عصر خودرو

۴ عامل تاثیرگذار در رفتار بورس

عصر بازار- یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است: اگر در نیمه دوم سال نرخ بهره و نرخ سود بانکی افت کند، شاخص بورس رشد خواهد کرد؛ وگرنه خیلی امسال هم شاهد رشد معناداری در بورس و شاخص‌های آن نخواهیم بود.

۴ عامل تاثیرگذار در رفتار بورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرآنلاین، بازار سرمایه نیمه اول سال را کم رمق شروع کرده،هرچند که پیش بینی ها حکایت از آن دارد که فصل رونق بورس تابستان و پاییز امسال باشد،اما در حدود دو ماه و نیم گذشته عملکرد بازار سرمایه چندان پررنگ نیست. بررسی رفتار بازار نشان می‌دهد که تنها در یک دوره کوتاه و آن هم پس از اعلام نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، شاهد افزایش شاخص بورس بودیم که پس مدتی دوباره شاخص‌ها عقب‌نشینی کردند. این در حالی است که بورس تهران، امسال بر بام خوش‌بینی‌ها آغاز به کار کرد و انتظار می‌رفت سال 1396 سالی پررونق برای بازار سهام باشد.

    بررسی روند شاخص بورس حاکی از آن است که در شرایطی که بازار سرمایه سال گذشته را با شاخص 77 هزار و 230 واحد به اتمام رساند که هم‌اکنون رقم شاخص روی 79 هزار و 758 واحد ایستاده است؛ این یعنی شاخص با رشد 3.2 درصدی روبه‌رو شده است.

    در چنین فضایی، در حال حاضر روند بازار سرمایه در سال‌جاری یکی از مهم‌ترین سوالات سهامداران است و این‌که مسیر آینده بازار سهام چگونه خواهد بود؟ در این خصوص علی‌رضا کدیور به بررسی وضعیت عملکرد بازار سرمایه و پیش‌بینی بازار در ماه‌های آتی پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر دو ماه و نیم از سال گذشته است. یعنی هنوز به یک‌چهارم سال هم نرسیدیم. بنابراین این‌که شاخص‌ها رشد نکردند و یا به قول معروف درجا زدند، بخشی به این دلیل بوده که مدت کمی از سال گذشته است.

    وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد، این است که طی دو ماه و نیم گذشته عملا ما تغییر با اهمیتی در شاخص‌ها و متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار سرمایه، چه متغیرهای داخلی و چه متغیرهای خارجی نداشتیم.

    این کارشناس بورس تصریح کرد: در حوزه متغیرهای داخلی، نرخ ارز، نرخ سود بانکی و نرخ تورم خیلی نوسان محسوسی در این مدت نداشتند. در سطح بین‌المللی نیز در حوزه قیمت‌های جهانی موادخام، نفت، محصولات پتروشیمی، مواد معدنی و فلزی نیز نوسان خاصی نداشتیم. به همین دلیل در یکی دو ماه اخیر در واقع رشد قابل توجهی در بورس رخ نداده باشد.

    عوامل تاثیرگذار بر شاخص‌ها

    کدیور عنوان کرد: نکته‌ای که وجود دارد، این است که طی ماه‌های باقی مانده از سال‌جاری، چند عامل داخلی و خارجی می‌تواند در بورس تاثیرگذار باشد و باعث شود بورس یا رشد قابل توجهی داشته باشد و یا این‌که رشد نداشته باشد و حتی افت کند.

    وی متذکر شد: در حوزه عوامل داخلی تاثیرگذار بر بازار سهام، اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند بر بازار طی ماه‌های آینده تاثیرگذار باشد، نرخ سود بانکی است. منظور از نرخ سود بانکی، نرخی است که تعادلی باشد؛ نه نرخ سود بانکی‌ای که دستوری تعیین شود یا شبیه به آنچه که طی ماه‌های گذشته داشتیم که بانک‌ها در حوزه نرخ سود با یکدیگر توافق کردند و در نهایت به آن پایبند نبودند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد، این است که نرخ سود بانکی اگر به صورت تعادلی کاهش پیدا کند، قطعا روی بازار سرمایه اثر می‌گذارد.

