عصر خودرو

بررسی روند معاملات روز گذشته تالار پتروشیمی؛

پلیمرها در سکون تعطیلات

عصر بازار- تعطیلات دو روزه یکشنبه و دوشنبه هفته‌جاری که به عدم اعلام قیمت‌های پایه توسط شرکت ملی پتروشیمی منجر شد، در کنار وضعیت نیمه‌تعطیل بازارهای پتروشیمی باعث شد معاملات در این هفته در وضعیتی نسبتا آرام برگزار شود به‌طوری‌که روز گذشته در مجموع ۷۴ هزار تن عرضه محصولات پلیمری در برابر تقاضایی به همین میزان قرار گرفت، اما حجم معاملات به ۳۴هزار تن رسید.

پلیمرها در سکون تعطیلات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که با توجه به روند کلی حاکم بر بازارهای کالایی در مجموع قیمت در این بازارها پا در مسیری نزولی گذاشته و با افت همراه بوده است.

    همنوایی با بازار نفت

    طی هفته گذشته شاخص نفت برنت با 77/ 4 درصد کاهش تا لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 49 دلار و 50 سنت رسید و این رقم برای شاخص نفت خام آمریکا 47 دلار و 36 سنت بود. با توجه به وابستگی قیمت نفت و نفتا، قیمت نفتا هم طی این هفته با 12/ 5 درصد افت همراه شد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 413 دلار و 20 سنت رسید. با بررسی و رصد کردن بازارهای داخلی شاهدیم که جهت‌گیری قیمتی در این بازارها هم منفی بوده و روندی کاهشی داشته است؛ البته به دلیل تعطیلی بازارها از ابتدای هفته سطح بالایی از معاملات را در این بازارها شاهد نبودیم که از جمله علل کاهش قیمتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1) روند کاهشی قیمت‌های پایه جهانی: جهت‌گیری کاهشی محصولات جهانی سبب شد تا فعالان این بازارها قیمت محصولات و کالاهای خود را پایین آورده تا بتوانند در بازار به رقابت پرداخته و محصولات خود را بفروشند.

    2) تعیین قیمت‌های پایه یکشنبه آینده: با توجه به اینکه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی یکشنبه آینده اعلام می‌شود، این انتظار وجود داشت که عرضه‌کننده‌ها با قیمت‌های پایین و مقدار کم محصولات خود را عرضه کرده تا خط‌مشی بازار مشخص شده و شرایط حاکم بر بازارهای کالایی معلوم شود.

    3) فرارسیدن ماه رمضان: با توجه به اینکه بیش از 10 روز از ماه مبارک رمضان را پشت‌سر گذاشته‌ایم و بخش وسیعی از تقاضا برای محصولات نهایی پتروشیمی تامین شده، می‌توان گفت تقاضا برای برخی کالاها کم شده و این امر هم می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت‌ها در این بازارها باشد.

    برخی از رخداد‌های جهانی

    قیمت آتی پلیمرها در بورس کالای دالیان چین در تاریخ 2 ژوئن با افت چشمگیری روبه‌رو شد. بر اساس این گزارش، قیمت آتی پی‌وی‌سی برای تحویل در ماه سپتامبر با 31 دلار کاهش به رقم 732 دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده رسید که حجم معامله این کالا 3720 تن بود. همچنین قیمت آتی ‌پلی‌اتیلن سبک خطی برای تحویل در ماه سپتامبر نیز با 31 دلار افت به رقم 1113 دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده رسید که حجم معامله این کالا 730692 تن بود. قیمت آتی ‌پلی‌پروپیلن برای تحویل در ماه سپتامبر هم در تاریخ یاد شده با 34 دلار کاهش با رقم 956 دلار در هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده بسته شد. حجم معامله این کالا 660402 تن بود.

    صادرات محصولات پتروشیمی به چین:

    1- در چند ماه گذشته مقادیر بسیار زیادی ارز از این کشور خارج شده یعنی بسیاری از چینی‌ها و بانک‌های خارجی اقدام به تبدیل یوآن به دلار و یورو کرده‌اند که این عامل باعث بر‌هم خوردن نرخ تبدیل یوآن با ارزهای خارجی شده و دولت چین را نگران کرده است که اگر جلوی آن را نگیرد، کنترل آن در آینده سخت خواهد شد.

