینگ گردشگری ایران خبر داد:

آخرین گام ها برای ورود ۵ هتل پنج ستاره به بورس

عصر بازار- در مهرماه سال ۹۴، هیئت پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران با ورود گروه هتل های هما به بورس موافقت کرد. بدین ترتیب با ورود هتل های هما، بورس ایران شاهد ورود صنعتی جدید با عنوان هتلداری و گردشگری با سهامی به نام "هما" به تالار خود خواهد بود .

آخرین گام ها برای ورود ۵ هتل پنج ستاره به بورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، گروه هتل های هما سرمایه اسمی معادل 196 میلیارد تومان دارد و قرار است به زودی 10 درصد از سهام این پنج هتل 5 ستاره توسط سهامدار عمده یعنی سازمان تامین اجتماعی به سرمایه گذاران بورس عرضه شود.

    دکتر ابراهیم بای سلامی هم اکنون مدیریت هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی که بزرگترین هلدینگ گردشگری ایران محسوب می شود را برعهده دارد. او را می توان یکی از با سابقه ترین مدیران صنعت گردشگری در کشور دانست که با چم و خم این صنعت و کم و کاستی های آن بسیار آشناست .
    به منظور بررسی آخرین وضعیت ورود هتل های هما به بورس تهران و بررسی موانع توسعه و گسترش صنعت گردشگری به ایران به عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع در دنیا با دکتر ابراهیم بای سلامی به گفتگو نشستیم.

    - دکتر ابراهیم بای سلامی، هتل های هما با سرمایه اسمی ثبت شده به ارزش 196 میلیارد تومان قرار است وارد بازار دوم بورس اوراق بهادار شود؛ آخرین وضعیت را درباره ورود این هتل های پنج ستاره به بورس بفرمایید؟

    سازمان تامین اجتماعی به عنوان سهامدارعمده هتل های هما با ورود 5 هتل هما به بورس موافقت کرده و هم اکنون در حال تهیه فهرست، اموال دارایی ها و قیمت گذاری هستیم. سازمان تامین اجتماعی 5 هتل پنج ستاره را در تهران، مشهد، شیراز و در بندرعباس تحت مدیریت خود دارد که قصد دارد ده درصد از سهام این هتل ها را در بورس عرضه کند.

    - هدف سازمان تامین اجتماعی برای ورود این هتل ها به بورس چیست؟

    گروه هتل های هما از طریق هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی وارد بورس می شود تا با استفاده از بازار سرمایه بتواند ابزارهای لازم را برای توسعه، شفاف سازی مالی، بین المللی کردن فعالیت ها و مشارکت با سرمایه گذار خارجی و داخلی فراهم کند و گامی برای پویایی و شفافیت سرمایه و دارایی ها بردارد.

    - هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی درمجموع کدام شرکت ها را در اختیار دارد؟

    هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی بزرگترین هلدینگ گردشگری در ایران است که 7 شرکت گروه هتل های هما، شرکت بین المللی خدمات مسافرت، هوایی و جهانگردی تامین، حمل و نقل ریلی رجاء، شرکت مجتمع های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، دهکده ساحلی بندرانزلی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی شرکت رفاه گستر تامین اجتماعی را تحت مدیریت خود دارد.

    -  بزرگترین هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی به عنوان یک شرکت پیشرو برای ورود صنعت گردشگری به بورس و گسترش این صنعت در بازار سرمایه چه برنامه هایی دارد؟
    سازمان تامین اجتماعی از حقوقی های بازار سرمایه محسوب می شود و از سهامداران عمده در بورس نیز محسوب می شود. به عبارت دیگر سازمان تامین اجتماعی بزرگترین بنگاه اقتصادی غیر دولتی است که بیش از 40 میلیون نفر را تحت پوشش دارد، این سازمان رویکردی جدید را برای پیشرانی در اقتصاد در پیش گرفته تا با استفاده از بازارهای مالی در زمینه اقتصادی بتواند فعالیت خود را توسعه و گسترش دهد.

    -  آیا پس از هما، برنامه ایی برای ورود شرکت های زیرمجموعه هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی به بورس دارید؟

    بله، اولین گام ما در این راستا ورود گروه هتل های هما است؛ پس از آن شرکت های دیگر را وارد بورس خواهیم کرد که بعضی از آنها در مرحله تجدید ارزیابی، احصای دارایی ها و اموال هستند.

    - به عنوان یکی از مدیران با سابقه در زمینه صنعت گردشگری، وضعیت این صنعت را در ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

    صنعت گردشگری در ایران کنونی سنتی، محدود و پراکنده است و هنوز ایران به عنوان یکی از کشورهای جذاب برای گردشگران نتوانسته به شکل معنا دار وارد بازار گردشگری بین المللی و منطقه ایی شود. ما هنوز نتوانسته ایم آنچنان که باید و شاید ارتباطات بین المللی خود را گسترش دهیم و صنعت گردشگری ما هنوز در اقتصاد ایران سهم عمده ایی را آنچنانکه باید از نظر ارائه خدمات نوین منتج به درآمد شود، ندارد .

    - استراتژی هگتا یا هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی برای توسعه صنعت گردشگری چیست؟

    امروز در رویکردهای جدید اقتصاد برتر، بیش از هر بخش دیگری سود با صنعت گردشگری است و توجه مردم جهان به این صنعت معطوف شده و به عبارتی گردشگری در حال تبدیل شدن به مهمترین صنعت دنیاست. بر همین اساس ما در هگتا به دنبال بزرگ کردن هرچه بیشتر این صنعت در کشور هستیم چرا که بازار کنونی گردشگری در کشور بسیار کوچک است و امکان بستن تورهای منظم، عمده، متوالی و متعدد و بین المللی وجود ندارد.

    - چرا؟

    به دلیل کمبود شدید اقامتگاه و هتل در 31 استان کشور؛ برهمین اساس هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی طرح "صد هتل، صد کسب و کار "را مطرح کرده است که محور اصلی این پروژه توسعه گردشگری و حل مشکل کمبود اقامتگاه با استفاده از سرمایه های خارجی و داخلی است .

    - استقبال چگونه بوده است؟

    استقبال از طرح "صد هتل، صد کسب و کار" بی نظیر بوده و تاکنون برندهای معتبر و شرکت های بزرگ خارجی فعال در این صنعت برای سرمایه گذاری و فعالیت در این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

    برچسب ها