عصر خودرو

مذاکرات گسترش همکاری های ایران و بلاروس برگزار شد

عصر بازار- در مذاکرات مصطفی اویسی سفیر ایران با ولادیمیر سماشکو معاون نخست وزیر و ویتالی ووفک وزیر صنایع بلاروس، راهکارهای گسترش همکاری های تهران و مینسک به ویژه اقتصادی بررسی شد.

مذاکرات گسترش همکاری های ایران و بلاروس برگزار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، در این دیدار برنامه بهره برداری از اجرای نقشه راه توسعه روابط دو کشور برای گسترش فراگیر همکاری ها در عرصه های مختلف بررسی شد.
    سماشکو در این مذاکرات که در مقر نخست وزیری بلاروس انجام گرفت، با شادباش برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری، انتخاب دو باره حسن روحانی را نشانه تائید برنامه ها و سیاست های رئیس جمهوری توسط مردم ایران بر شمرد و ابراز امیدواری کرد که در دوره دولت دوازدهم مناسبات دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد.
    معاون نخست وزیر بلاروس همچنین دامنه همکاری ها با ایران و زمینه های آن را فراوان قابل توسعه خواند که می تواند اهداف چند برابری شدن ارزش مبادلات دو کشور را فراهم کند.
    اویسی نیز با اشاره به افزایش سه برابری حجم تجارت خارجی دو کشور طی سه ماهه اول سال جاری میلادی، بر اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه روابط با بلاروس تاکید کرد.
    همچنین با توجه به حضور ووفک رئیس بلاروسی کمیسیون مشترک همکاری ها و شماری از مسئولان حوزه های مختلف اقتصادی، برنامه های ارتقای همکاری های تهران و مینسک در حوزه های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی بررسی شد.
    سفیر ایران در پایان مذاکرات نیز از همکاری ارگان های مختلف بلاروس در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در دو شعبه اخذ رای در پایتخت این کشور برگزار شد، قدردانی کرد.
    براساس نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس که اردیبهشت ماه سال 95 در مینسک امضا شد، دو کشور با تنظیم و اجرای برنامه های متعدد بازرگانی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترک و بازرگانی، افزایش ارزش روابط اقتصادی را از سالانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدف گذاری کرده اند.
    الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس نیز چندی پیش با تاکید بر لزوم اجرای برنامه های مورد توافق توسعه همکاری ها گفت: سطح روابط تهران و مینسک به ارتقا و بهتر شدن نیاز زیادی دارد و اگر بخواهیم نسبتی میان سطح کنونی با توان واقعی تعیین کنیم، هیچ نسبتی ندارد و کارهای بسیار زیادی پیش رو است.
    رئیس جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد: تا کنون دو طرف کارهای زیادی انجام داده اند، به ویژه اینکه نقشه راه همکاری های دوجانبه ترسیم شده است و ضرورت دارد اجرایی شود.
    جمهوری بلاروس به مساحت 207 هزار و 600 کیلومتر مربع با پایتختی مینسک در شرق اروپا هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی قرار دارد.

    برچسب ها