    2- سیاست‌های انبساطی سال‌های گذشته دولت چین باعث افزایش شدید نقدینگی بنگاه‌های تولیدی شده که این امر سبب به‌وجود آمدن رقابت شدید بین تولیدکنندگان شده است به‌طوری که در بعضی موارد و تولید بعضی کالا‌ها نسبت عرضه و تقاضا به هم خورده است. به همین علت دولت چین سیاست‌های انقباضی را آغاز کرده است و همین موضوع باعث کاهش تقاضا در مواد پلیمری شده که نتیجه آن کاهش قیمت و انبار شدن هزاران تن مواد پلیمری در انبارهای چین شده است.

    3- عامل سوم افزایش هزینه تولید در چین از لحاظ نرخ حقوق کارگران است. کارگر چینی دیگر حاضر نیست با حقوق و مزایای پایین کار کند و در بسیاری موارد تقاضای حقوق و دستمزد بالا را دارد. همین عامل باعث شده بسیاری از صنایع پایین‌دستی در تولید به کشورهایی مانند لائوس و ویتنام انتقال پیدا کند مانند صنایع اسباب‌بازی. تمامی عوامل بالا و چند عامل دیگر دولت چین را مجاب به سختگیری در مسائل مالی و پولی و بانکی کرده است، یعنی سیاست پنهانی که در پشت‌پرده به بانک‌ها ابلاغ کرده‌اند برای خروج ارز از چین تا هر‌جا که ممکن است، سختگیری شود که این روند کاملا محسوس است و کسانی که در روزهای گذشته با بانک‌های چینی سر و کار داشته‌اند، کاملا این را حس کرده‌اند. با توجه به تابلو اعلانات بورس کالای ایران شاهدیم که تقاضای زیادی در مقابل عرضه محصولات پلیمری وجود ندارد و البته این در حالی است که عرضه‌ها هم مختص کالاها و گریدهای جذاب نیست. با توجه به تابلو اعلانات بورس کالای جذاب پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N است که با عرضه 3 هزارو 806 تنی در مقابل تقاضایی 2 هزارو 640 تنی قرار گرفت و در نهایت با قیمت 42 هزارو 915 ریال کار خود را در معاملات دیروز به پایان رساند. این کالا همیشه یکی از کالاهای جذاب به شمار آمده و ظرفیت تولید نصب‌شده در صنایع پایین‌دست بیشتر از بالا دست بوده و گرما و استفاده بیشتر از لوله‌های آب برای آبرسانی آب به زمین‌های کشاورزی از جمله دلایل التهاب بیشتر این لوله‌ها در این ایام سال است. میثم باقری کوپایی،‌کارشناس این بازارها درخصوص وضعیت جهانی قیمت این کالا می‌گوید: این کالا کمتر از یک درصد کاهش قیمت، در طول هفته گذشته داشته است.

    با توجه به تابلو اعلانات بورس کالای ایران PVC‌ها از جمله کالاهای جذاب به شمار می‌آید؛ به‌گونه‌ای‌که پلی وینیل کلراید S65 پتروشیمی بندر امام با تقاضایی یک هزار و 254 تنی در مقابل عرضه‌ای 506 تنی قرار گرفت و دست آخر با قیمت 31 هزارو 511 ریال کار خود را در معاملات دیروز به پایان رساند. باقری کوپایی،‌ درخصوص بازارهای جهانی این محصول می‌گوید: این کالا در طول هفته گذشته در مناطق پاکستان و هند بدون تغییر قیمت و در منطقه GCC حدود یک درصد افزایش قیمت داشته است. پلی‌اتیلن ترفتالات بطری دیگر کالای پر التهاب دیروز بود (عرضه: یک هزار و 17 تن، تقاضا یک هزار و 716 تن) که دست آخر با قیمت نهایی 34 هزار و 114 تومان کار خود را در بازارهای دیروز به پایان رساند. باقری کوپایی گفت: در طول هفته جاری با توجه به کاهش قیمت نفت افت 5 درصدی را تجربه کردند. خط مقاومت 1000 دلاری نیز برای قیمت شکسته شد و قیمت وارد کانال 900 تا 1000 دلاری شده است. وی درخصوص پلی پروپیلن‌ها گفت: در طول هفته جاری با توجه به کاهش قیمت نفت افت 3درصدی را تجربه کرده است.

    برچسب ها