عصر خودرو

جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

حضور قدرتمند ایران در مهمترین نهاد قانون گذار بازار سرمایه دنیا

عصر بازار- مقامات ارشد سازمان بورس تهران که از چهل و دومین نشست کنفرانس سالانه "سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار یا آیسکو" که به جاماییکا رفته بودند از سفری فشرده اما پر از نتایج سودمند برای بازار سرمایه ایران بازگشتند.

حضور قدرتمند ایران در مهمترین نهاد قانون گذار بازار سرمایه دنیا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از مهمترین نتایجی که نمایندگان سازمان بورس طی جلساتی فشرده با دبیرکل و رئیس هیئت مدیره و دیگر مقامات سازمان آیسکو به آن دست یافتند، ارتقاء عضویت ایران از پیوسته به عادی بود که می تواند بازار سرمایه ایران را به جایگاهی جدید از نظر مدیریتی در این سازمان برساند.

    پایگاه خبری «عصر بازار» درباره روند صعود جایگاه ایران از پیوسته به عادی و منافعی که برای بازار سرمایه ایران به دنبال دارد، با جانشین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید.

    - آقای دکتر بیژنی برای ورود به بحث لطفا درباره جلسات فشرده ایی که با اعضای آیسکو داشتید، توضیح بدهید؟

    در سلسله نشست های مقامات ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار با مقامات و مسئولان دیگر بورس های حاضر در این کنفرانس، دیدارهایی با نهادهای ناظر بازار سرمایه کشورهای آلمان، یونان، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، کبک کانادا، هند و نیز بریتانیا با هدف ارتقای سطح روابط همکاری دوجانبه و همچنین ارتقای عضویت سازمان بورس از وابسته به عادی صورت پذیرفت.
    درباره تغییر عضویت ایران از پیوسته به عادی، جلسه هایی با هیئت مدیره آیسکو، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه هنگ کنگ، دبیرکل آیسکو و تیم مدیریتی داشتیم و در این جلسات آمادگی ایران را برای عضویت عادی در آیسکو اعلام کردیم و خواستار تسریع در رسیدگی به این موضوع شدیم.

    - چند نهاد باید به پرونده ایران رسیدگی کنند؟

    5 نهاد ناظر از یونان، کره جنوبی، انگلیس، آفریقای جنوبی و کبک کانادا در حال بررسی پرونده ایران هستند که تیم اعزامی از سازمان بورس در جاماییکا با تمام این نهادها جلساتی را برگزار و به سوالات و ابهامات در این باره پاسخ داد. همچنین از میان این 5 نهاد، دو نهاد کره جنوبی و یونان به عنوان Pen holder  تعیین شدند و مقرر شد به صورت مشترک نظرات و سوالات خود را به این دو نهاد ارسال کنیم.

    -  تبدیل عضویت ایران از پیوسته به عادی برای ایران چه منافعی دارد؟
    ببینید، عضویت عادی در آیسکو از بالاترین رده های عضویت در این سازمان محسوب می شود، ما در سایه چنین عضویتی می توانیم موافقت های چند جانبه یا mou  را با دیگر اعضا امضا کنیم تا بدین ترتیب تبادل اطلاعات بین بورس ایران و سایر اعضا تسهیل شود.

    - در حال حاضر هم چنین موافقت نامه هایی با بعضی از اعضا دارید؟

    بله موافقت های دوجانبه ایی با بعضی از کشورها مانند آلمان و یونان داریم اما با تبدیل عضویت ایران به عادی، می توانیم روند تبادل اطلاعات را با تمامی نهادهای ناظر تسهیل کنیم.

    - این موضوع چه کمکی به بورس و بازار سرمایه ایران می کند؟

    پیشبرد بازار سرمایه در جهت اجرای بهینه استانداردهای بین المللی و عملکرد بهینه بازار سرمایه مهمترین دستاوردی است که برای ما به همراه دارد. از سوی دیگر با تبدیل عضویت ایران از پیوسته به عادی، ایران می تواند تصدی پست های مدیریتی در کمیته های آیسکو و هیئت مدیره را برعهده بگیرد و در فرآیندهای تصمیم گیری در نهادهای بین المللی نقش پر رنگ تری داشته باشد. البته هم اکنون ایران در دو کمیته نوظهور، آفریقا و خاورمیانه و سران عضو است اما برای داشتن پست مدیریتی تبدیل عضویت ایران به عادی الزامی است.

    - پروسه رسیدگی به پرونده ایران چقدر طول می کشد؟

    این پروسه برای کشورها متفاوت است، اما امید است با همکاری های دوجانبه بتوانیم فرآیند عضویت ایران را سرعت ببخشیم. ازسوی دیگر بازار سرمایه ایران در مقایسه با بازار دیگر اعضا بسیار پیشرفته تر است و این موضوع می تواند نقطه قوتی در این راستا باشد.

    - بدین ترتیب پیشبرد بازار سرمایه ایران با استانداردهای دنیا و تسهیل در تبادل اطلاعات با اعضا و دریافت پست های مدیریتی در این سازمان مهمترین دستاورد محسوب می شود؟

    آیسکو خانواده ایی است 700 نفره که با استانداردهای خود 95 درصد بازار سرمایه دنیا را پوشش می دهد، به همین دلیل عضویت ایران و حضور قوی در این سازمان می تواند بازار سرمایه ایران را به خوبی به دنیا معرفی کند. بازاری که با استانداردهای روز دنیا و تعیین شده از سوی آیسکو همگام است و بدین ترتیب سرمایه گذاران خارجی و داخلی با آرامش خاطر در این بازار فعالیت می کنند.

    - برای سرمایه گذاران داخلی نیز منافعی به همراه  دارد؟

    به طور حتم؛ به عنوان مثال یکی از استانداردهای آیسکو رسیدن به شفافیت در بازارهاست،  در حالی که هر روز بر تعداد سهامداران بورس ایران افزوده می شود، به طور حتم عمل کردن به استانداردهای آیسکو می تواند برای سرمایه گذاران داخلی نیز بسیار مثمر ثمر باشد. به زبان ساده در سایه استانداردهای پیشرفته، سرمایه گذاران داخلی نیز بیشترین سود را از اجرای آنها می برند و از سویی، سرمایه گذاران خارجی نیز می دانند که سرمایه های خود را به بورسی می برند که پیشرفته بوده و مطابق با دنیا حرکت می کند.

    برچسب ها