عصر خودرو

رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی آرزوست؟!

عصر بازار- کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای ایجاد اشتغال درکشور و رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی باید زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم شود تا بتوان به این میزان رشد دست یافت.

رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی آرزوست؟!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، تحولات و تغییرات سریع و شتابان جامعه بین المللی، گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی و همچنین تغییر اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، نیازمند راهکارهای مختلفی جهت فراهم کردن امکان رشد و توسعه اقتصادی در جامعه است، بی تردید کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه ی اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد.

    برای دستیابی به رشد بلندمدت، اقتصاد باید از بیشتر منابع سرمایه‌ای خود برای تولید کالاهای سرمایه‌ای استفاده کند، در نتیجه در کوتاه‌مدت، استانداردهای زندگی کاهش می‌یابد، زیرا منابع کمتری به کالاهای مصرفی و مصرف خصوصی اختصاص می‌یابد.

    ولی افزایش سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای سرمایه‌ای، دستیابی به بازدهی بیشتری از تولید کالاهای مصرفی در بلندمدت را امکان‌پذیر می‌کند. یعنی این فداکاری کوتاه‌مدت موجب می‌شود که استانداردهای زندگی در آینده، افزایش بیشتری یابد. از این رو اقتصاد‌ها باید میانِ وجود سطح بالایی از مصرف در کوتاه‌مدت و در بلندمدت، یکی را انتخاب کنند.

    طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در نشستی گفت: باید سالانه 950 هزار شغل جدید ایجاد شود، بنابراین باید رشد اقتصادی 8 درصدی را به عنوان یک الزام محقق کرد و در نهایت این میزان شغل نیز خلق شود، اما این موضوع هم پیش نیازهای خاص خود را دارد به این معنا که برای دسترسی به این رشد باید 770 هزار میلیارد تومان سالانه سرمایه گذاری از سوی دولت و بخش خصوصی صورت گیرد.

    کشورمان از نظر فضای کسب و کار در رده 120 قرار گرفته است

    احمد انارکی محمدی عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به رشد اقتصادی 8 درصدی و ایجاد 950 هزار شغل جدید اظهارداشت: برای ایجاد اشتغال درکشور باید زیرساخت‌های آن مهیا شود. اگر تعداد اشتغال درکشور درحد مطلوب باشد قطعا می‌توان به رشد اقتصادی 8 درصد درکشور رسید چرا که ایجاد فضای کسب و کار می‌تواند رشد اقتصادی را فراهم کند.

    محمدی با بیان اینکه دربخش داخلی کشور بدلیل رکود با مشکل مواجه هستیم، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه امیدواریم که بتوانیم از رکود خارج شده و شاهد رشد اقتصادی درکشور باشیم.

    وی اضافه کرد: درحال حاضر، در فضای کسب و کار از 190 کشور، کشورمان در رده 120 قرار دارد؛به عبارتی توانسته ایم دراین زمینه ارتقا داشته باشیم.

    به نیمی از رشد اقتصادی 8 درصدی هم دست نیافته ایم

    در ادامه غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی دراین باره اظهار داشت: رشد اقتصادی کشورمان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد بوده است که با همه تلاش‌ها توانسته ایم 3 - 2 درصد رشد داشته باشیم.

    وی با اشاره به اینکه یکی از راههای رشد اقتصادی، رسیدن به درآمد پایدار است، عنوان کرد: درحال حاضر اگر رشد اقتصادی بر مبنای مسائل علمی نباشد بهبودی حاصل نمی‌شود.

    طاهری تصریح کرد: در دولت نهم و دهم قرار بوده که اتکا به نفس از اقتصاد ایران، کم شود، اما باز هم اتکای اصلی، به درآمدهای نفتی است.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی نیازمند برنامه ریزی مناسبی در کشور هستیم،تصریح کرد: بهبود وضعیت تولید و اشتغال، برون رفت از رکود و شناسایی بازار هدف برای صادرات غیرنفتی نمونه‌ای از این موارد است.

    طاهری با بیان اینکه کشورمان نتوانسته به نیمی از رشد اقتصادی 8 درصد دست یابد، عنوان کرد: باید سعی شود از تمام مولفه‌های اقتصاد مقاومتی استفاده شود،بعنوان مثال شرکت‌های دانش بنیان از مسائلی است که باید برای بهبود فضای کسب و کار بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

    وی در پایان با اشاره به اینکه کارآفرینی موتور محرک اقتصاد درکشور است، اظهارداشت: متاسفانه بصورت جدی به صنایع و کشاورزی درکشور نگاه نشده است.

    برچسب ها