عصر خودرو

جوابیه ذوب آهن اصفهان در خصوص گزارش خلاف واقع یک سایت خبری

عصر بازار- ذوب آهن اصفهان در خصوص گزارش خلاف واقع یک سایت خبری جوابیه داد.

جوابیه ذوب آهن اصفهان در خصوص گزارش خلاف واقع یک سایت خبری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷:۰۰

      به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، بدنبال درج گزارش در سایت نسیم آنلاین با عنوان ( ضرر و زیان بی سابقه ذوب آهن در 1500 روز گذشته )مطالب ذیل جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی تقدیم می گردد:

    1 - همگان اطلاع کامل داریم که در طی چند سال گذشته بدلیل تحریم های بی سابقه، کشور با مشکلات زیادی مواجه شد که شرایط برای ذوب آهن اصفهان بدلیل استفاده از انرژی زغال سنگ سخت تر بود زیرا زغال سنگ سهم مهمی در هزینه های انرژی و هزینه تمام شده تولید فولاد به روش کوره بلند دارد.

      این در حالی است که هزینه انرژی در صنایع فولاد مشابه که از از طریق برق و گاز تامین می گردد ، بدلیل قیمت مناسب داخلی، کمتر می باشد .

    2 - رکود ساخت ساز مسکن در طی سالهای اخیر هم تاثیر منفی بر فروش محصولات ذوب آهن اصفهان داشته است زیرا تولیدات این شرکت(مقاطع فولادی اعم از تیر آهن ،میلگرد و....) کاربردعمده آنها در صنعت ساختمان و ساخت و ساز مسکن است.

    3 - بخش اعظم بدهی ها و زیان انباشته این شرکت ناشی از بهره های بانکی است که تسهیلات آن در طی سالها گذشته اخذ گردیده است و تامین و پرداخت آنها می بایست از محل فروش انجام میگردید اما بدلیل رکود بازار و عدم فروش مناسب داخلی این امکان تا کنون فراهم نشده است.

    4 - هم اکنون با برنامه ریزی های صورت گرفته و علیرغم بسیاری از محدودیت های جاری در بازارهای جهانی ، بخش مهمی از تولیدات شرکت به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صادر می گردد و هم اکنون از رشد مناسبی برخوردار است این در حالی است که در سال 95 بیش از 700 هزار تن محصولات این شرکت صادر و در مقایسه با سال 94 رشدصددرصدی را نشان می دهد. در سال جاری نیز برنامه ریزی شده که بیش از یک میلیون تن از تولیدات شرکت صادر گردد.

    5 - بررسی صورتهای مالی 5 ساله گذشته ذوب آهن اصفهان گویای این است که شرکت زیان انباشته 4717 میلیارد ریالی خود را در سال 92 با رشد سود عملیاتی 9/2 برابری نسبت به سال 91 ، به 1262 میلیارد ریالی کاهش داد اما در پایان سال 92 و همزمان با رکورد مسکن و تحریم های ظالمانه و دامپینگ های کشورهای چین و ترکیه و هم چنین کاهش قیمت جهانی فولاد ، با افت شدید قیمت ها به میزان 30 درصد روبرو گردید.

      این شرکت در سال 93 علی رغم آنکه حاشیه سودهی هر تن محصول بالاتر از ده سال گذشته را تجربه می کرد بدلیل مشکلات نقدینگی و اخذ وام های با سود بالا با هزینه های بالای مالی روبرو گردید و زیان انباشته روند صعودی به خود گرفت.

      از این سال علیرغم رکود حاکم بر بازار برای حفظ منافع معادن و اشتغال نزدیک به 16 هزار نفر مستقیم و 140 هزار نفرغیر مستقیم ، روند تولید خود را با جدیت ادامه دادند و 11189 میلیارد ریال زیان متحمل گردید.

    6-در سال 95 با تدابیر انجام گرفته مانند افزایش صادرات روند زیان کنترل گردیده و 14 درصد از آن کاسته شد.

      لازم بذکر است که در همین سال بهای زغال سنگ به منظور حمایت از معادن 25 درصد افزایش پیداکرد.در هر حال روند زیان شرکت در سال 95 متوقف شد و انتظار می رود در سال 96 بهبود نسبی حاصل یابد
     

    برچسب ها