عصر خودرو

مسکو:

عضویت ایران در سازمان شانگهای، تاثیر مثبتی در همه ابعاد خواهد داشت

عصر بازار- معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک روزنامه چینی تاکید کرد عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای، تاثیر مثبتی در همه ابعاد برای اعضای این سازمان خواهد داشت.

عضویت ایران در سازمان شانگهای، تاثیر مثبتی در همه ابعاد خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، ایگو مورگولوف معاون وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه چینی شینهوآ گفت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تاثیر مثبتی بر همکاری میان کشورهای عضو می‌گذارد.

    خبرگزاری تاس به نقل از شینهوآ نوشت، این دیپلمات روسی یادآور شد نشست آتی سازمان همکاری شانگهای پنج‌شنبه (فردا) در آستانه آغاز می‌شود و باید در اولین توسعه این سازمان، عضویت ایران در نظر گرفته شود.

    ایگور مورگولوف یادآور شد ایران به مدت زیادی ناظری فعال بر سازمان همکاری شانگهای بوده است و موانع قانونی برای عضویت آن در این سازمان وجود ندارد.

    معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت‌وگو با شینهوآ گفت برای آمریکا بدیهی است که ملحق شدن ایران تاثیر مثبتی بر سازمان همکاری شانگهای در همه ابعاد شامل مسایل امنیتی، اقتصادی و مسایل انسان‌دوستانه خواهد داشت.

    مورگولوف همچنین یادآور شد در نشست پیش رو سران کشورهای عضو درباره مقابله با تروریسم بین‌المللی بیانیه‌ای اعلام خواهند کرد.

    سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل در سال 2001 با حضور سران کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شده‌است.

    علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان اعضای ناظر به این سازمان ملحق شدند.

    برچسب ها