عصر خودرو

افزایش ۳۰۰ برابری سرمایه گذاری های خارجی بخش کشاورزی در پسابرجام

عصر بازار- مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای برجام، در ۹ ماهه سال ۹۵ حجم سرمایه گذاری های مستقیم خارجی بخش کشاورزی نسبت به سال ۹۳ حدود ۳۰۰ برابر شد.

افزایش ۳۰۰ برابری سرمایه گذاری های خارجی بخش کشاورزی در پسابرجام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، محمد خالدی افزود: در 9 ماهه سال 95 سرمایه گذاری های مستقیم خارجی بخش کشاورزی حدود 590 میلیون دلار بود این درحالیست که در در سال 93 نزدیک به دو میلیون دلار در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته ایم.
    وی، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 94 را نیز 86 میلیون دلار در بخش کشاورزی عنوان کرد.
    خالدی اظهارداشت: بخش عمده این سرمایه گذاری ها در حوزه گلخانه ها، پرورش ماهی در قفس و بخش دام صورت گرفته است.
    وی تامین مالی از طریق بانک ها و موسسه های بین المللی را از دیگر راه های جذب سرمایه خارجی دانست و گفت: قبل از اجرای برجام در زمینه ارتباط با بانک جهانی در بخش کشاورزی یک وقفه 10 ساله و درخصوص بانک توسعه اسلامی وقفه دو ساله داشته ایم.
    به گفته وی، همچنین نخستین نشست با بانک جهانی پس از یک دهه توقف در وزارت جهاد کشاورزی انجام شد و بحث های خوبی در زمینه توسعه همکاری با بانک جهانی صورت گرفت.
    مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد با بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی، پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی معرفی شد و اکنون در حال مذاکره با سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران هستیم تا بتوانیم این پروژه ها را برای جذب سرمایه از این دو بانک به مرحله اجرا برسانیم.
    وی تعداد پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی برای تامین مالی از طریق بانک ها و موسسه های بین المللی و همچنین فاینانس را هفت مورد برشمرد و ادامه داد: تلاش داریم برای دو طرح اصلی و بزرگ دولتی تجهیز و نوسازی اراضی 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام و طرح تجهیز و نوسازی شالیزاهای استان های شمالی کشور از طریق دو بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیایی و بانک توسعه اسلامی و فاینانس، سرمایه خارجی جذب کنیم.
    وی فاینانس را یکی از راه های جذب سرمایه های خارجی دانست و گفت: پنج طرح احداث سامانه نوین آبیاری، طرح زهکشی اراضی کشاورزی گلستان، اجرای عملیات آب و خاک در اراضی تشکل های کشاورزی، پرورش ماهی در قفس و احداث زیر ساخت های مجتمع گلخانه ای از طرح های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی برای جذب تسهیلات مالی خارجی از طریق فاینانس هستند.
    خالدی چین را علاقه مند به سرمایه گذاری از طریق فاینانس در طرح های کشاورزی دانست و گفت: البته تعدادی از کشورهای اروپایی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.
    وی با بیان این که سرمایه گذاران خارجی بیشتر مایلند طرح های بنگاه های کوچک و متوسط را در حوزه کشاورزی فاینانس کنند، افزود: به دنبال آن هستیم تا ساز و کارهای لازم به منظور تامین مالی خارجی برای بنگاه های کوچک و متوسط را فراهم کنم.
    مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال 96 تلاش بر این است خطوط اعتباری فاینانس، ریفایناس و یوزانس برای تقویت بیشتر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی فعال شود ضمن آن که به دنبال راهکارهای جدیدی برای استفاده از خطوط اعتباری بین المللی هستیم.

    برچسب ها