عصر خودرو

عمده وام و سپرده‌های بانکی کجاست؟

عصر بازار- بررسی عملکرد مبادلات بانکی از تمرکز تا بیش از ۶۰ سپرده‌گذاری و تسهیلات بانکی مربوط به استان تهران خبر می‌دهد؛ روالی نسبتا معمول که با توجه به شرایط خاص پایتخت چندان دور از ذهن نیست.

عمده وام و سپرده‌های بانکی کجاست؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در حالی عمده حجم نقدینگی کشور را سپرده های بانکی تشکیل می دهد که آخرین آمار و ارقام مشارکت مردم و بانک ها از این حکایت دارد که تا پایان فروردین ماه امسال مانده سپرده های بانکی به بیش از 1283 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این رقم در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته حدود 217 هزار میلیارد تومان و معادل 20.4 درصد رشد دارد. سپرده گذاری مردم در بانک ها در ماه اول سال جاری نسبت به یک ماه قبل از آن یعنی اسفند 1395 نیز حدود 10 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

    در بین استان های کشور بالاترین میزان سپرده ها به استان تهران تعلق دارد که بیش از 759 هزار میلیارد تومان از حجم 1283 هزار میلیاردی مانده سپرده ها و به عبارتی 60 درصد آن را در بر می گیرد. در مقابل این استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که تنها 2700 میلیارد تومان از سپرده های بانکی مربوط به این استان است.

    اما در پرداخت تسهیلات نیز شبکه بانکی به گونه ای عمل کرده که در پایان فروردین ماه امسال، مانده تسهیلات به حدود 985 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 23.8 درصد معدل 189 هزار میلیارد تومان رشد دارد. مانده تسهیلات بانکی در یک ماه اول امسال در قیاس با پایان سال قبل تا 0.1 درصد رشد دارد.

    بازهم به مانند سپرده ها، عمده پرداختی تسهیلات در تهران بوده است به گونه ای که بیش از 604 هزار میلیارد تومان از مانده تسهیلات که تا 60 درصد کل را در بر می گیرد به این استان تعلق دارد. در عین حال که استان کهگیلویه و بویراحمد با 3500 میلیارد تومان کمترین تسهیلات بانکی را دریافت کرده است.

    از سوی دیگر نسبت تسهیلات به سپرده ها بعد از کسر سپرده قانونی 85.7 درصد است که نسبت به پایان فروردین سال قبل 3.1 درصد  و در قیاس با اسفند 1395 تا یک درصد افزایش دارد.  این نسبت در تهران حدود 88 درصد و در کهگیلویه و بویراحمد تا 145.4 درصد است.

    به هرحال استقرار دفاتر بسیاری از شرکت ها و موسسات تولیدی سایر استان ها در استان تهران و انجام عمده فعالیت های بانکی آنها ازطریق شعب بانک ها و موسسات اعتباری استان تهران موجب تمرکز عمده سپرده ها و تسهیلات بانکی در این استان شده است.

    این در شرایطی است که تمرکز منابع بانکی و نحوه توزیع آن در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری به یکی از مباحث پرحاشیه مطرح شده از سوی کاندیداها تبدیل شد. جایی که عنوان می شد تا  عمده منابع بانکی و تا بیش از 90 درصد آن در اختیار چهار درصد قرار دارد. موضوعی که گرچه اثبات نشد اما سیاستگذار پولی از تهیه لیستی  از دریافت کنندگان تسهیلات بانکی سخن گفت که نشان می داد تا 40 درصد تسهیلات را حدود 200 شخص حقوقی دریافت کرده اند. به طوری که 200 شخص حقوقی حائز دریافت بیشترین میزان تسهیلات، عموما زیرمجموعه  کارگاه‌های بزرگ صنعتی بوده که سهم قابل توجهی از تولید، اشتغال و صادرات را به خود اختصاص می‌دهند و به تبع آن از منابع بانکی بیشتری برخوردارند.

    این در حالی است که 50 شخصیت حقوقی اول دریافت کننده تسهیلات بانکی 24.4 درصد از تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین 31.5 درصد از تسهیلات پرداختی متعلق به 100 شخصیت حقوقی اول دریافت کننده تسهیلات بانکی است. از سوی دیگر 200 شخصیت حقوقی اول دریافت کننده تسهیلات بانکی 40.3 درصد تسهیلات پرداختی را به خود اختصاص داده‌اند.

    در بین گروه های دریافت کننده بالاترین تسهیلات که بانک مرکزی آنها را اعلام کرد اسامی برخی گروه‌های تولیدی همچون  فولادی، نفتی و صنایع خودروسازی و بنگاه‌هایی نظیر فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد زرند، ایران‌خودرو، سایپا، پارس‌خودرو، گروه مپنا، مهندسی و ساختمان صنایع نفت، نفت بهران، توسعه نفت و گاز صبای کنگان دیده می شد.

    برچسب ها