    کدیور گفت: در حال حاضر صحبت‌ها این است که طی هفته آینده نشستی برگزار خواهد شد و درباره کاهش نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری می‌شود.

    وی تاکید کرد: این جلسات به نظر من نمی‌تواند تاثیرگذار باشد؛ مگر این‌که در حوزه سیاست‌گذاری پولی اتفاقاتی بیفتد که بتواند این نرخ را به صورت تعادلی کاهش دهد. پس اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، مهم‌ترین عاملی است که در سال‌جاری می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذاری داشته باشد.

    دو تاثیر کاهش نرخ سود بانکی

    این کارشناس بورس یادآور شد: برآورد من این است که این نرخ احتمالا اگر بخواهد کاهش معناداری پیدا کند، در نیمه دوم سال این اتفاق می‌افتد، نه در نیمه اول سال. اگر سیاست‌گذاری‌های پولی بانک مرکزی بتواند موفق باشد، می‌تواند نرخ سود در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند.

    کدیور گفت: کاهش نرخ سود دو اثر مثبت بر بازار دارد. یکی این‌که نسبت P/E بازار افزایش می‌یابد. همچنین باعث می‌شود بخشی از سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه کم‌ریسک یا بدون ریسک صورت گرفته، مثل اوراق با درآمد ثابت یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، به سمت بورس بیایند.

    اثر بازار ارز روی بورس

    این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: دومین عاملی که در سال‌جاری می‌تواند روی بورس اثرگذار باشد، نرخ ارز است. اگر نرخ ارز افزایش یابد، با توجه به سهم بالایی که شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده موادخام مثل شرکت‌های نفتی، پتروشیمی، معدنی و فلزی در بازار سرمایه دارند که به طور مستقیم و غیرمستقیم سهمی بیش از 50 درصد را به خود اختصاص دادند، حتما اثر مثبت روی قیمت سهام و شاخص‌های بورس می‌گذارد.

    کدیور تصریح کرد: در این عامل نیز باز احتمالا در نیمه اول سال شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود. یعنی اگر اتفاقی قرار باشد بیفتد، در نیمه دوم سال خواهد بود.

    وی عنوان کرد: در حوزه عوامل خارجی، دو عامل می‌تواند تاثیرگذار باشد. یکی رشد قیمت‌های جهانی موادخام است؛ مثل مواد پتروشیمی و مواد معدنی و فلزی.

    این کارشناس بورس متذکر شد: نکته‌ای که وجود دارد، این است که با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در خصوص رشد اقتصاد جهانی و رشد اقتصادهای بزرگ دنیا وجود دارد، پیش‌بینی نمی‌شود که قیمت جهانی مواد خام در سال‌جاری رشد معناداری داشته باشد و در این حوزه براساس عوامل و تحلیل‌هایی که وجود دارد، به نظر نمی‌آید شاهد اتفاق خاصی باشیم. اما باز تاکید می‌کنم که اگر این رشدها اتفاق بیفتد، می‌تواند اثر مثبت روی بورس داشته باشد.

    کدیور تصریح کرد: عامل دیگری که می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، مناسبات بین‌المللی و محدود شدن تجارت خارجی است. اگر این اتفاق بیفتد، روی بورس اثر منفی می‌گذارد. اما فکر نمی‌کنم طی چند ماه آینده اتفاقی بیفتد.

    وی خاطرنشان کرد: در کل بخواهیم جمع‌بندی کنیم، به نظر من در نیمه اول سال شاهد اتفاق خاصی در بورس نخواهیم بود. اگر در نیمه دوم سال نرخ بهره و نرخ سود بانکی افت کند، شاخص بورس رشد خواهد کرد؛ وگرنه خیلی امسال هم شاهد رشد معناداری در بورس و شاخص‌های آن نخواهیم بود.

    برچسب ها