عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- تالار معاملات بورس کالاهفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، ان رویدادها به شرح زیر می باشد.

    تحکیم برند پسته ایران در جهان

    نماینده مردم سیرجان و بردسیر درمجلس در رابطه با صادرات بهینه پسته به بازار جهانی از طریق بورس کالا گفت: عرضه پسته در بورس کالا علاوه برایجاد بازارهای فروش جدید می تواند ارز آوری بالایی را برای کشور به ارمغان بیاورد، چرا که پسته ایرانی به مراتب از کیفیت بالاتری نسبت به نمونه های خارجی برخوردار است.

    شهباز حسن پوربیگلری درباره وضعیت ارائه محصولی پسته در بورس کالا، ادامه داد: امیدواریم امسال،همزمان با برداشت پسته از اراضی کشاورزی این محصول استراتژیک در بورس کالا با اقدامات اصولی ارائه شده از سوی این بازار مالی با استقبال مواجه شود تا علاوه برساماندهی وضعیت اقتصادی کشاورزان، بسترهای فروش پسته را در بازار داخلی به نحو شایانی مدیریت شود.

    عضو کمیسیون برنامه،بودجه مجلس تصریح کرد: عرضه پسته در بازارهای بین المللی توسط شرکت های مختلف با برندهای متنوع مانعی برای صادرات بهینه پسته به بازار جهانی به شمار می‌آید اما اکنون بورس کالا گام مثبتی برای ساماندهی بازار اقتصادی پسته برداشته است که امیدواریم به زودی شاهد تثبیت جایگاه پسته ایرانی در دنیا باشیم.

    جلوگیری ابزارهای مالی از ایجاد التهاب در بازار

    مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته گذشته در خصوص توسعه ابزارهای مالی در بورس کالا گفت: امسال سعی خواهیم کرد بر روی محصولات کشاورزی با هدف پوشش ریسک و تامین مالی و نیز تنظیم بازار، ابزارهای مالی جدید را تعریف کنیم.

    حامد سلطانی نژاد افزود: قبلا اگر می خواستیم برای تنظیم بازار از این ابزارها استفاده کنیم بایستی حتما نهادهای تنظیم گر بازار ورود می کردند و در واقع عمده فعالیت های بازار توسط این نهاد مذکور صورت می گرفت که آنها هم مجوز لازم را نداشتند.

    وی گفت: سال گذشته در ماده 32 برنامه ششم توسعه این موضوع مد نظر قرار گرفت تا نهادهای تنظیم گر بازار بتوانند از سازوکار بورس کالا و ابزارهای موجود در آن استفاده کنند، از این رو در سال جاری زیرساخت قانونی آن فراهم شده است؛ به طوریکه با استفاده از ابزارهای مالی برای رویکرد تنظیم بازار، به جای استفاده از ذخایر استراتژیک در شرایط التهاب بازار از بروز  چنین التهابی می توان پیشگیری کرد.

    مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: فرض  کنید آتش نشان هایمان را تقویت کنیم تا در صورت بروز حادثه عملکرد مناسبی داشته باشند یا اینکه کاری کنیم جایی آتش نگیرد؛ توسعه ابزارهای مالی نیز تمثیل همین موضوع خواهد بود به طوریکه این ابزارها از ایجاد التهاب در بازار جلوگیری می کنند.

    3 مزیت عرضه خودرو در بورس کالا

    رییس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که مهم ترین مزیت عرضه فیزیکی خودرو در بورس کشف نرخ واقعی خودرو، شکسته شدن بازار انحصاری و ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور است.

    محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به معامله فیزیکی خودرو در بورس کالا ، گفت:هر کالایی که امکان استاندارسازی آن وجود داشته باشد و سازنده مایل به عرضه آن در بورس باشد می تواند در بورس کالا عرضه شود.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه معامله فیزیکی خودرو می تواند پشتوانه ای برای تامین مالی صنعت خودرو محسوب شود، افزود: خودروسازان از طریق معامله در بورس کالا می توانند نقدینگی موردنیاز شرکت ‌هایشان را از راه جذب خریدار تامین کنند و همچنین با این اقدام می توان زمینه کشف قیمت واقعی محصولات خودرویی را ایجاد کرد.

    وی ادامه داد:شرکت های خودروسازی می توانند توافق کنند که معاملات پیش فروش خودرو و یا تغییرات قیمت را از بورس کالا دنبال کنند.

    کاهش زمان پرداخت مطالبات گندمکاران

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبه هیات دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم ٤ استان در بورس کالای ایران گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی مزیت های زیادی را طی دو سال گذشته برای بخش کشاورزی به دنبال داشته که سازوکار این کار برای محصول گندم نیز برنامه ریزی شده که این نشان از دقت مسوولان به منظور افزایش بهره وری بخش کشاورزی و همچنین توسعه بورس کالا در کشورمان دارد.

    علی اکبری با اشاره به چهار مزیت اصلی اجرای طرح قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در بخش کشاورزی، گفت: اجرای این طرح به نفع کشاورز، دولت و صنعت کشاورزی است و از جمله مزیت های آن می توان به کاهش بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی اشاره کرد، البته این در شرایطی است که زمان دریافت پول کشاورز نیز به واسطه عرضه محصول در بورس کالا به کمترین حد ممکن می رسد پس در این صورت حذف پروسه طولانی مدت پرداخت پول کالاهای خریداری شده ازسوی دولت به کشاورز مزیت بزرگی برای آنان محسوب می شود.

    وی افزود: همچنین کنار رفتن دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت ها در بورس کالا نیز دو مزیت دیگر این طرح است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

    در همین راستا علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز طی هفته گذشته گفت: گندم کالایی استراتژیک است، از این رو ضرورت عرضه این محصول در فضایی رقابتی همچون بورس کالای ایران احساس می شود.

    وی با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص اجرای طرح قیمت تضمینی گندم چهار استان در بورس کالا، افزود: طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالای ایران می تواند برای کشاورزان برنامه ریزی به دنبال داشته باشد، از سوی دیگر می تواند حوزه تصدگری دولت را در این بخش کاهش دهد.

    عرضه100درصدی جوجه یکروزه در بورس کالا

    قائم مقام دبیر انجمن جوجه یک روزه با بیان اینکه تا 10تیر ماه 20 درصد جوجه یکروزه تولید اعضای این انجمن در بورس کالا عرضه خواهد شد، گفت: به مرور کل تولید این انجمن برای تنظیم بازار مرغ در بورس عرضه می‌شود.

    سعید اصغری فرد اظهارداشت: هدف انجمن، ورود و معامله کل جوجه یک روزه کشور در بورس کالای ایران است ضمن اینکه در سال گذشته 790 هزار قطعه جوجه یک روزه در بورس کالا عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

    وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین مشکل انجمن جوجه یک روزه با نهادهای نظارتی است، گفت: زمانی که قیمت جوجه و مرغ افزایش پیدا می‌کند، نهادهای نظارتی کمکی به انجمن نمی‌کنند. این در شرایطی است که عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا، این کالا را از شمول قیمت گذاری خارج می‌کند، از سوی دیگر انجمن جوجه یک روزه اصرار دارد که شفافیت در این بازار حاکم و تقاضا با روش‌های مدرن و کارآمد مدیریت شود.

    پیش بینی موفقیت پذیره نویسی صندوق طلا

    مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان از پذیره نویسی نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه از فردا شنبه 20 خردادماه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس با موفقیت انجام شود زیرا در حال حاضر تقاضاهای زیادی برای خرید واحدهای این صندوق وجود دارد.

    علی تیموری شندی افزود: پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان اولین  صندوق کالایی بازار سرمایه کشور از 20 خرداد ماه به مدت پنج روز آغاز شده و از طریق کارگزاری‌های عضو بورس کالای ایران و همچنین سیستم معاملات آنلاین با نماد "طلا" قابل خریداری است.

    وی با بیان اینکه این صندوق اولین صندوق کالایی بازارسرمایه است که در اوراق بهادارمبتنی بر طلا شامل گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند، به جزئیات پذیره نویسی اشاره کرد و افزود: واحدهای این صندوق در زمان پذیره ‌نویسی 10هزار ریال قیمت دارد که برای سرمایه‌گذاری باید حداقل 10 واحد صندوق معادل 100 هزار ریال خریداری شود و سقفی برای میزان سرمایه گذاری وجود ندارد.

    برچسب ها