عصر خودرو

نشست سران شانگهای با دستور کار ایران

عصر بازار- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که وارد آستانه پایتخت قزاقستان شده است، در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که پیش بینی می شود، موضوع عضویت رسمی جمهوری اسلامی نیز در آن مطرح شود، شرکت می کند.

نشست سران شانگهای با دستور کار ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ظریف رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در سفر به پایتخت قزاقستان در نشست دو روزه شانگهای که از امروز (پنجشنبه) آغاز می شود حضور خواهد یافت و همچنین در آئین گشایش نمایشگاه بین المللی اکسپو 2017 آستانه شرکت می کند.
    ایگور مارگولوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز اعلام کرد که به اعتقاد اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO)، ورود ایران به این سازمان، تاثیرگذاری مثبتی به تعامل کشورها دارد.
    وی تاکید کرد: به اعتقاد روسیه، موج نخست گسترش سازمان همکاری شانگهای باید شامل ایران نیز باشد و این امر در راستای حضور بلند مدت و مشارکت فعال تهران در این سازمان به عنوان یک ناظر میسر است.
    سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که درخواست عضویت رسمی ایران با (مقررات) این سازمان مطابقت کامل دارد و اظهار امیدواری کرد ،این مساله در نشست پیش رو بررسی شود.
    وی تصریح کرد: ایران مسائلی را که در پی تحریم های اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش آمده بود، حل کرد و اکنون با درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطابقت کامل دارد.
    همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی سال 1385 تاسیس شد.
    این سازمان شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.
    افغانستان، بلاروس، ایران، مغولستان کشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج ، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز اعضای شریک سازمان همکاری شانگهای هستند.
    با توجه به برنامه عضویت هند و پاکستان، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل می شود که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

    برچسب ها