عصر خودرو

یک کارشناس صنعت پتروشیمی مطرح کرد:

نقش ارز پتروشیمی‌ها در ثبات بازار ارز

عصر بازار- یک کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به نقش ارز پتروشیمی‌ها در ثبات نرخ ارز گفت: اگر بازار ارز نوسان ببیند شرکت‌های پتروشیمی نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار خواهند گرفت.

نقش ارز پتروشیمی‌ها در ثبات بازار ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، محمدحسن پیوندی با اشاره به تأثیر صنعت پتروشیمی و ارز پتروشیمی‌ها در تغییرات نرخ ارز گفت: گرچه من معتقدم که نرخ ارز پتروشیمی‌ها می‌تواند شرایط ثبات بازار نرخ ارز را فراهم کند، اما نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شویم، این است که نرخ ارز بر روی صنعت پتروشیمی نیز تأثیرگذار است، بنابراین می‌توان گفت نوسانات نرخ ارز، تأثیر متقابل بر روی پتروشیمی‌ها دارد.

    این کارشناس صنعت پتروشیمی افزود: شرکت‌های پتروشیمی نیاز به نقدینگی و ریال برای هزینه‌کرد در داخل کشور دارند، ارز خود را به طور سریع در بازار داخلی وارد کرده و می‌توانند در کنار کمک به بازار نرخ ارز، ریال مورد نیاز را نیز تهیه کنند.

    وی در پاسخ به این سؤال  که گفته می‌شود اگر نرخ ارز بالا برود، شرکت‌های بالادست اقدام به افزایش صادرات کرده و ماده 37 قانون رفع موانع تولید را زیرپا می‌گذارند و آن را رعایت نمی‌کنند، پاسخ داد: این موضوع یک مسئله دیگر است و به نظر من باید یک تعادل برقرار شود. شرکت‌های پتروشیمی نیاز به ارز دارند و ارز مازاد خود را نیز در بازار می‌فروشند، زیرا از این طریق باید قطعات و تجهیزات کلیدی خود را تأمین کنند.

    پیوندی ادامه داد: ما باید به دنبال اصلاح تولید در شرکت‌های پتروشیمی باشیم که این موضوع موجب شده است شرکت‌های پتروشیمی به هیچ عنوان ارز خود را نگه ندارند و به بازار داخل عرضه کنند.

    پیوندی در ادامه با اشاره به صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت: عمده ترین مشکل صنعت پتروشیمی ما پروپیلن است،ما به دلیل کمبود این محصول نتوانستیم صنایع تکمیلی خود را گسترش دهیم،‌بنابراین تاکنون هر چه مواد بالادستی در پتروشیمی صادر می‌شود عمدتاً صنایع تکمیلی آن در داخل کشور وجود ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: بنابراین، صادرات محصولات پتروشیمی در بالادست تنها به دلیل تأمین ارز کشور است.

    پیوندی گفت: ما حدود 6 میلیون تن اتیلن داریم که به پلی‌اتیلن تبدیل می‌شود، اما اصل قضیه در صنایع تکمیلی، پروپیلن است که متأسفانه نتوانستیم در این زمینه به خوبی فعالیت کنیم.

    این کارشناس صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سؤال که معمولاً 60 درصد از پروپیلن تولیدی نیز به پلی‌پروپیلن تبدیل می‌شود و مابقی محصولات تولیدشده از پروپیلن بسیار ناچیز است، گفت: شما به درستی به این موضوع اشاره کردید، اما باید گفت تولید پروپیلن هر چند که اگر 60 درصد آن نیز به PP تبدیل شود، باز نیاز داخل کشور است و باید به سمت تولید پروپیلن برویم.

    وی ادامه داد: اصرار من بر این است که حتی متانول را تبدیل به پروپیلن کنیم تا بتوانیم از این ظرفیت نیز در داخل کشور بهره ببریم.

    پیوندی اظهار داشت: ما تقریباً در کشور تمام محصولات بالادست را به غیر از پروپیلن تولید می‌کنیم که باید به این سمت نیز در یک برنامه‌ریزی مدون حرکت کنیم.

    این کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در یک همایش در کشور ترکیه اعلام شد که آنها 2 میلیون تن پروپیلن نیاز دارند، گفت: در ترکیه سعی بر این است که پروپیلن تولید و از آن صنایع تکمیلی ایجاد کنند، اما متأسفانه در ایران نتوانستیم هنوز به این سمت حرکت کنیم، هر چند قدم‌های اولیه برداشته شده است.

    این کارشناس صنعت پتروشیمی در پایان با اشاره به شرایط فروش محصولات پتروشیمی و نبود یک بازرگانی یکپارچه گفت: من معتقدم در آینده‌ای نه چندان دور، هلدینگ‌های پتروشیمی که نقش مؤثری را در تولید محصولات دارند، به سمت ایجاد یک بازرگانی متحد حرکت خواهند کرد که از این طریق می‌توان با دامپینگ‌هایی که کشورهای همسایه اعمال می‌کنند، مقابله کرد و انتظار من این است که نهایتاً تا 7 سال آینده این هلدینگ‌ها بازرگانی یکپارچه را تشکیل خواهند داد.

    برچسب ها