عصر خودرو

بحران قطر بر بازار حمل نفت و گاز تاثیر نمی گذارد

عصر بازار- قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با قطر به نظر می رسد که تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل نفت و گاز این کشور نداشته باشد.

بحران قطر بر بازار حمل نفت و گاز تاثیر نمی گذارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان ، کارشناسان بازار حمل و نقل روز اظهار کردند: تصمیم عربستان برای قطع روابط دیپلماتیک با کشور همسایه اش قطر تاثیر مستقیمی بر بازار حمل و نقل نفت خام و LNG نخواهد داشت.

    عربستان سعودی در ابتدای روز دوشنبه تمامی روابط کنسولی خود با قطر را قطع کرد و راه های دریایی، زمینی، و هوایی با این کشور را بست. کشورهای بحرین، امارات، مصر، و لیبی نیز به دنبال تصمیم عربستان رابطه خود با قطر را قطع کردند.

    هنوز مشخص نیست که این بحران دیپلماتیک بر روند تصمیم گیری سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تاثیر خواهد گذاشت. عربستان هم اکنون یکی از تصمیم گیران بزرگ اوپک است. وزیر نفت قطر نیز طی سال گذشته تلاش زیادی برای همسو کردن اعضای این سازمان و تولیدکنندگان نفتی خارج از اوپک برای کاهش دادن تولید نفت خود کرده بود.

    نگرانی عمده بازارها از اختلال در صادرات نفت و گاز قطر است.

    منابع کشتیرانی اعلام کرده اند که تا کنون خبری مبنی بر محدودیت توقف نفتکش های حامل نفت قطر در پایانه های عربستان و امارات مخابره نشده است. حتی در صورت اعمال چنین محدودیت هایی اجاره کنندگان کشتی های نفتکش می توانند برنامه زمابندی بارگیری کشتی خود را به گونه ای تغییر دهند که از بروز مشکلات جلوگیری شود.

    نفت خاورمیانه معمولا بر روی کشتی های غولپیکر نفتکش (VLCC) حمل می شوند که ظرفیت حمل دو میلیون بشکه را دارد. از آنجائیکه محموله های ارائه شده خاورمیانه در بازار مقطعی 500 هزار بشکه ایست، پالایشگران معمولا چند محموله نفتی را از مبادی مختلفی می خرند و بر روی یک VLCC بارگیری می کنند.

    این محموله های نفتی به طور معمول از کشورهای عربستان، قطر، کویت، امارات، و عمان خریداری می شوند. به عنوان مثال کشتی ها ممکن است در ابتدا یک محموله 500 هزار بشکه ای از نفت قطر را بارگیری کنند، سپس 500 هزار بشکه نفت امارات، و یک میلیون بشکه نفت عربستان را بارگیری نمایند.

    از سوی دیگر، با وجود مشکلات سال های اخیر قطر و مصر، به نظر نمی رسد که مصر قصد داشته باشد فشار بیشتری بر قطر وارد نماید و محدودیتی را برای کشتی های حامل نفت و گاز قطر در عبور از کانال کلیدی سوئز وضع نماید.

    یک کارگزار کشتی در سنگاپور عنوان کرد: "چنانچه مصر بخواهد برای رفت و آمد کشتی های حامل نفت و گاز قطر از کانال سوئز محدودیت ایجاد کند، آنگاه جریان تجاری بر هم خواهد خورد و قیمت حامل های انرژی بالا می رود."

    برچسب ها