عصر خودرو

یک هفته همراه با معاملات تالار شیشه‌ای؛

فشار عرضه و نگرانی از بروز ریسک های سیستماتیک در بورس تهران

عصر بازار- سرمایه‌گذاران بورسی در آخرین روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت نگران از ریسکهای سیستماتیکِ بازار، اقدام به فروش سهم‌های خود کردند. در سه روز کاری گذشته فشار عرضه در بسیاری از گروه‌ها باعث شد قیمتهای تابلو شرایط کاهشی را تجربه کند.

فشار عرضه و نگرانی از بروز ریسک های سیستماتیک در بورس تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در سه روز کاری هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران 775 واحد افت کرد و از میانه های کانال 80 هزار واحدی تا عدد 79 هزارو 758 واحدی پایین آمد.

    شاخص بازار اول نیز با افت 491 واحدی همراه شد و تا عدد 55 هزار و 68 واحدی پایین آمد و شاخص بازار دوم افت 1856 واحدی را تجربه کرد و به تراز 178 هزار و 381 واحدی رسید.

    در آخرین روز معاملات تالار شیشه ای در هفته ای که گذشت برخی از سهامداران نگران از ریسکهای سیستماتیک، اقدام به فروش سهام خود کرده و فشار عرضه باعث شد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 535 واحد افت کند و از کانال 80 هزار واحدی تا رقم 79 هزار و 758 واحدی پایین آید. همچنین شاخص کل هم وزن پس از 204 واحد افت به رقم 17 هزار و 230 واحدی رسید.

    در این روز اکثر سهم ها روند رو به کاهش در قیمت پایانی را پشت سر گذاشتند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی به جز در دو نماد به صورت یک دست افت کردند. همچنین اکثریت قریب به اتفاق نماد محصولات شیمیایی با افت در قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله روبرو شدند.

    همچنین خودرویی‌ها نیز به جز در دو نماد یک دست قرمز رنگ شدند و نمادهای پارس خودرو، زامیاد، ایران خودرو دیزل و سایپا آذین بیش از سه درصد افت در قیمت پایانی را تجربه کردند.

    حتی قندی‌ها نیز در آخرین روز معاملاتی هم جهت با شرایط کلی بازار یک دست هم در قیمت پایانی و هم در قیمت آخرین معامله افت قابل توجهی را تجربه کردند که تعدادی از نمادهای این گروه با صف فروش همراه شد.

    در دومین روز داد و ستد های تالار شیشه ای در گروه فلزات اساسی اکثریت قریب به اتفاق نمادها شاهد روند کاهشی بودند. به عنوان نمونه مس شهید باهنر نزدیک به پنج درصد، نورد آلومینیوم 2.5 درصد و فناوری مواد معدنی ایران 2.6 درصد در قیمت پایانی افت کردند، اما نماد فولاد خراسان در این گروه که بیشترین تاثیر مثبت را روی دماسنج بازار داشت، علی‌رغم رشد بیش از پنج درصدی در قیمت آخرین معامله و رشد حدود شش درصدی در قیمت پایانی با صف فروش همراه شد. 97 درصد از عرضه‌ها در این نماد مربوط به سهامداران حقوقی و سه درصد مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین 100 درصد از خریدها معادل 170 هزار سهم توسط حقوقی‌ها جمع‌آوری شد.

    اما در گروه فرآورده‌های نفتی نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز، نفت سپاهان و نفت پاسارگاد روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند، اما در طرف مقابل نفت ایرانول، نفت بهران، پالایش نفت شیراز، سرمایه‌گذاری صنعت نفت و پالایش نفت تهران روند افزایشی در قیمت پایانی سهام‌ شان را شاهد بودند. قندی‌ها نیز در آن روز هم جهت با جریان قالب بازار روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند هرچند که نمادهایی همچون قند لرستان، کارخانجات قند قزوین، قند هگمتان و قند مرودشت شاهد روند افزایشی بودند.

    در اولین روز کاری هفته گذشته در گروه خودرو نمادهایی همچون پارس خودرو، سایپا آذین و گروه بهمن بیش از یک درصد رشد کردند و در طرف مقابل آهنگری تراکتورسازی ایران، صنایع ریخته‌گری ایران و تولید محور خودرو با افت بیش از دو درصدی مواجه شدند. در گروه فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای به جز یک نماد که اندکی رشد کرد، مابقی روند کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند. به عنوان نمونه پالایش نفت تبریز و پالایش نفت شیراز بیش از چهار درصد در قیمت پایانی افت را تجربه کردند.

    برچسب ها