عصر خودرو

ایران برای تقویت بخش خصوصی، درها را به روی فناوری های مالی بازمی کند

عصر بازار- روزنامه برخط اینترنشنال بیزینس تایمز آمریکا نوشت، پس از چند دهه انزوای اقتصادی، ایران درهای خود را به روی فناوری های مالی باز می کند.

ایران برای تقویت بخش خصوصی، درها را به روی فناوری های مالی بازمی کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه یاد شده اعلام کرد، بانک مرکزی ایران به تازگی سیستم پرداختی را راه اندازی کرده است که به مردم اجازه می دهد با استفاده از تلفن های هوشمند خرید کنند.«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفته است: ایران نیازمند سازگاری با فرهنگ جدید صنعت تامین مالی برای ایجاد کسب و کارهای جدید یا استارتاپ ها و رشد شرکت های فناوری است.

    «اورنگ کشاورزیان» فوق دکترای مطالعات خاورمیانه و عضو هیات علمی دانشگاه نیویورک به این روزنامه گفت: حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، دور نخست ریاست جمهوری خود را با قول احیای اقتصادی و جذب سرمایه گذاری بین المللی در همه بخش ها -نه فقط در بخش نفت- کلید زد.
    وی افزود: سیستم بانکداری ایران به دلیل تحریم ها از سیستم بانکداری جهان عقب مانده است، اما عوامل متعددی وجود دارد که ایران را برای سرمایه گذاران بالقوه بین المللی جذاب می سازد که نیروی کار تحصیل کرده و وجود یک اکوسیستم فناوری پویا با ایده های بی نظیر خام برای توسعه از مهمترین آنها است.
    کشاورزیان اظهار کرد: برای مثال، بانک خصوصی آینده در ژانویه (دی-بهمن) نخستین رابط برنامه نویسی کاربردی بانکداری در ایران را راه اندازی کرد، چارچوبی که به توسعه دهندگان اجازه می دهد متناسب با نیاز کاربران، خدمات سفارشی بانکداری بسازند.
    به گفته این تحلیلگر، بازار مالی منزوی ایران به شرکت های خصوصی اجازه داد تا زیرک شوند و فناوری هایی را توسعه دهند که به تجربه های شخصی کاربران بیش از چیزهایی که در جهان به طور گسترده رایج است اولویت می دهند.
    کشاورزیان گفت: بخش فناوری اطلاعات ایران واقعا در دوران تحریم رشد و یک بازار تضمین شده در برخی زمینه ها ایجاد کرد. تحریم ها در حقیقت رشد بخش فناوری اطلاعات ایران را تسهیل کردند.
    در این میان، موسسات جدید التاسیس فناوری های مالی اکنون عرصه ای برای کمک به نوآوران فناوری های مالی دارند که به آنها اجازه می دهد که به طور مستقیم با قانون گذاران بانک مرکزی ایران ارتباط برقرار کنند.
    روزنامه یاد شده نوشت، برای اینکه صنعت فناوری های مالی ایران واقعا راه بیفتد، باید مسائلی که می تواند موجب انزوای سیاسی شود و مقررات قدیمی دست و پا گیر کنار گذاشته شوند.
    اینترنشنال بیزینس تایمز ادامه داد، تنها زمان خواهد گفت که آیا سرمایه گذاران خارجی و کسانی که در انتخابات اخیر به حجت الاسلام روحانی رای دادند به روش های اقتصادی وی اعتماد می کنند؟
    حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شامگاه دیروز (سه شنبه) در ضیافت افطار با رییس و نمایندگان به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی گفت: باید سیاست از عرصه اقتصاد کنار برود تا میدان برای بخش خصوصی باز شود. باید دولت اقتصاد را رها کند؛ نه دولت بنگاه دار خوبی است و نه عزیزان نظامی ما. باید اقتصاد را به مردم واگذار کنیم و یک میدان رقابت آزاد برای مردم بوجود بیاوریم.

    برچسب ها