عصر خودرو

تحلیل‌گر بازار سرمایه:

مقاومت شاخص بورس در برابر افزایش

عصر بازار- تحلیل‌گر بازار سرمایه،تحولات منطقه را دارای اثر منفی بر شاخص بورس دانست و گفت:پیش از این هم، شاخص در برابر عبور از کانال ۸۱هزار و ۵۰۰ واحدی، مقاومت می‌کرد و بنابراین تا سه ماه آتی رشد ندارد.

مقاومت شاخص بورس در برابر افزایش
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، نوید اختری‌زاده با اشاره به اثرات منفی تحولات منطقه‌ای و قطع رابطه کشورهای عربی با قطر بر بازار سرمایه ایران گفت: اگر بخواهیم شاخص کل را از نظر نموداری تحلیل کنیم، باید گفت که اخبار بد و تنش‌زا، معمولا اثر منفی بر بازار سرمایه دارد، این در حالی است که البته شاخص پیش از این هم در محدوده 81 هزار و 300 تا 81 هزار و 500، باقی مانده بود و برای عبور از آن، مقاومت سختی داشت.

    تحلیل‌گر بازار سرمایه افزود: به نظر می‌رسد تحولات ایجاد شده در منطقه، به ضرر بازار سرمایه است و منجر به بروز تنش خواهد شد؛ این در حالی است که این تحولات باعث می‌شود که مقاومت شاخص برای مثبت شدن شکسته نشود. در کل به نظر من بازار تغییر آنچنان خاصی نخواهد داشت؛ ولی باید در بازار سرمایه دست به عصاتر حرکت کرد.

    وی تصریح کرد: از منطق نمودار تکنیکال، وقتی شاخص به سقف و مقاومتی رسیده باشد، انتشار چنین اخباری باعث می شود که این مقاومت‌ها رو به افزایش شاخص، شکسته نشود؛ بنابراین تصور می‌رود که بازار، رشد آنچنانی را در دو تا سه ماه آینده شاهد نباشد.

    تحلیل‌ها نشان می‌دهد که قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر و بسته شدن تمامی مرزهای آبی و هوایی موجب بر هم خوردن موازنه در منطقه خاورمیانه و نگرانی از تنش های آتی شد؛ بر اساس این گزارش، قطع روابط دیپلماتیک این 4 کشور با قطر موجب شد بورس قطر با افت شدید شاخص ها همراه شود در حالی که بسته شدن تمامی مرزهای حمل و نقل آبی و هوایی قطر موجب شد اقتصاد این کشور دچار بحران شود.

    این در حالی است که، نزدیک به نیمی از منابع غذایی قطر از غرب آسیا وارد قطر می شود که بیشتر آن از طریق مرز زمینی سعودی است که هم اکنون مسدود شده است؛ در این بین، قیمت آتی نفت با رشد 1.6 درصدی در بورس آتی نیویورک معامله شد در حالی که شاخص اصلی بورس قطر افت 8 درصدی را در ابتدای ساعات معاملاتی رقم زد.

    در بازارهای کالایی، قیمت نفت اینترمدیت تگزاس برای تحویل در ماه جولای با رشد  76 سنتی به هر بشکه 48 دلار و 62 سنت معامله شد؛ در بازار قطر، بیشترین میزان سقوط قیمت سهم متعلق به شرکت مصرف الریان و شرکت صنعتی قطر بود که با افت 9 درصدی همراه شدند؛ اما در بازار دوبی، شاخص اصلی بورس این کشور 0.8 درصد افت کرد در حالی که سهام شرکت ها در ابوظبی میانگین افت 0.5 درصدی را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها