عصر خودرو

زیان‌های اقتصادی ناشی از قطع روابط کشورهای عربی با قطر چقدر است؟

عصر بازار- طبق آمار سال ۲۰۱۵ سعودی‌ها و امارات متحده عربی در زمینه صادرات مواد غذایی به قطر در رتبه اول و دوم قرار گرفته بودند و در مجموع ۳۱۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با قطر داشته‌اند.

زیان‌های اقتصادی ناشی از قطع روابط کشورهای عربی با قطر چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین طاهری با اشاره به قطع روابط کشورهای عربی با دوحه و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن، اظهارداشت: در صورت عملی شدن تهدیدات سعودی‌ها ایران قادر است نیاز‌های این کشور را تامین کند و مناسبات تهران دوحه وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

    طاهری عنوان کرد: با این حال بسته شدن راههای دریایی، زمینی و هوایی کشورهای عربی به قطر باعث خواهد شد که همه پروازهای هواپیماهای این کشور چه از نظر اقتصادی و چه مسافربری، مسافت‌های طولانی‌تری را طی کنند و مجبور شوند که از طریق آفریقا به مقصد نهایی خود برسند، پروازهای قطر یکی از درآمدهای اصلی این کشور است، بسته شدن راه‌های خطوط هوایی این کشور‌ها با قطر باعث می‌شود که سیستم برنامه ریزی شده قطر برای ترانزیت و ... که سال‌ها این کشور بر آن اعتماد کرده بود، مختل شود.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: طبق آمار سال 2015 سعودی‌ها و امارات متحده عربی در زمینه صادرات مواد غذایی به قطر در رتبه اول و دوم قرار گرفته بودند و در مجموع 310 میلیارد دلار تبادل تجاری با قطر داشته‌اند.

    طاهری افزود: در زمینه تجارت دام عربستان در رتبه اول صادرکنندگان به قطر و امارات متحده عربی در رتبه پنجم قرار می‌گیرند، مجموع تبادلات تجاری میان این دو کشور با قطر در این زمینه در حدود 416 میلیون دلار است، این درحالی است که در زمینه تجارت میوه و سبزیجات امارات متحده عربی رتبه دوم و عربستان سعودی رتبه چهارم را در صادرات به قطر را دارند.

    گفتنی است، مبلغ مالی تجارت دو کشور حدود 178 میلیون دلار در سال بوده است، از زمینه تجارت سوخت نیز کشور بحرین در رتبه اول صادر کنندگان و امارات متحده عربی در رتبه دوم و در مجموع حدود 200 میلیون دلار با قطر تبادل تجاری در این زمینه دارند، این درحالی است که در زمینه تجارت فلزات امارات متحده عربی در راس کشورهای صادرکننده به قطر قرار دارد و در مجموع میزان تجارت سالانه دو کشور بیش از نیم میلیارد دلار است.

    این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با متوقف شدن تجارت میان دوحه و ریاض از طریق زمینی، میزبانی جام جهانی 2022 با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد. بسته شدن راههای مرز زمینی به قطر، نقل و انتقال وسایل و ابزار ساختمانی بزرگ برای ساخت و ساز پروژه با مشکل بزرگی روبرو می شود.

    تنش‌های منطقه‌ای به نفع بازار سرمایه نیست

    در ادامه علی موسوی کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به اثرات منفی تحولات منطقه‌ای و قطع رابطه کشورهای عربی با قطر بر بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم شاخص کل را از نظر نموداری تحلیل کنیم، باید گفت که اخبار بد و تنش‌زا، معمولا اثر منفی بر بازار سرمایه دارد.

    تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر و بسته شدن تمامی مرزهای آبی و هوایی موجب بر هم خوردن موازنه در منطقه خاورمیانه شده و همین امر  موجب شد بورس قطر با افت شدید شاخص‌ها همراه شود.

    برچسب ها